۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کرونا، آخرین ضربه بر تن نزار پوشاک ایرانی
بازار گزارش می دهد

کرونا، آخرین ضربه بر تن نزار پوشاک ایرانی

بازار پوشاک ایران که تا پیش از شیوع ویروس کرونا از تبعات منفی قاچاق، نبود برندسازی و مشکلات فرهنگی تمایل به خرید اجناس خارجی رنج می برد، این روزها با رکود حاکم بر بازار شاهد تعدیل نیروی انسانی و کاهش شدید فروش و تعطیلی برخی واحدهای صنفی فعال مواجه است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: فعالان بازار پوشاک تا پیش از شیوع ویروس کرونا نگران اجناس قاچاقی بودند که سهم بازار را از دست محصولات تولید داخل خارج کرده بود و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک داخلی با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز، ارزان تمام شدن پوشاک قاچاق و بالا بودن هزینه تولید محصولات داخلی قدرت رقابت با پوشاک خارجی را نداشتند.

البته دردسرهای فعالان صنف پوشاک به موارد مذکور خلاصه نمی شد زیرا آنها باید تلاش می کردند که تا بتوانند برای کالای خود برندسازی کرده و در ذهن مردم این حقیقیت را جا بیندازند که پوشاک ایرانی می تواند بهتر از محصولات مشابه داخلی باشد.

از آنجایی که در باور مصرف کنندگان ایرانی خرید پوشاک خارجی به مثابه استفاده از کالای با کیفیت تر تلقی می شود بسیاری از تولیدکنندگان ناچار می شدند کالای خود را با الصاق برچسب برندهای خارجی به فروش برسانند و یا اینکه پوشاک ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کرده و پس از الصاق برند یک شرکت خارجی مجدد وارد بازار ایران کرده و آن را به عنوان کالای خارجی عرضه کنند.

پوشاک در آستانه اخراج از سبد هزینه خانوار
اما این روزها شرایط در صنف تولیدکنندگان پوشاک به مراتب سخت تر و متفاوت تر شده است. بدون تردید پیش از این دغدغه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک کسب سود بیشتر و تلاش برای تولید اجناس رقابت پذیر بود اما این روزها فعالان این صنف برای بودن یا نبودن در بازار باید بجنگند.

شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی منفی تمامی فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد اما از آنجایی که در چنین شرایطی مردم باید برای کسب حداقل معیشت تلاش کنند بسیاری از صنوف آسیب های بیشتری را متحمل شده اند زیرا از لیست خرید مصرف کنندگان یا خارج شده اند و یا اینکه در آخر لیست جا خشک کرده اند و به شرط باقی ماندن از درآمدهای خانوار می توان آنها را صرف خرید چنین اقلامی کرد.

بدون تردید شرایط فعالیت های اقتصادی در ایران به دلیل تجربه رکود تورمی ناشی از تحریم های اقتصادی ظالمانه توسط  آمریکا و متحدان مالیات، بیمه، کمبود مواد اولیه، نوسانات ارزی و... و. مواجه هستند در نخستین گام اقدام به تعدیل نیروی انسانی و در نهایت تعطیلی واحدهای صنفی می کنند.

یکی از صنوفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب های جدی دیدند، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک هستند. فعالان این صنف از یک سو تبعات شیوع ویروس کنندگان را متحمل شده اند و از سوی دیگر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و قرارگرفتن پوشاک در پایان لیست خرید خانوار قرار گرفته اند که باید تبعات آن را نیز تحمل کنند.

هر چند وضعیت فروش برای فعالان صنف پوشاک مطلوب نیست اما همچنان فعالان این صنف به ناچار باید هزینه بیمه، مالیات و بدهی های بانکی و اجاره و قبوض خدماتی را در اسرع وقت پرداخت کنند.

فروشی که یک سوم شد
تبعات مشکلاتی که درباره فعالان صنف تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک عنوان شد را می توان به وضوح در بازار پوشاک و واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک مشاهده کرد.

پسر جوانی که در یکی از فروشگاه های بزرگ عرضه پوشاک در شمال تهران صندوق دار است؛ درباره وضعیت بازار این صنف به خبرنگار بازار می گوید: میزان فروش پوشاک در سالجاری به صورت کلی قابل قیاس با سال گذشته نیست.

حمید-ع می افزاید: ماههای بهمن، اسفند بهترین زمان برای فروش عیدانه و مرداد و شهریور بهترین ماهها برای فروش لباس هایی که فصل استفاده از آنها رو به پایان بود و خرداد و تیر ماه هم گل فروش مانتوشلوارهای اداری بود اما تطبیق اسناد فروش امسال با سال گذشته نشان می دهد که فروش ما به یک سوم رسیده است.

وی اظهار می کند: ما در این فروشگاه اخراج نیروی انسانی نداشتیم ولی با توجه به شرایط فروش خبری از پاداش و اضافه کار و... و. نیست و از آنجایی که دریافت فقط حداقل پایه حقوق برای همکاران ما کفایت نمی کرد ۵ نفر از آنها با ما قطع همکاری کردند.

ابوالقاسم حسن شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران: توزیع کنندگان پوشاک از شیوع ویروس کرونا آسیب های زیادی را متحمل شده اند که باید اقدامات حمایتی از این صنف در دستور کار قرار بگیرد

فروشندگان پورسانتی اخراج شدند
خانم جوانی که در یکی از فروشگاههای محدوده ونک در یکی از فروشگاههای عرضه کننده پوشاک فعالیت می کند؛ درباره وضعیت فروش و شرایط شاغلان در این بازار به خبرنگار بازار می گوید: از سه سال قبل در این فروشگاه فعالیت خود را شروع کرده ام و فروشنده ای با حقوق ثابت هستم.

وی که خود را ساناز معرفی می کند؛ اینچنین ادامه می دهد: بسیاری از فروشندگان به صورت پورسانتی حق الزحمه دریافت می کنند یعنی حقوق ثابت ندارند و از محل فروش اجناس درصد می گیرند.

این خانم جوان ادامه می دهد: با توجه به کاهش شدید فروش و تجربه قرنطینه و تعطیلی امکان فعالیت برای این نوع از فروشندگان مهیا نبود و آنها فقط هزینه ناهار و کرایه و... و. متقبل می شدند اما به دلیل عدم فروش ادامه فعالیت برای آنها میسر نبود و ناچار به ترک کار شدند.

ابوالقاسم حسن شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران: باید از تولیدکنندگان پوشاک حمایت شود زیرا صنعت پوشاک با توجه به قابلیت اشتغالزایی که دارد جزو صنف و صنعت های راهبردی محسوب می شود و باید برای حمایت از آنها اقداماتی جدی صورت بگیرد

مشکلات تولیدکنندگان را برطرف کنید
رئیس اتحادیه پوشاک تهران براین باور است که فعالان صنف پوشاک در حوزه تولید و توزیع با مشکلات متعددی مواجه هستند که باید با همت و حمایت مسئولان دولتی این معضلات برطرف شود.

ابوالقاسم حسن شیرازی در این باره به بازار می گوید: توزیع کنندگان پوشاک از شیوع ویروس کرونا آسیب های زیادی را متحمل شده اند که باید اقدامات حمایتی از این صنف در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران بر حمایت از تولیدکنندگان این صنعت نیز تاکید دارد و در این باره می گوید: صنعت پوشاک با توجه به قابلیت اشتغالزایی که دارد جزو صنف و صنعت های راهبردی محسوب می شود و باید برای حمایت از آنها اقداماتی جدی صورت بگیرد.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: نوسانات ارزی و مشکلات در مسیر تامین مواد اولیه فعالان صنف پوشاک را با چالش هایی روبرو کرده است که باید این روند تسهیل شود.

کد خبر: ۳۳٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha