۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
فقط ۱۰ درصد صنف کفش دست دوز  فعال هستند!
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش دست دوز:

فقط ۱۰ درصد صنف کفش دست دوز فعال هستند!

شجری؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش دست دوز می گوید: رئیس اتاق اصناف ایران با توافق مالیاتی که صورت داده برای فعالان صنفی شق القمر نکرده است زیرا در این توافق منافع فعالان صنفی لحاظ نشده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: تبعات اقتصادی ویروس کرونا در ایران و جهان بر کسی پوشیده نیست و صرفا درصد آسیب هایی که بخش های مختلف اقتصادی متحمل شده اند با یکدیگر متفاوت است.

فعالان صنفی و صاحبان مشاغل خرد و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط به دلیل پایین بودن میزان نقدینگی، کمبود سرمایه و عدم برخورداری از حمایت های دولتی موجب شده تا از شیوع ویروس کرونا لطمات بیشتری را متحمل شوند و بخش عمده ای از آنها به تعدیل شدید نیروی انسانی و تعطیلی واحد صنفی خود دست بزنند.

یکی از صنوفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب های جدی دیده و بخش عمده ای از بازار خود را از دست داده است، صنف تولیدکنندگان کفش دست دوز است که به گفته رئیس اتحادیه صنف کفش دست دوز فعالان این صنف تمامی بازارهای پیش رو را از دست داده اند و این روزها درگیر پاس کردن چک هایی هستند که سال گذشته برای تامین مواد اولیه و خرید کالا کشیده اند.

فقط ۱۰ درصد صنف کفش دست دوز فعال است
رسول شجری در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تبعات شیوع ویروس کرونا به شدت دامن تولیدکنندگان و فروشندگان کفش دست دوز را گرفته و همین امر موجب شده تا صرفا ۱۰ درصد از فعالان این صنف در بخش تولید و توزیع در این روزهای سخت اقتصادی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی می افزاید: تبعات تمامی مولفه های مثبت و منفی اقتصادی معمولا بین  ۸ تا ۱۰ ماه بعد از وقوع در بازار به چشم می آید و بدون تردید فعالان صنفی در سطح فروشگاهی امروز شاهد تبعات شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی هستند.

رئیس اتحادیه صنف کفش دست دوز ادامه می دهد: فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم حمایت کافی از فعالان صنفی این روزها خود را به شدت در بازار نمایان کرده است.

این فعال صنفی ادامه می دهد: شیوع ویروس کرونا از ماههای بهمن و اسفند ماه سال گذشته آغاز شد اما از آنجایی که فعالان بازاری برای خرید مواد اولیه و یا کالای نهایی برای فروش در واحدهای صنفی چک هایی به تاریخ ماههای مرداد و شهریور کشیده بودند، بنابراین تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا خود را در این روزها به شدت  در بازار نشان داده است.

تولیدکنندگان مواد اولیه ندارند
شجری درباره وضعیت فعالیت واحدهای تولید کفش دست دوز می گوید: فعالان این صنف با کمبود مواد اولیه، عدم گشایش اعتباری برای تامین مواد اولیه، از دست رفتن بازارهای فروش مواجه هستند.

وی می افزاید: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کفش دست دوز وارداتی است اما اقدام بانک مرکزی برای عدم تامین ارز مورد نیاز واردات، عدم گشایش اعتباری برای واردات مواد اولیه موجب شده تا بخش عمده ای فعالیت های تولیدی در این صنف با آسیب مواجه شود.

این فعال صنفی ادامه  می دهد: یکی دیگر از چالش های تولیدکنندگان کفش دست دوز این است که سیاست های اشتباه بانک مرکزی برای بازگرداندن ارزهای صادراتی موجب شد تا قیمت ارز ظرف ۱۵ روز به بالای ۲۴ هزار تومان برسد و به همین دلیل تولیدکنندگان نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند.

بازارهای کفش از دست رفت
رئیس اتحادیه کفش دست دوز درباره وضعیت بازار این صنف می گوید: شیوع ویروس کرونا یکی از عوامل مهم از دست رفتن تمامی بازارهای کفش بوده است.

وی می افزاید: اعمال محدودیت ها موجب شد تا بسیاری از بازارهای کفش از میان برود که مهمترین آنها بازار حج، بازار مدرسه و دانشگاه و بازار ماه محرم است.

این فعال صنفی تصریح می کند: هر ساله در ایام حج گردش مالی بزرگی در بازار کفش ایجاد می شود و در ایام بازگشایی مدارس و دانشگاه نیز رونق در بازار کفش ایجاد می شد اما امسال این بازارها از دست تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کفش خارج شد.

شجری خاطرنشان می کند: هر ساله در ماه محرم نیز بازار با توجه به افزایش تردد بین شهری مردم بازار مناسبی برای فروش کفش به وجود می آمد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این بازار نیز از  دست رفت.

وی با اشاره به رکود شدیدی که دامن تولیدکنندگان و فروشندگان کفش را گرفته است، می گوید: کاهش قدرت خرید مردم نیز یکی دیگر از مولفه هایی است که به رکود بازار کفش دامن زده است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت کفش
رئیس اتحادیه کفش دست دوز درباره تغییرات قیمتی در تامین مواد اولیه و محصول نهایی بازار کفش اظهار می کند: جهش قیمت دلار موجب شد تا قیمت مواد اولیه وارداتی حداقل ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

شجری می افزاید: افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات در تامین مواد اولیه موجب شده تا قیمت کفش حداقل ۴۰ درصد گرانتر شود و البته نکته حایز اهمیت این است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم این میزان افزایش قیمت اعمال شده است اما اگر بازار کشش داشت قیمت نهایی کفش باید بیش از این میزان گرانتر می شد.

افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات در تامین مواد اولیه موجب شده تا قیمت کفش حداقل ۴۰ درصد گرانتر شود اما اگر بازار کشش داشت قیمت نهایی کفش باید بیش از این میزان گرانتر می شد

دردسرهای مالیاتی برای اصناف
رئیس اتحادیه کفش دست دوز با بیان اینکه مهمترین مشکل فعالان صنفی عدم حمایت از سوی دولت در شرایط نامناسب اقتصادی حاصل از شیوع ویروس کرونا است، می گوید: در روزهایی که کسبه با معضلات کمبود مواد اولیه، گرانی ارز و از دست رفتن بازار  و چک های برگشتی و نبود مشتری و کمبود نقدینگی مواجه هستند، شاهد توافق مالیاتی رئیس اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی هستیم که برای فعالان صنفی قوز بالا قوز شده است.

شجری می افزاید: بر اساس توافق مالیاتی رئیس اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی میزان افزایش مالیات برای کسبه ای که مالیات سال گذشته آن تا دو میلیون تومان بود صفر درصد، افزایش مالیات آن دسته از کسبه ای که مالیات سال گذشته آنها تا پنج میلیون تومان بود ۴ درصد، افزایش مالیات آن دسته از فعالان صنفی که مالیات سال گذشته آنها تا ۱۰ میلیون تومان بود ۸ درصد و افزایش مالیات آن دسته از فعالان صنفی بالای ۱۰ میلیون تومان بود بیش از ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

این فعال صنفی ادامه می دهد: با توجه به مشکلاتی که اصناف بخاطر شیوع کرونا متحمل شده اند قرار بود که از آنها حمایت شود اما توافق مالیاتی که میان اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی صورت گرفته نه تنها دردی از فعالان صنفی دوا نمی کند بلکه برای آنها قوز بالا قوز شده است.

رئیس اتحادیه کفش دست دوز تصریح می کند: با توافق مالیاتی صورت گرفته میان اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی صورت گرفته است به شدت مخالف هستیم.

شجری؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش دست دوز می گوید: رئیس اتاق اصناف ایران با توافق مالیاتی که صورت داده برای فعالان صنفی شق القمر نکرده است زیرا در این توافق منافع فعالان صنفی لحاظ نشده است

شجری خاطرنشان می کند: اتحادیه کفش دست دور مخالفت با توافق مالیاتی اتاق اصناف ایران را رسما اعلام کرده زیرا در این توافق اشتباهات بزرگی رخ داده است و نباید چنین توافقی صورت می گرفت.

این فعال صنفی می گوید: اتاق اصناف ایران بخاطر توافق با سازمان امور مالیاتی دست و پای فعالان صنفی را بسته و مشکلات آنها را افزایش داده است زیرا در شرایط فعلی کسبه درگیر پاس کردن چک هایی هستند که سال گذشته برای خرید مواد اولیه و کالای نهایی کشیده اند.

کد خبر: ۳۳٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha