۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
طرح اصلاح نژاد در دامداری های مشهد در دست اقدام است

طرح اصلاح نژاد در دامداری های مشهد در دست اقدام است

مشهد- رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از افزایش تولید و درآمد دامداران با اصلاح نژاد دام خبر داد.

امید طهماسبی زاده با بیان اینکه دامداران شهرستان مشهد بیش از ۷۵۰ هزار راس دام سبک و  ۴۷هزار راس دام سنگین را دراختیار دارند در گفت و گو با بازار بیان کرد: این شهرستان یکی از قطب‌های دامپروری در استان خراسان رضوی است ودامپروری یکی اصلی‌ترین شغل‌های اصلی شهرستان است  به طوری که بسیاری خانواده‌ها از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

وی با اشاره به تولید گوشت قرمز شهرستان مشهد به میزان ۹۵۰۰ تن در طول سال بیان کرد: هم چنین تولید شیردر طول سال در این شهرستان به میزان ۲۰۰ هزار تن می رسد.

 طهماسبی زاده گفت: سالیانه به صورت عمده از روش های نوین تلقیح مصنوعی برای دام های سنگین استفاده می شود لذا در خصوص اصلاح نژاد اولین گله‌های نژاد بومی، با نژادهای خارجی را شروع کردیم و تا به امروز اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.

ودر خصوص دام سبک در حال  معرفی و اصلاح نژادهای «سانن» و«رو مانوف» و«ایران بلک»  و نژاد «افشاری» و«آرمان» افزود: در نژاد رومانوف، چربی دام بسیار پایین است به طوری که دمبه دام بومی که به طور متوسط هشت کیلو گرم است در این نژاد وزن دمبه به یک کیلوگرم می‌رسد.

وی در ادامه گفت: از دیگر مزایای این نژاد این است که حجم ماهیچه‌های ران و سردست در گوسفند نژاد رومانوف، دو برابر گوسفند با نژاد محلی است.

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: از مهمترین دلیل برتری این نژاد، دوقلوزایی آن است. در هر صد شکم زایش تعداد بره ها ۲۵۰ راس بوده این در حالیست که در نژاد های بومی این تعداد به ۱۱۰ راس بره تقلیل می یابد.

وی در مورد افزایش درآمد نیز گفت: پرورش این نژاد به دلیل گوشت بیشتر و فروش بهتر لذا درآمد بهتری را نصیب دامداران می کند.

 امید طهماسبی زاده گفت: اجرای کامل طرح اصلاح نژاد تقریبادر همه دامداری‌های شهرستان مشهد به صورت گسترده در حال انجام است و لذا این اقدام افزایش تولید و درآمد بیشتر را برای تمامی دامپروران در بر خواهد داشت.

کد خبر: ۳۳٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha