۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
هزارتوی مجوز برای  رمزارز / پارتی بازی در مزارع استخراج رمزارز!
ارزش گذاری دستگاه های ماینر به یورو برای احداث مزرعه قانونی ماینینگ

هزارتوی مجوز برای رمزارز / پارتی بازی در مزارع استخراج رمزارز!

در شروط صدور مجوز برای احداث مزرعه استخراج رمزارز درج شده است که متقاضی باید دستگاه های ماینر به ارزش 99 هزار یورو در اختیار داشته باشد.

بازار؛ گروه فناوری: شرایط دریافت مجوز احداث مزرعه ماینینگ به حدی دشوار است که فعالان استخراج رمزارز معتقدند این شرایط با خودداری دولت از ارائه مجوز احداث مزرعه ماینینگ تفاوتی ندارد.

مجوز استخراج رمزارز که توسط وزارت صمت صادر می شود به این صورت است: این جواز ترخیص به استناد دستورالعمل مورخ ۲۲  /۸/۹۸ وزارت صمت صادر شده و به استناد بند یک دستورالعمل مسئولیت خطرپذیری برعهده سرمایه گذاران و متعاملین استفاده از رمزارزها است و استفاده از رمزارزها مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. طببق بند ۸ دستورالعمل تامین زیرساخت های لازم شامل برق، گاز، آب، اینترنت و غیره بر عهده دارند جواز است.

به گفته دارندگان مزرعه رمزارز؛ بیشتر فعالان استخراج رمزارز به صورت زیرپله ای آن را انجام می دهند و تعداد دارندگان مجوز فعالیت در این حوزه به سختی به ۱۰ نفر می رسد. بر اساس مصوبه دولت، ارزش دستگاه های داخلی صفر ریال اما دستگاه های خارجی ۹۹ هزار یورو است. مساحت زمین هم باید هزار متر مربع باشد اما هرکسی امکان دریافت مجوز با چنین شرایطی را ندارد.

حال پرسش اینجاست که چرا باید دستگاه های استخراج رمزارز به یورو ارزش گذاری شوند؟ چرا ارزش آن ها به ریال تعیین نشده است؟ دلیل آن نوسانات ارزهایی مانند یورو و دلار است؟ یا این که مسئولان قصد داشته اند شرایط دریافت مجوز را به حدی سختگیرانه تعیین کنند که عملا برای فعالان این حوزه غیرممکن شود؟ چرا که اکنون و با ورود دولت به حوزه استخراج رمزارز، بخش خصوصی رقیب آن ها محسوب می شود. اگر این شرایط برای عدم صدور مجوز نبوده است، نباید شرط دارا بودن زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع و دستگاه هایی به ارزش ۹۹ هزار یورو برای دریافت مجوز تعیین می شد.

شرایط دشوار و غیرمنصفانه
فعالان حوزه رمز ارز بر این باورند که قیمت گذاری دستگاه های ماینر باید به ریال انجام شود و شرایط دریافت مجوز احداث مزرعه رمزارز بسیار دشوار بوده و منصفانه نیست.

میرسهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین ایران گفت: دولت حق ندارد دستگاه های ماینر را در شروط مجوز به یورو قیمت گذاری کند.

او افزود: زمانی که ارزش گذاری می شود برای کالایی باید به ریال باشد نه یورو. اگر دلیل قیمت گذاری به یورو این است که ریال ارز قابل پیش بینی نیست که وای به حال دولت. از سویی دیگر قیمت دستگاه های استخراج رمزارز نیز قابل پیش بینی نیست. امروز ۱۰۰ یورو است، فردا ممکن است قیمت آن به ۲۰۰ یورو برسد.

او در رابطه با مجوز سختگیرانه دولت برای احداث مزرعه استخراج رمزارز بیان کرد: شرایط این مجوز بسیار غیرمنصفانه است و موجب افزایش تقلب می شود. چراکه تقلب کردن در این زمینه چندان هم کار سختی به شمار نمی رود.

نیکزاد تاکید کرد: اگرچه نمی توان در مساجد و مدارس کار استخراج رمزارز را انجام داد چراکه گرما و صدای زیادی تولید می کند اما می توان فن دستگاه های ماینر را برداشت و به جای آن دستگاه را در روغن قرار داد. در این صورت دیگر نه صدای زیادی تولید می شود ونه جلب توجه می کند. بسیاری از کشورها چنین راهکاری را در پیش گرفته اند. در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کل سیستم را در داخل روغن قرار می دهند و از فن برای خنک کردن دستگاه استفاده نمی شود، در نتیجه صدای زیاد دستگاه قطع می شود.

روابط بر شروط ارجحیت دارند
برخی از فعالان بازار رمزارز معتقدند که بسیاری از فعالان استخراج ارزهای مجازی با پارتی بازی و استفاده از روابط بدون دارا بودن شرایط لازم، مجوز احداث مزرعه ماینینگ را دریافت می کنند.

کاوه مشتاق، عضو انجمن بلاکچین ایران  در رابطه با این که گفته می شود شرایط اخذ مجوز راه اندازی مزرعه استخراج رمزارز بسیار سخت است بیان کرد: شرایطی که روی کاغذ تعیین شده بسیار دشوار است اما برخی از دوستان که این شرایط را نداشتند نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده اند. بسیاری از افرادی که مزرعه استخراج رمزارز دارند علاقه ای به دریافت مجوز ندارند چراکه تعرفه برق بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست.

او افزود: به جای دریافت مجوز راه اندازی مزرعه استخراج رمزارز، با اداره برق منطقه مساله خود را حل می کنند. این کار هم راحت تر است، هم کم هزینه تر!

شنیده ها  غیر رسمی حاکی از آن است که بسیاری از نهادهای دولت وارد عرصه استخراج رمزارز شده اند و هرروز شرایط جدیدتری برای امکان ورود دیگر نهاد ها به این عرصه در نظر گرفته می شود. به طور نمونه اکنون نیروگاه های برق نیز می توانند در حوزه استخراج رمزارز وارد شوند.

کد خبر: ۳۳٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha