۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
در عمر ۷ساله دولت یک متر خانه تولید نشده است
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل:

در عمر ۷ساله دولت یک متر خانه تولید نشده است

اردبیل - رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اردبیل گفت: در طول هفت سالی که از عمر دولت می‌گذرد یک متر خانه تولید نشده است، این در حالی است که سالانه در کشور باید یک‌میلیون خانه ساخته شود.

نرگس محمدی؛ بازار: این روزها گرانی در بازار مسکن به یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های شهروندان اردبیلی تبدیل‌شده است. بازاری که در طی ماه‌های گذشته به‌صورت لجام‌گسیخته روند صعودی در پیش‌گرفته و حالا خرید مسکن برای بسیاری از شهروندان اردبیلی به آرزویی تقریباً دست‌نیافتنی تبدیل‌شده است.

در این میان میزان اجاره‌بها نیز به‌تناسب افزایش قیمت مسکن، روند صعودی داشته و همین مسئله باعث شده تا مستأجران در مقابل موجران قرارداد یک‌طرفه‌ای را امضا کنند.

هرچند دراین‌بین دولت در تلاش است با اجرای طرح های مختلفی از جمله طرح اقدام ملی مسکن و نیز اجرایی کردن مالیات بر خانه‌های خالی، با گرانی مسکن مقابله کند. اقدامی که البته خیلی ها
آن را به عنوان مُسکِن موضعی می دانند و برخی دیگر اما بر اجرای این طرح ها خوش بین هستند.

در همین خصوص گفتگویی داشتیم با خداویردی حضرتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل که در زیر آمده است.

*گرانی یکی از دغدغه‌های مردم گرانی در این روزها این است که آیا قیمت مسکن پایین می‌آید یا خیر پیش‌بینی شما از آینده مسکن چیست؟
خانه و مسکن در کشور ما هم به‌عنوان کالای مصرفی و هم سرمایه‌ای محسوب می‌شود. یعنی علاوه بر اینکه مردم از آن برای سکونت استفاده می‌کنند به فکر سرمایه‌گذاری و سودآوری در این حوزه هم هستند.

اما افزایش قیمت مسکن مؤلفه‌هایی دارد؛ بحث اول مربوط به نوسانات قیمت ارز هست. با توجه به مصالح استفاده‌شده در ساختمان طبیعی است با افزایش نرخ ارز، قیمت ساختمان نیز افزایش پیدا می‌کند.

بحث بعدی عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن است. عملاً در طول هفت سالی که از عمر دولت می‌گذرد یک متر خانه تولید نشده است؛ این در حالی است که سالانه در کشور باید یک‌میلیون خانه ساخته شود. حال کمبودها و کاستی‌های سال‌های اخیر به مشکلات قبلی اضافه‌شده و فاصله عرضه و تقاضای مسکن به‌شدت افزایش پیداکرده است.

فعالیت سایت‌های خریدوفروش مسکن ازجمله شیپور و دیوار نیز از دلایل افزایش قیمت بازار مسکن است. متأسفانه در این سایت‌ها، مسکن، بدون کار کارشناسی قیمت‌گذاری می‌شود.

سایت‌های خریدوفروش مسکن و زمین باید به فروش کمک کنند اما نباید در قیمت‌گذاری دخالت داشته باشند.

 عدم نظارت بر بازار مسکن هم بر گرانی‌های اخیر دامن زده است. متأسفانه دولت هیچ نظارتی بر موضوع مسکن ندارد و دود ناشی از این به عدم نظارت به چشم مردم می‌رود.

متأسفانه نابسامانی در بازار مسکن حاکم است و همه سردرگم شده‌اند؛ متولیان مسکن باید برای این وضعیت راهکاری ارائه دهند.

*پیش‌بینی شما از آینده مسکن چگونه است؟
دولت اگر به وعده‌های خود ازجمله طرح ملی مسکن عمل کند قطعاً در قیمت‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

این‌که می‌گویند بنگاه‌داران عامل اصلی افزایش قیمت مسکن هست قبول دارید؟

کاملاً مخالفم. هیچ عقل سلیمی این موضوع را قبول نمی‌کند. هدف بنگاه‌داران انجام معامله است و این در صورتی اتفاق می‌افتد که مردم قدرت خرید داشته باشند. قطعاً اگر قیمت مسکن پایین باشد به نفع مشاوران املاک است.

اگر قیمت مسکن پایین باشد قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد و این برای مشاوران املاک بسیار مهم است. افرادی که به این مسائل دامن می‌زند کسانی هستند که منافعشان درخطر هست.

*یکی از موضوعات حاشیه ساز در طی سال‌های گذشته، حضور تعدادی از سرمایه‌داران استان‌های دیگر در اردبیل بود که با ترفندهای مختلفی از جلمه انجام معاملات درون‌گروهی باعث افزایش قیمت مسکن و زمین می‌شدند. نظر خودتان را در این خصوص بیان کنید.
چنین فعالیت‌هایی در طی سال‌های گذشته مطرح بود. اتفاقاً در مقطعی طی بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم افرادی دریکی از شهرک‌های اردبیل با انجام معاملات پی‌درپی و مکرر بازارگرمی می‌کنند. این افراد با خرید املاک و زمین‌های متعدد جو روانی ایجاد می‌کردند.

درواقع این افراد ملک را بعد از خریداری، در بین خودشان دادوستد می‌کردند و همین مسئله باعث می‌شد که قیمت‌ها به‌صورت کذایی افزایش پیدا کند.

برای مقابله با چنین اتفاقاتی جلسات مختلفی با مشاوران املاک برگزارشده است و اتحادیه املاک نسبت به این موضوع حساس است.

یکی از وظایف مشاوران املاک ایجاد امنیت روانی و آرامش در بین مردم است و برهمین اساس انتظار می رود بنگاه داران در صورت برخورد با چنین افرادی از انجام معامله خودداری کرده و موضوع را به اطلاع اتحادیه املاک برسانند.

*به نظر شما اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی چه تأثیری بر قیمت مسکن خواهد داشت؟
موضوع مالیات بر خانه‌های خالی یکی از طرح‌های خوب دولت است که اجرای آن عزم جدی دولت را می‌طلبد.

اگر این طرح اجرا شود قطعاً قیمت مسکن و حتی اجاره‌بها کاهش پیدا خواهد کرد.

ما در یک بررسی که در استان اردبیل انجام دادیم متوجه شدیم که یکی از بانک‌ها، ۱۵۰ واحد خالی در یک مجتمع مسکونی را خریداری کرده و همه این واحدها نیز خالی هستند.قطعا با اجرای این طرح، هیچ شخصی رغبتی به خرید و خالی گذاشتن خانه نخواهد داشت.

اگر این طرح اجرایی شود نتایجی مثبتی به همراه خواهد داشت.

* آیا تعداد خانه‌های خالی در اردبیل شناسایی‌شده است؟
در حال حاضر آماری در این خصوص ارائه نشده است. اما در متولیان مسکن  در استان در روزهای آتی، جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهند کرد.

*یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم موضوع افزایش بی‌رویه اجاره‌بها است. در این خصوص نظارت اتحادیه املاک بر بازار اجاره بها چگونه است؟
بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، میزان افزایش اجاره‌بها در استان تهران ۲۵ درصد، در مراکز استان‌ها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد خواهد بود. برای تحقق این امر، نهادهای مختلف باید باهم هماهنگ بود و همکاری کنند.

ما به مشاورین املاک ابلاغ کرده‌ایم که موظف به رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا هستند. اگر مشاور املاکی این مسئله را مدیریت نکند برخورد خواهد شد.

 البته در این خصوص نیاز هست که رسانه‌ها نیز وارد کار شوند. این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود. چه‌بسا افرادی زیادی هستند که با یک تلنگر اصلاً افزایشی در اجاره‌بها ندهند.

نظارت اتحادیه املاک در اجرایی شدن این مصوبه تا چه اندازه است؟
کمیسیون پنج‌گانه اتحادیه املاک، اعم از بازرسی و کمیسیون رسیدگی به شکایات مردمی در طول روز در حال فعالیت است. بازرسی از فعالیت صنوف در دستور کار است و برای اجرایی شدن مصوبه فعالیت کمیسیون‌ها بیشتر هم شده است.

کد خبر: ۳۳٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha