۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
قیمت مواد پروتئینی اوج گرفت؛ ضرورت بازبینی در زنجیره تولید تا مصرف
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

قیمت مواد پروتئینی اوج گرفت؛ ضرورت بازبینی در زنجیره تولید تا مصرف

مشهد- قیمت مواد پروتئینی ازجمله گوشت قرمز که در ابتدای سال به‌واسطه شیوع کرونا و نبود مشتری، بازار نسبتاً باثباتی را به دنبال داشت به‌یک‌باره با رشد نسبی قیمت‌ها مواجه شده و باری دیگر در بازار اوج گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گوشت قرمز گوسفندی که با فراگیری ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و هم‌چنین برچیده شدن بساط گردشگری در خراسان رضوی در طی پنج ماه گذشته به پائین ترین حد خود و به کیلویی ۸۵ هزار تومان رسیده بود حال در طی روزهای گذشته باری دیگر روند افزایشی به خود گرفته و از کیلویی ۱۱۷ هزار تومان تا قیمت ۱۳۵ هزار تومان در حال فروش است.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ما گوشت گرم و تازه گوساله نیز که تا ماه گذشته به‌وفور باقیمت هر کیلو ۷۵ هزار تومان در فروشگاه‌های مواد پروتئینی عرضه می‌شد در حال حاضر باقیمت هر کیلو ۹۰ هزار تومان در بازار جولان می‌دهد.

گفتنی است بررسی نرخ گوشت قرمز در طی یک هفته گذشته حاکی از آن است که  قیمت گوشت گوسفندی در این مدت در بازار استان از هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار تومان به ۱۱۷  هزار تومان، لاشه گوسفندی از هر کیلوگرم ۸۸ هزار تومان به ۹۵ هزار تومان، بره نرینه زنده از هر کیلوگرم ۴۳ هزار تومان ۴۵ هزار تومان، گوشت گوساله از هر کیلوگرم ۸۹ هزار تومان نیز به  ۹۰ هزار تومان افزایش‌یافته است.

ضرورت نظارت
در این راستا یکی از شهروندان مشهدی بابیان اینکه در طی یک ماه گذشته بسیاری از اقلام مصرفی و مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و حبوبات افزایش قیمت چندباره داشتند بیان کرد: گوشت منجمد برزیلی تا دو ماه پیش به قیمت هر کیلو ۴۲ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد اما در حال حاضر قیمت گوشت یخی با گوشت گرم برابری می‌کند و به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است.

اعظم رستگار بابیان اینکه نرخ برنج پاکستانی نیز با نرخ برنج ایرانی برابری می‌کند افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج پاکستانی به ۲۵ هزار تومان رسیده و این در حالی است که برنج ایرانی را نیز به همین قیمت می‌توان خریداری کرد.

وی بابیان اینکه نرخ مواد پروتئینی از هر خیابان و فروشگاه تا فروشگاه بعدی بسیار متغیر است اعلام می‌کند: در همین مشهد در خیابان کوه سنگی مرغ کیلویی ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد اما همین مرغ در بلوار استقلال به کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد.

گوشت منجمد برزیلی تا دو ماه پیش به قیمت هر کیلو ۴۲ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد اما در حال حاضر قیمت گوشت منجمد با گوشت گرم برابری می‌کند و به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است

این شهروند مشهدی متذکر می‌شود: گوشت قرمز هم در قصابی‌ها از ۱۱۰ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان متغیر است و لذا این موضوع نظارت بیشتری را می‌طلبد.

زنجیره گرانی
گرانی قیمت نهاده‌های دامی ازجمله جو، ذرت، سبوس گندم، گندم آزاد و گنجاله سویا اصلی‌ترین بهانه برای گرانی مواد پروتئینی است اما در این راستا مسئول یکی از فروشگاه‌های پروتئینی به ما می‌گوید: اگر این عامل را فاکتور بگیریم یکی دیگر از دلایل گرانی را باید در زنجیره توزیع و قیمت گوشت از دامدار تا فروشگاه دنبال کرد.

این فروشنده مواد پروتئینی به ما می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم لاشه گوساله در کشتارگاه مشهد ۵۲ هزار تومان و لاشه گوسفند نیز ۹۴ هزار تومان است اما تا هنگامی‌که به دست مردم می‌رسد به ازای هر کیلو ۳۰ هزار تومان بابت ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند.

وی می‌گوید: ازآنجاکه مغازه‌دار باید گوسفند را به‌صورت لاشه خریداری کند لذا برخی از مشتری‌ها تنها تمایل به خرید ران و یا گوشت بدون چربی و دنده‌دارند لذا نمی‌توان انتظار داشت که قیمت ران بدون چربی باقیمت گردن و یا دنده با یک قیمت ارائه شود و لذا این افزایش قیمت به همین دلیل است.

ارتباط قیمت‌ها با رفتار مصرف‌کننده
مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد نیز در همین رابطه اظهار کرد: نمی‌توان شاخص قیمت لاشه گوساله یا گوسفند را ملاک تعیین قیمت قطعات گوشت از بین فاکتورهای متعدد قرارداد لذا باید تدبیر دیگری برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در این بخش اندیشید.

سید مجید موسوی بابیان اینکه قیمت هر کیلوگرم لاشه گوساله در کشتارگاه مشهد ۵۲۰ هزار ریال، لاشه گوسفندی سبک ۹۴۵ هزار ریال و لاشه گوسفندی سنگین ۹۳۰ هزار ریال است افزود: زمانی که این لاشه تبدیل به قطعه می‌شود، مؤلفه‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری آن توسط خرده‌فروشان اعمال می‌شود.

قیمت هر کیلوگرم لاشه گوساله در کشتارگاه مشهد ۵۲ هزار تومان  و لاشه گوسفند نیز ۹۴ هزار تومان است اما تا هنگامی‌که به دست مردم می‌رسد به ازای هر کیلو ۳۰ هزار تومان بابت ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند

وی افزود: رفتار مصرف‌کننده روی قیمت قطعات گوشت در سطح بازار تأثیرگذار است و این دلیل اصلی تغییر قیمت‌ها در یک استان با استان دیگر در این نوع کالاست.

وی در خصوص راهکار عرضه مستقیم گوشت و ایجاد تعادل در قیمت‌ها بیان کرد: درباره اجرای طرح ساماندهی تولید و عرضه گوشت تاکنون در حوزه تأمین گوشت با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، یک سری دام از دامداری‌ها خریداری‌شده است و در بخش توزیع گوشت این طرح، به بازارهای شهرداری پیشنهاد شد که هنوز موفق به مذاکره با این نهاد نشده‌ایم.

توزیع گوشت منجمد باقیمت تعادلی
در همین رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز از توزیع گوشت منجمد به میزان ۲۹۰ تن طی روزهای آینده در استان خبر داد و گفت: گوشت منجمد باقیمت هر کیلوگرم ۵۳۰ هزار ریال به‌زودی در سراسر استان توزیع خواهد شد.

 علی رسولیان در خصوص افزایش قیمت مواد پروتئینی بیان کرد: فاصله قیمت در زنجیره تولید تا عرضه نشان می‌دهد که فرآیند قیمت‌گذاری و توزیع آن کالا مناسب نبوده و دچار مشکل  است.

وی فاصله قیمت بین سه بخش دام، کشتارگاه و عرضه گوشت را غیرقابل‌قبول دانست و اظهار کرد: در صورت تداوم روند افزایش قیمت گوشت گوساله در بازار استان برخی ممنوعیت‌ها در خروج این محصول از استان اعمال خواهد شد.

کد خبر: ۳۳٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha