۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
نقش تورم و نقدینگی در ارزش پول ملی/ کاهش واردات ارزش پول ملی را ارتقا می دهد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بازار مطرح کرد

نقش تورم و نقدینگی در ارزش پول ملی/ کاهش واردات ارزش پول ملی را ارتقا می دهد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای افزایش ارزش پول ملی راهی نداریم جز اینکه از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری کنیم و همچنین بکوشیم تا تورم کاهش پیدا کند؛ همچنین کاهش میزان واردات به کشور می تواند ارزش پول ملی را ارتقا دهد.

محمد رضا پورابراهیمی در گفت ‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به روش‌های موثر در افزایش ارزش پول ملی در کشور گفت: عوامل زیادی در مقوله ارزش پول ملی نقش دارند و اگر این عوامل مدنظر قرار گیرند آثار کاهش ارزش پول ملی به حداقل خواهد رسد.

وی با اشاره به وضعیت تراز تجاری کشور افزود: هر کشوری که تراز تجاری مثبتی داشته باشد و این عدد، هم عدد قابل توجهی باشد طبیعتا توان این تراز تجاری در افزایش اقتدار پول ملی اثر گذار خواهد بود.
پورابراهیمی تاکید کرد: البته برعکس این قضیه هم صدق می کند و اگر کشوری میزان صادراتش از وارداتش کمتر باشد طبیعتا این مسئله اثر منفی بر ارزش پول ملی آن کشور خواهد گذاشت.

نماینده مردم کرمان گفت: خوشبختانه در مقوله تراز تجاری در کشور ما و طی سالهای اخیر میانگین واردات ما یک دوم کل صادرات در کشور بوده است لذا با توجه به بروز تحریم ما تقریبا دو برابر میزان واردات ،صادرات داشتیم و تراز تجاری ایران در سالهای ۹۸ و ۹۹ مثبت بوده که می‌تواند جای امیدواری داشته باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی با اشاره به تاثیر نقدینگی به ارزش پول ملی در کشور تاکید کرد:  همچنین هر چه میزان نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند این مسئله تاثیر منفی بر روی قدرت خرید مردم و آثار تورمی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: آثار تورمی در پی بروز نقدینگی می تواند ارزش پول ما را کاهش دهد لذا به هر میزان که تورم در کشور بالا باشد ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت بنابر این تورم یکی از فاکتورهایی مهم در کاهش ارزش پول ملی است.

رییس کمیسیون اقتصاد مجلس اظهار داشت: یکی از مولفه‌های اثر گذار در افزایش نرخ تورم افزایش نقدینگی در اقتصاد است که خود این نقدینگی‌ها متاثر از کسری بودجه دولت و استقراض دولت از بانک مرکزی است.

وی اظهار داشت: همچنین موضوعات روانی همچون تحریم و مسائل سیاسی که از سوی دشمنان ایجاد می شود می تواند بر روی ارزش پول ملی تاثیر بگذارد.

رییس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: بنابر این برای افزایش ارزش پول ملی راهی نداریم جز اینکه از افزایش نقدینگی در کشور جلوگیری کنیم و همچنین بکوشیم تا تورم کاهش پیدا کند همچنین کاهش میزان واردات به کشور می تواند ارزش پول ملی را ارتقا دهد.

کد خبر: ۳۳٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha