۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
تعدد حاکمان و تناقض قوانین عامل احتمالی فساد در اقتصاد دانش بنیان
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد؛

تعدد حاکمان و تناقض قوانین عامل احتمالی فساد در اقتصاد دانش بنیان

یزد- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه استان یزد از نظر دانش‌بنیان با سابقه و دارای پتانسیل است، در مورد کاهش فساد در این حوزه نوپا، گفت: تعدد و تناقض قوانین و تعدد حاکمان موجب فساد در اقتصاد نوپای دانش‌بنیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، سورنا ستاری عصر سه‌شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران که در استانداری یزد برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار در این خصوص که با توجه به نوپا بودن اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، چه ساز و کارهایی برای جلوگیری از فساد در این بخش اندیشیده شده است، گفت: اگر بخواهیم از فساد جدا شویم باید به اقتصاد بدون نفت بها داده و با دوری از نفت، به آدم‌ها پناه ببریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: برای جلوگیری از فساد در اقتصاد نوپای دانش‌بنیان نباید به آنچه از فروش ارثیه پدری به ما رسیده است، افتخار کنیم.

ستاری ادامه داد: هرچقدر بتوانیم اکوسیستم نوآوری را از دولت دور کنیم فساد در این حوزه کاهش می‌یابد؛ زیرا فساد نتیجه همت‌های چاق است و این چیزی است که در اقتصادهای نفتی و زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

به گفتۀ وی، ویژگی‌هایی اعم از داشتن حکومت‌های چاق، قوانین بسیار زیاد و متناقض، زیاد بودن تعداد حاکمان باعث شده است اقتصاد در آن کشورها رشد نکند؛ چراکه رانت در این کشورها وجود دارد.

ستاری گفت: ما در اقتصاد، رانتی به نام نفت داریم؛ با قیمت پایین نفت را بیرون آورده و به قیمت پایین می‌فروشیم؛ در این میان، هر کسی که بتواند به این رانت نزدیک شود و یا هر سیستم سیاسی و جناحی که بتواند به این رانت در اقتصاد دست یابد، باعث فساد می‌شود.

طبق گفتۀ وی، هرچه اقتصاد را به سمتی ببریم که مردم مفت‌خواری نکنند و هرچه اقتصاد دانش بنیان از پول مفت و نفت فاصله بگیرد، فساد کاهش می‌یابد.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت‌ها و نیز بخش خصوصی باید ریسک سرمایه‌گذاری را پایین ببرند تا کشور بتواند از فساد فاصله بگیرد؛ برای تحقق این مهم باید از رانت دولتی فاصله گرفت و زیرساخت‌ها را فراهم کرد تا بخش دانش‌بنیان خود تکنولوژی را بسازد.

رسالت ما حمایت از شرکت های دانش‌بنیان در یزد است
ستاری در این نشست گفت: اکوسیستم نوآوری در یزد به خوبی کار می‌کند و ما نیز وظیفه داریم که از این اکوسیستم حمایت ویژه کنیم؛ زیرا بنا به پشتکار یزد در حیطه دانش‌بنیان رسالت ما در مورد این استان بیشتر است.

معاون رئیس جمهوری به محل‌هایی که در سفر یکروزه بازدید کرده بود اشاره کرد و گفت: استان یزد جزو استان‌هایی است که از روزهای اول ورود مفهوم دانش‌بنیان در کشور، پارک علم و فناوری در آن شروع به کار کرده است و این موضوع، با توجه به اینکه اکنون اقتصاد دانش بنیان ورد زبان خیلی هاست، قابل تأمل است.

وی افزود: اکنون تأثیر دانش در زندگی مردم به وضوح دیده می‌شود و مردم به کررات شاهد سرویس‌های جدیدی هستند که کار آنها را تسهیل می‌کند و این موضوع در کنار اهمیت استان یزد از دیرباز به فناوری و نوآوری ارزشمند است.

ستاری ضمن اینکه شرکت‌های استان را در حوزه نوآوری فوق‌العاده دانست، گفت: دیدگاه هایی که در اوایل دهه ۸۰ در یزد وجود داشته قابل تأمل است و امید است که این استان با توجه به سوابق ارزشمندی که در این حوزه دارد، به نتایج خوبی دست یابد.

کد خبر: ۳۳٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha