۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
 ترامپ درموافقت تجاری با چین، کار انتخاباتی  کرد
استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار:

ترامپ درموافقت تجاری با چین، کار انتخاباتی کرد

«رابرت شاپیرو» معتقد است که توافق تجاری با چین به ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ کمک خواهد کرد زیرا از رکود اقتصادی در امریکا جلوگیری می کند.

بازار، فاطمه محمدی پور: اخیرا ایالات متحده امریکا و چین فاز اول توافق تجاری دو ساله را با حضور رییس جمهور امریکا دونالد ترامپ و «لیو هی» معاون رئیس جمهور چین در کاخ سفید امضا کردند. به نظر می رسد این توافق نتیجه جنگ تجاری و زیان های حاصل از آن برای طرفین باشد. در این توافق‌نامه تلاش شده تا به برخی از دغدغه‌های طرف آمریکایی از جمله واردات کالاهای کشاورزی و باز کردن بازار خدمات مالی چین پاسخ داده شود.

متن این توافق نامه شامل ۹ بخش از جمله مقدمه، حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، خوراک و محصولات کشاورزی، خدمات مالی، نرخ ارز و شفافیت، گسترش تجارت، ارزیابی دو جانبه و حل اختلافات و موارد نهایی است.

این توافقنامه به دو کشور امکان می دهد فعالیت های تجاری را بهبود بخشیده و راه را برای حل اختلافات اقتصادی باز کنند و همزمان همکاری هایشان را در این قلمروها افزایش دهند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

برخی از کارشناسان معتقدند توافق تجاری چین با آمریکا به شرکتهای فناوری آمریکایی ضربه می زند زیرا طبق این توافق نامه تعرفه واردات ۳۶۰ میلیارد دلار کالای چینی حذف نمی‌شود و  ترامپ سعی می کند شرکت های آمریکایی را وادار کند تولید خود را در خانه به فروش رسانند. نظرشما در این ارتباط چیست؟

بر اساس مرحله اول توافق تجاری امریکا و چین، شرکت های فناوری آمریکایی می توانند محصولات خود را در بازارهای چین به فروش رسانند بنابراین توافق تجاری اخیر به سود شرکت های آمریکایی است. اعمال تعرفه بر کالاهای چینی که همچنان ادامه دارد و به نظر نمی رسد در آینده ای نزدیک برداشته شود، به ضرر هر دو کشور بوده و شرکت های فناوری و صنعتی هر دو کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

به نظر می رسد دلیل ترامپ برای توافق تجاری با چین، تقویت موضع خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. نظر شما چیست؟

بله، من فکر می کنم انگیزه ترامپ تأمین ثبات در جبهه تجارت بود که باعث می شود چشم انداز اقتصادی درک شده کشور در کوتاه مدت تقویت شود. توجه داشته باشید که این توافق باعث صعود مداوم بازار سهام و نفع بردن هواداران اصلی وی که در مناطق روستایی هستند و در اثر جنگ تجاری صدمه دیده اند، می شود. این توافق به وی در سیاست انتخاباتی کمک خواهد کرد زیرا تلاشی  برای جلوگیری از رکود اقتصادی – که می توانست به او و دیگر جمهوریخوهان در انتخابات ۲۰۲۰ آسیب رساند – می باشد.

آیا این توافق می تواند مبنایی جهت حل اختلافات دو کشور در آینده ای نزدیک باشد؟

اگر طرفین مایل به اجرای کامل آن باشند، بله. اما به نظر من اختلافات بین دو کشور فراتر از بعد تجاری بوده و دارای ابعاد سیاسی و بین المللی نیز هست و امریکا ازافزایش قدرت چین در سطح جهانی به خوبی آگاه است. اگر به تاریخ روابط بین دو کشور نگاهی کنیم می فهمیم که در دوران اوباما نیز امریکا در پی محدود کردن و مهار قدرت چین در آسیای شرقی بود.

کد خبر: ۳٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha