۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کرونا کمر اصناف را خم کرد؛ افزایش ۳ برابری مواد اولیه اغذیه فروشان
گزارش بازار از حال و روز فست فودی‌ها؛

کرونا کمر اصناف را خم کرد؛ افزایش ۳ برابری مواد اولیه اغذیه فروشان

کرج- اغذیه فروشان یکی از پرآسیب ترین صنوف آسیب دیده از کرونا هستند که نه تنها به دلیل بوروکراسی سخت برای دریافت تسهیلات عطای آن را به لقایش بخشیده اند، بلکه اکنون با افزایش سه برابری مواد اولیه مورد نیاز خود شرایط سخت تری را می گذرانند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: وارد یکی از فست فودی های مشهور کرج شدم، اما مانند اکثر سالن ها و اغذیه فروشی هایی که از کرونا زخم خورده اند، اینجا هم در سکوت مطلق بود. تنها شخصی که در این مجموعه حضور داشت، گوشی در دست و مشغول یادداشت سفارش یکی از مشتریان تلفنی خود بود.

«سیامک فرزام» که حدود ۱۵ سال به این حرفه مشغول است، گفت: از اول اسفند که شیوع کرونا در ایران اعلام شد مشتری های ما کم شدند و حدود ۵۰ درصد ریزش مشتری داشتیم. از ابتدای فروردین که اتحادیه اعلام کرد نیز تا ابتدای اردیبهشت تعطیل کردیم و یک ماه بدون فعالیت و درآمد بودیم.

فرزام افزود: بعد از بازگشایی باز هم به روال قبل از بیماری برنگشتیم و همچنان ریزش مشتری داریم. مشتریانی که به صورت حضوری غذا می گرفتند به شدت کاهش دارد و اکنون حدود ۵۰ درصد از مشتریان سابق ما از روش بیرون بر از ما غذا می گیرند.

تا وقتی که برخی صنوف تعطیل و برخی دیگر فعالیت می کنند نتیجه ای نخواهیم گرفت
وی با اشاره به طولانی شدن این بیماری و به تبع آن وضعیت اقتصادی کشور گفت: تا وقتی که برخی صنوف تعطیل و برخی دیگر فعالیت می کنند نتیجه ای نخواهیم گرفت و این وضعیت طولانی تر می شود.

فرزام به عنوان طرح راهکار اظهار کرد: باید تدبیری اندیشیده شود که اگر مجددا به تعطیلی صنوف کشیده شد، همه اصناف را تعطیل کنند تا این بیماری یکباره ریشه کن شود.

گران شدن سه برابری مواد اولیه عمده مشکل همه اغذیه فروشان است
«مرتضی جباری» یکی دیگر از اغذیه فروشان در کرج گفت: همانطور که من بابت سلامتی خود و خانواده ام نگرانی دارم، مردم هم از این موضوع نگرانند و حق دارند. همین مسئله باعث کاهش مشتریان ما شده و تنها در ۵ یا ۶ روز اول ماه، آنهم به صورت بیرون بر مشتری داریم.

جباری عمده مشکل واحدهای صنفی اغذیه فروشان را گرانی مواد اولیه عنوان کرده و افزود: مواد اولیه مانند گوشت، مرغ و مواد پروتئینی حداقل سه برابر شده و این درحالی است که به دلیل شرایط اقتصادی توان خرید مردم کم شده و ما نمی توانیم قیمت غذاها را افزایش دهیم. چرا که با این شرایط همین تعداد کم مشتری را هم از دست می دهیم و ناچاریم از سود و دستمزد خود کم کنیم تا مشتریان خود را حفظ کنیم.  

وی با اشاره به تعطیلی یکماهه صنوف و بعد از آنهم ماه رمضان گفت: واحدهای صنفی ما به شدت آسیب دیدند و با توجه به شرایط اقتصادی اگر دوباره تعطیل شویم و حمایتی از مردم نشود روز به روز وضعیت همه سخت تر و مشکلات جامعه بیشتر می شود.

کرونا ۳  نفرمان را بیکار و ۳ ماه کرایه مغازه را عقب انداخته است
«محمود عزیزپور» اغذیه فروش دیگری است که چهار ماه پیش از عید مغازه کوچکی را اجاره کرده است.

عزیزپور گفت: از همین مغازه کوچک ۴ نفر درآمد داشتیم اما با تعطیلی یک ماهه و بعد از آن محدودیت های ماه رمضان و ریزش مشتری مجبور به تعدیل نیرو شدیم و اکنون فقط خودم ماندم با سه ماه کرایه عقب افتاده و تک و توک مشتریانی که با ترس و دلهره غذا سفارش می دهند.

وی افزود: از مسئولان انتطار داریم در این شرایط در هزینه هایی مانند آب، برق، گاز و مالیات و بخشش یا تخفیف در آنها، کمک واحدهای صنفی باشند تا این دوره را بتوانیم سپری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از تسهیلات دولت برای صنوف آسیب دیده استفاده نکرده گفت: شرایط  و روند ثبت نام و گرفتن وام سخت و در واقع نشدنی بود.

۱۱۵ واحد صنفی اغذیه فروش تعطیل شده و جمع آوری کردند
رییس اتحادیه اغذیه فروشان کرج در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از پرآسیب ترین صنوف در اثر کرونا، اغذیه فروشان هستند، گفت: درست است که به دستور ستاد ملی کرونا از ابتدای فروردین واحدهای صنفی ما بسته شد، اما عملا از اسفند ماه به دلیل حساسیت و نگرانی مردم، واحدهای ما تعطیل به شمار می رفتند.

ابوالفضل دهقان افزود: بعد از تعطیلی یک ماه تعطیلی فروردین و بعد از آن هم به دلیل ماه رمضان فعالیت صنوف تعطیل شد و عملا واحدهای صنفی ما سه ماه تعطیل و نیمه تعطیل بودند که ضربه خیلی بزرگی به اعضای ما زد.

دهقان با بیان اینکه در این مدت ۱۱۵ واحد صنفی جواز دار «حدود ۲۵ درصد واحدهای صنفی» ما جمع آوری کردند، گفت: این آماری است که ما از آن اطلاع داریم و واحدهایی که در دست اقدام برای دریافت جواز بودند هنوز مشخص نیستند.

وی گفت: دولت پیشنهاد بسته های کمکی از جمله ثبت نام در سامانه دریافت وام را داشت ولی آمار دقیقی از ثبت نام و دریافت کنندگان این وام نداریم. اما طبق برآوردی که داشتیم هنوز هم بیشتر ثبت نام کنندگان موفق نشده اند وام دریافت کنند.

دهقان در خصوص مشکلات و موانع دریافت وام گفت: ابتدای کار خود سایت برای ثبت نام مشکل داشت. از ما کد رهگیری دریافت می شد و پس از آن در دست پیگیری اعلام می شد و بعد از آن هم سایت جواب نمی داد.

دهقانی افزود: برخی از کارفرمایان هم کارگران خود را بیمه نکرده بودند که این افراد هم نتوانستند از بیمه استفاده کنند. البته بعد از آن مصوبه ای مبنی بر دریافت افرادی که حتی بیمه نداشته اند هم دریافت می کنند صادر شد، اما این افراد هنوز موفق به دریافت وام نشده اند.

بخشودگی یا به حداقل رساندن مالیات و حق بیمه کارفرما، کمک بزرگی به صنوف خواهد بود
رییس اتحادیه اغذیه فروشان کرج با بیان اینکه در یک ماه اسفند واحدهای صنفی معادل ۶ ماه دیگر سال درآمد دارند، گفت: سال گذشته اسفند ماه برای کاسبان درآمدی حاصل نشد اما مالیات آن برای واحدهای صنفی منظور شد.

دهقان به عنوان یک راهکار برای کمک به واحدهای صنفی اغذیه فروش و آسیب دیده از کرونا گفت: اگر دولت برای بخشودگی یا به حداقل رساندن مالیات و حق بیمه کارفرمایان اقدام کند، کمک بزرگی به واحدهای صنفی آسیب دیده خواهد شد.

وی با اشاره به کشوری و مشترک بودن این مشکلات گفت: اتاق اصناف و اتحادیه نمی توانند کمکی در این زمینه بکنند و هر راهکاری از طریق وزارتخانه تصمیم گیری و ابلاغ می شود.

از اسفندماه تاکنون یک سوم پرسنل واحدهای صنفی ما بیکار شده اند
وی با بیان اینکه ۵ رسته صنفی داریم گفت: کوچکترین رسته ما با ۱۵ متر فضا و بزرگترین تا ۵۰۰ متر فضا هم فعالیت می کنند و در هر واحد صنفی بسته به بزرگی و فعالیت آنها از دو یا سه نفر شروع می شود و در سوپر اغذیه ها تا ۷۰ نفر هم فعالیت دارند.

رییس اتحادیه اغذیه فروشان کرج افزود: طبق برآورد ما از اسفند پرسنل واحدهای صنفی ما اکثرا" به یک سوم کاهش داشته و مجبور به تعدیل نیرو شده اند و با بیکاری آنها پرسنل و خانواده هایشان با فاجعه بیکاری مواجه شده اند.

دهقان در خصوص گرانی مواد اولیه گفت: این مسئله کلی است و ما فقط نظاره گر هستیم و کاری نمی توانیم بکنیم. اما با وجود گران شدن مواد مورد نیاز در اغذیه فروشی ها، آنها نمی توانند افزایش قیمت داشته باشند تا مشتریان خود را حفظ کنند. در نتیجه مجبورند از دستمزد خود و در موارد اندکی هم شاید از کیفیت محصول بزنند تا بتوانند هزینه ها را جبران کنند.

دهقان  اظهار کرد: تنها صنفی که در کرج قیمت مصوب ندارد، اتحادیه اغذیه فروشان است، بازرسان تعزیرات، اصناف یا صنعت و معدن که به واحدهای صنفی مراجعه می کند. آنالیز جنس را می خواهند. اگر آنالیز جنس به علاوه سودی که قانون برای ما مشخص کرده رعایت شده باشد و با قیمت تابلو همخوانی داشته باشد، گرانفروشی انجام نشده اما اگر همخوانی نداشته باشد به دلیل گرانفروشی اعمال قانون می شود.

نداشتن قیمت مصوب برای اغذیه فروشان تنها کمک برای آنهاست
وی افزود: نداشتن قیمت مصوب، کمکی برای اعضای ماست تا خودشان با توجه به محیط منطقه، شرایط مشتری و محصول خود، آنالیز درست داشته و قیمت گذاری کنند تا علاوه با رعایت درصد سودی که قانون تعیین کرده، هم مشتری را راضی نگه دارند و هم خود به بهترین و سالمترین شکل درآمد داشته باشند.

از طرح سامانه کارا استقبال نشد
رییس اتاق اصناف البرز هم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از طرح و سامانه کارا خیلی استقبال نشد، گفت: ابتدا اعلام شد باید کد گارگاهی کارگر بیمه شده وارد شود، بعد این الزام را برداشتند. صنوف برای استفاده اقدام کردند اما در میانه راه سامانه مردود می داد. بعد متوجه شدیم کد ملی این افراد باید قبلا از طریق اتاق اصناف ایران وارد سامانه می شده تا سامانه آنها را بشناسد.

بهروز حصاری افزود: ما این کار را هم انجام دادیم و کد ملی افراد را وارد سامانه کردیم، اما در مجموع برای واحدهای صنفی خیلی جذابیت نداشت و در ضمن پاسخگوی آسیب های آنها نیست و ما از دولت انتظار داشتیم نگاه بهتری به اصناف داشته باشد.

حصاری با اشاره به تفاهمی که اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی داشته گفت: ما هم جلسه ای با مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان داشتیم و به گفته وی ۹۰ درصد از واحدهای صنفی که در استان فعالیت می کنند مشمول این تفاهم نامه می شوند و می توانند از این تفاهمنامه و تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

توقع ما از دولت تعدیل مالیات سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بود که اتفاق نیفتاد
حصاری گفت: طبق این تفاهم نامه، اصناف به شرطی که مالیات سال ۹۸ آنها قطعی شده باشد می توانند از این تفاهمنامه استفاده کنند. حداقل توقع این بود که مالیات سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تعدیل شود اما این اتفاق نیفتاد.

رییس اتاق اصناف گفت: اعلام شد افرادی که سال قبل تا سقف دو و نیم میلیون مالیات قطعی داشتند، مالیات آنها افزایش نخواهد داشت، یعنی اینها معادل سال ۹۷ مالیات باید بپردازند. بین دو و نیم تا پنج میلیون تومان چهار درصد و همینطور به صورت پلکانی هشت و ۱۲ درصد افزایش مالیات اعلام شد. در حالیکه در سال ۹۸ اصناف مشکلات عدیده ای در بحث تورم، نوسانات ارزی و گرانی کالاها داشتند و پس از آن کرونا مزید بر علت شد.

حصاری اظهار کرد: عملا دولت این باور را دارد که درآمد اصناف در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کمتر نبوده و در بعضی موارد بیشتر هم بوده که ۴ و ۸ و ۱۲ درصد هم مالیات ها افزایش داشته است. در حالیکه برخی صنوف مثل تالاردارها و آرایشگاه های زنانه هنوز هم به دلیل قرمز بودن وضعیت استان تعطیل هستند.

رییس اتاق اصناف البرز تاکید کرد: اصناف آسیب جدی دیده اند و برنامه هایی که دولت برای جبران دیده جوابگوی خسارت و آسیب وارده نیست. دولت حتی در کاهش و تخفیف بیمه کارفرمایان هم اقدامی نکرد. فقط برای سه ماهه اول سال اعلام شد که استمحال کنند اما تخفیفی داده نشد و کارفرمایان باید پرداخت کنند.

کد خبر: ۳۳٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha