۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
۲هزار خودروی ترانزیتی پشت مرز دوغارون صف کشیدند؛ یک باسکول و چهل قلندر
به دلیل کندی زمان ترخیص و تشریفات گمرکی؛

۲هزار خودروی ترانزیتی پشت مرز دوغارون صف کشیدند؛ یک باسکول و چهل قلندر

مشهد- تعطیلی عید قربان و ضعف امکانات در گمرک افغانستان موجب شده تا افزون بر دو هزار خودروی سنگین ترانزیتی در پشت مرز «دوغارون» صف کشیده و برای تسهیل در خروج از مرز چشم انتظار اقدام مسئولان بنشینند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و  گذرگاه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شرق تایباد واقع است که به دلیل قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر هرات افغانستان لذا این گذرگاه نقش به سزایی در صادرات انواع کالا از ایران به بازارهای هدف دارد.

دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تقریبا تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد که متاسفانه به دلیل کمبودهای زیرساختی رانندگان را با مشکلات عدیده‌ای برای ترخیص کالا منتظر کرده است.

در حالی که تعداد ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در خاک ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام تانکرها و کامیون‌های حامل سوخت فعالیت دارند اما در آن سوی مرز تنها یک باسکول در گمرک افغانستان فعال است که همین موضوع موجب ایجاد صف‌های طویل خودروهای ترانزیتی و سردرگمی رانندگان ایرانی شده است.

مشکلات رانندگان ترانزیت
در همین راستا یکی از رانندگان خودروهای ترانزیتی حامل بار مصالح ساختمانی در مرز دوغارون به خبرنگار ما می‌گوید: در حالی که مسئولان ایرانی برای آسایش و ارایه خدمات به مسافران افغانستان در این سوی مرز در حال ساخت پایانه مسافربری و احداث امکانات رفاهی هستند اما متاسفانه رانندگان ایرانی در آن سوی مرز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که توجهی به آن نمی‌شود.

علی طهمورثی در این رابطه اظهار می‌کند: متاسفانه برخی از افراد در آن سوی مرز مزاحم رانندگان ایرانی شده و به صورت دسته جمعی برای خودروهای ایرانی مزاحمت ایجاد کرده و با سد معبر گاهی اوقات اجازه تردد نمی دهند.

در حالی که تعداد ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در خاک ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام تانکرها و کامیون‌های حامل سوخت فعالیت دارند اما در آن سوی مرز تنها یک باسکول در گمرک افغانستان فعال است

وی بابیان اینکه جاده ارتباطی نیز وضعیت مناسبی ندارد بیان می‌کند: متاسفانه انتقال بار به افغانستان با توجه به اینکه بیش از ۴ روز در پایانه باید توقف کرد مقرون‌به‌صرفه نبوده و رانندگان را می‌آزارد.

طهمورثی بابیان اینکه چند روز است که برای خروج از مرز آماده و در صف انتظار نشستیم، ادامه می‌دهد: در آن سوی مرز فقط یک باسکول وجود دارد و در این طرف مرز بیش از هزار کامیون منتظر خروج هستند که اگر این وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد با توجه به تعطیلات پیش رو لذا این بار حداقل با تاخیر دوهفته‌ای به مقصد خواهد رسید.

ازدحام خودروهای ترانزیتی پشت مرز
نائب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در همین راستا در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: این مشکلات متاسفانه از دوره‌های قبل نیز درمرز دوغارون وجود داشته و موضوع جدیدی نیست.

ابراهیم عطایی بابیان اینکه مسئولان ایران و افغانستان اگر اراده‌ای برای حل مشکلات رانندگان و بهبود وضعیت فعلی داشته باشند لذا مشکلات قابل حل است به ما گفت: در دوره‌های گذشته که ازدحام خودروهای ترانزیتی بیش از امروز بود این مشکل با نشست و دیپلماسی طرفین حل‌شده است لذا تسهیل در تردد خودروهای ترانزیتی منوط به جدیت مسولان در این رابطه است.

تعطیلات عید قربان عامل ترافیک در مرز
نائب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی یکی از دلایل ازدحام فعلی خودروهای ترانزیتی در مرز دوغارون را ناشی تعطیلات سه روزه به مناسبت عید سعید قربان عنوان کرد و افزود: این موضوع به ازدحام خودروهای ترانزیتی دامن زده است.

عطایی بیان کرد: البته موضوع مهم عدم هماهنگی ساعات کاری سازمان های ذی‌ربط درایران و مشکل باسکول در کشور افغانستان است که این تاخیرهارا به وجود می آورد.

وی بابیان اینکه پیش از این سیستم epl گمرک ایجاد شود و روش سنتی اعمال می‌شد لذا روزانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ ماشین از یک در خروج داشتیم ولی درحال حاضر از سه منطقه با سیستم اداری متفاوت  خروج انجام می‌شود که متاسفانه  خروجی آن به بیش از ۳۰۰ کامیون نمی‌رسد.

خسارت به شرکت های حمل‌ونقل
نائب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر روزانه این تعداد به ۴۰۰ الی ۴۵۰ دستگاه برسد بسیاری از مشکلات رانندگان ایرانی رفع خواهد شد.

عطایی بابیان اینکه مشکلات دوغارون داخل خود مرز نیست و بیرون از آن قابل رفع است یادآور شد: متاسفانه عده‌ای هستند که از این شلوغی‌ها در جهت منافع خود استفاده می‌کنند.

در دوره‌های گذشته که ازدحام خودروهای ترانزیتی بیش از امروز بود این مشکل با نشست و دیپلماسی طرفین حل‌شده است لذا تسهیل در تردد خودروهای ترانزیتی منوط به جدیت مسولان در این رابطه است

وی تاخیر و توقف خودروهای ترانزیتی در مرز افغانستان را برای شرکت های حمل‌ونقل را زیان‌بار دانست و افزود:یکی از مشکلات ایجادشده، حق توقف است که رانندگان از شرکت های حمل‌ونقل و صاحبان کالا دریافت می‌کنند.

نارضایتی تجار
نائب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی عنوان کرد: مشکل دیگر زمان‌بندی است که بر مبنای آن می‌بایست کانتینرها بازگردند که وقتی این زمان به درازا کشیده و با تاخیر همراه می‌شود برای شرکت های حمل‌ونقل زیان‌آور خواهد شد.

عطایی علاوه بر مشکلات یادشده می‌افزاید: توقف بیش از حد مرز برای انجام کار های تشریفاتی زمان ارسال مرسوله به مقصد را به درازا کشیده و لذا موجب نارضایتی تجار و صاحب کالا می شود و حتی ممکن است این ایده را به ذهن صاحبان کالا متبادر کند که از مسیر جایگزینی برای ارسال کالا اقدام کنند.

وی با اشاره به این که این مشکلات ورود و خروج کالاها را ما در سایر مرزهای مرتبط با افغانستان از جمله مرز«ماهیرود» و هم‌چنین مرز«میلک»  نیز داریم  افزود: مشاهده می‌کنید که مرز میلک مسدود شده و در ماهی رود نیز رئیس گمرک این مسیر بخشنامه‌ای داده است که دیگربار برای این مرز ارسال نشود و حالا شلوغی دوغارون نیز مزید بر علت شده است.

عطایی در این راستا معتقد است با این حال اگر دو طرف تجاری یعنی ایران و افغانستان مانند گذشته که در شرایط مشابه با همکاری یکدیگر مشکلات را حل کردند اگر بخواهند حل مسائل موجود دشوار نیست.

توقف ۲ هزار کامیون پشت مرز
مدیر پایانه مرزی دوغارون در همین راستا با تاید این خبر که افزون بر دو هزار خودرو در پشت مرز دوغارون متوقف شدند، اظهار کرد: تعطیلات چهار روزه عید قربان در افغانستان، افزایش تقاضای خرید انواع کالاهای ایرانی از سوی تجار این کشور و انسداد مرز پاکستان به ازدحام مرز دوغارون دامن زده است.

مرز میلک مسدود شده و در ماهی رود نیز رئیس گمرک این مسیر بخشنامه‌ای داده است که دیگربار برای این مرز ارسال نشود و حالا شلوغی دوغارون نیز مزید بر علت شده است

کریم نوایی نظامی افزود: در حال حاضر افزون بر دو هزار کامیون پشت مرز متوقف مانده  که به منظور تسهیل درروند ورود و خروج خودروهای سنگین در گمرک دوغارون پیشنهاد افزایش ساعت کاری در دو مرز دوغارون و اسلام قلعه به دستگاه‌های متولی داده‌شده است.

وی نبود زیرساخت لازم برای پذیرش خودروهای سنگین در گمرک کشور افغانستان را مشکل به تاخیر افتادن زمان ترخیص دانست و عنوان کرد: در تلاش هستیم تا وضعیت رفت‌وآمد کامیون‌های حامل بار را به حالت عادی بازگردانیم.

کد خبر: ۳۳٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha