۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
دامداران در دام بی‌برنامگی، بازار گوشت روی خط قرمز
بازار از مشکلات صنعت دام گزارش می‌دهد؛

دامداران در دام بی‌برنامگی، بازار گوشت روی خط قرمز

تهران - بازار گوشت قرمز در حالی با بی‌برنامگی اداره می‌شود، که تنها دامداران و فعالان این صنعت خسارات این فقدان مدیریت را می‌دهند.

 بازار:  سال گذشته بازار گوشت قرمز در پی نوسانات نرخ ارز با التهاباتی همراه بود، طوری که بسیاری از قاچاقچیان و سودجویان از فرصت پیش آمده استفاده کرده و اقدام به خارج کردن غیر قانونی دام از کشور کردند و همین امر نیز به افزایش عجیب و غریب قیمت گوشت منجر شد.

اما در سال جاری و با اندیشیدن تمهیداتی در زمینه پرورش دام سبک و سنگین شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز و نیز دام زنده هستیم، تا جایی که این کاهش از یک سو و افزایش قیمت خوراک و علوفه دام سبب متضرر شدن بسیاری از دامداران را فراهم کرده است و در بسیاری از مواقع شاهد انباشتگی دام زنده در واحدهای دامی هستیم.

این نوسانات قیمت سال گذشته و سال جاری در حالی مخاطرات سرمایه گذاری در پرورش دام در کشور را افزایش داده است، که یکی از دامپروران در گفتگو با خبرنگار بازار خواستار حمایت مسئولان از صنعت دام و یا رفع محدودیت های صادرات دام زنده هستند.

ضرر ۴۰ میلیون تومانی روی ۲۰ گوساله

یکی از دامپروران ورامینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زمانی که عرضه زیاد می‌شود، عملا قیمت محصول کاهش می‌یابد، در این بین مسئولان می‌توانند، با خرید قیمت منطقی و منصفانه از دامپروران و ذخیره گوشت قرمز، از نوسان قیمت ها و گرانی هایی که به مردم آسیب برساند و یا ارزانی های مفرطی که دامپرور را متضرر کند، جلوگیری کند.

حمید محمدی با بیان این که قیمت علوفه های دامی رشد قابل توجهی داشته اما قیمت محصول به شدت با کاهش روبرو بوده است، گفت: خود من در این مدت ۲۰ گوساله بار کردم، که روی هر کدام ۲ میلیون تومان ضرر کردم و اکنون بیش از ۴۰ میلیون تومان ضرر بنده بوده است.

وی گفت: در حال حاضر قیمت یونجه با ۵۰ درصد افزایش به بیش از ۳ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است، قیمت سبوس دولتی نیز ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش داشته و اکنون کیلویی یک هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می شود، از سویی دیگر از زمانی که تحریم ها اعمال شد، دولت از طریق برخی انجمن ها و شرکت ها اقدام به توزیع جو ذرت و ... در بین دامداران می کند، که باید از یک الی ۲ ماه قبل به ازای هر کیلو جو ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومان به حساب توزیع کننده واریز کنیم، در غیر این صورت باید جو ذرت را در بازار آزاد کیلویی یک هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کنیم.

این فعال صنعت دام گفت: در زمان فروش دام نیز به دلیل کسادی بازار مجبوریم، دام خود را به صورت چکی و با وعده های یک الی ۲ ماهه بفروشیم، که در این بین ۲ ماه زودتر پول علوفه داده و ۲ ماه دیرتر پول دام را می گیریم، که موجب ۴ ماه خواب پول دامدار می شود.

وی همچنین خواستار رفع محدودیت صادرات دام شد و گفت: در حال حاضر متقاضیان دام ایرانی در اربیل عراق و دیگر بازارهای هدف در کشورهای همسایه وجود دارد، اما محدودیت صادرات دام وجود دارد و دامداران از این محدودیت صادرات متضرر می شوند.

نوسانات قیمت تنها به دلال ها سود می رساند

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر شاهد انباشتگی دام در دامداری های استان تهران هستیم و اگر محدودیت صادرات دام برداشته نشود، دامداری ها خسارات فراوانی خواهند دید و چه بسا بسیاری از واحدهای دامی تعطیل خواهد شد.

حبیب دهقان دهنوی در خصوص احتمال شیوع بیماری های دامی در دامداری ها در پی انباشتگی دام و جلوگیری از صادرات هشدار داد و گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا برابر نیست و همین امر نیاز به صادرات را بیش از پیش نمایان می سازد، که اگر در این خصوص فکر اساسی نشود، با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در این بین و از این نوسانات تنها دلال ها سود می برند و دامداری ها با ضرر مواجه هستند و اکنون شاهد کاهش ۴۰ درصدی قیمت گوشت دام سنگین و کاهش ۲۵ درصدی گوشت دام سبک هستیم.

خطر قاچاق دام زنده به خارج

یک کارشناس صنعت دام نیز به انتقاد از سیاست های دولت در قبال پرورش دهندگان دام پرداخت و به خبرنگار بازار گفت: برخی مسئولین نگرانی از افزایش قیمت ها در شب عید را بهانه ای برای جلوگیری از رفع محدودیت صادرات بیان می کنند، حال آن که در حال حاضر شاهد افزایش عرضه نسبت به تقاضا هستیم و بازار شب عید هم می تواند، در نهایت عرضه و تقاضا را متعادل کند و افزایش قیمتی رخ نخواهد داد.

امیر ذاکری وجود هرگونه کمبود در بازار گوشت قرمز را رد کرد و گفت: در حال حاضر شاهد کاهش خرید گوشت قرمز از سوی خانوارها هستیم و عرضه نیز افزایش یافته و این امر می تواند، در صورت عدم توجه مسئولین به قاچاق غیرقانونی دام به خارج از کشور و نیز وارد آمدن خسارت به دامدار از نظر کاهش قیمت منجر شود.

وی کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشن گوسفندی و نیز کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت گوساله را مورد اشاره قرار داد و گفت: واردات گوشت در حال حاضر با ارز نیمایی انجام می شود و بازار در این برهه با مشکلاتی مواجه می شود و خسارت این مشکلات نیز به طور مستقیم به دامدار وارد خواهد آمد.

به نظر می رسد، عدم اتخاذ سیاست های دقیق و حساب شده در عرصه تولید گوشت قرمز سبک و سنگین می تواند، علاوه بر وارد آوردن خسارت به دامپروران کشور، سبب تضعیف این صنعت و در نهایت خسارت به مصرف کنندگان در دراز مدت شود.

کد خبر: ۳٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha