۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
ضعف برنامه‌ریزی، عاملی برای کسری بودجه هر ساله است
عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس:

ضعف برنامه‌ریزی، عاملی برای کسری بودجه هر ساله است

خدابخشی، عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس گفت: پیش نیاز هر نوع برنامه‌ریزی در کشور داشتن یک نظام آماری مطلوب است و تلاش می کنیم تا طرحی را برای اصلاح نظام آماری کشور تدوین و به زودی ارائه کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،  با اشاره به اهداف تشکیل کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار در این کمیسیون گفت: این کمیته اولین جلسه خود را با حضور مدیران گروه برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی اولویت‌های پیش‌رو برگزار کرد.

عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس ادامه داد: براین اساس قرار شد، با دعوت از دستگاه‌های اجرایی و دریافت گزارشاتی درباره اجرای احکام مندرج در برنامه ۵ ساله ششم توسعه و احکام دائمی برنامه‌های توسعه پنج ساله ضمن آسیب‌شناسی جامع و کامل، موانع و عدم تحقق هدف‌گذاری‌ها در این مسیر شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه جلسات نظارتی مستمرا در کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس برگزار خواهد شد، بیان کرد: پیش نیاز هر نوع برنامه‌ریزی در کشور داشتن یک نظام آماری مطلوب است و بنابراین تلاش می‌کنیم تا طرحی را برای اصلاح نظام آماری کشور تدوین و به زودی ارائه کنیم.

عدم تدوین سند آمایش سرزمینی توسط دولت
خدابخشی تصریح کرد: پیش از این دولت مکلف به تدوین سند ملی آمایش سرزمینی بود که هنوز آن را ارائه نکرده است و ما به طور حتم پیگیر این موضوع خواهیم بود زیرا آمار و آمایش از ملزومات برنامه‌ریزی در کشور هستند که باید تا قبل از تدوین و تصویب برنامه ۵ ساله هفتم توسعه انجام شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تاکید کرد: ارتباط برنامه‌های پنج ساله و قوانین بودجه سالانه یکی از مسایل بسیار مهم است که باید تناظری میان این دو وجود داشته باشد. یکی از مشکلات ما در برنامه‌های ۵ ساله قبلی این بود که احکام مصوب در برنامه‌ها در قوانین بودجه سنواتی ذکر نمی‌شد و دولت به طور سلیقه‌ای تنها برخی احکام را در بودجه قید می‌کرد.

وی اظهار کرد: بنابراین یکی از پیشنهادات درباره این موضوع الحاق یک پیوست به بودجه سنواتی با عنوان رابطه میان برنامه و بودجه است بدین معنا که مشخص شود، هر حکمی در بودجه برای تحقق کدام اهداف برنامه پنج ساله توسعه ذکر شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: باید به سمت آماده‌سازی تدوین برنامه ۵ ساله هفتم توسعه در کمیسیون پیش برویم و جلساتی را با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار کنیم تا برنامه‌ریزی جایگاه خود را در ساختار اداری اجرایی کشور به دست آورد.

ضعف برنامه‌ریزی عاملی برای کسری بودجه هر ساله است
عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس با اشاره به کسری بودجه سال ۹۹ گفت: مشکل ساختاری در بودجه‌ریزی کشور وجود دارد که باید برای جبران آن نگاه برنامه‌ای را تقویت کرد، اختلاف و شکاف میان منابع و مصارف را می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب پر کرد. در حال حاضر درآمد بودجه عمومی کشور ۱۶.۱ درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) است و درآمد مالیاتی تنها ۷.۱ درصد آن را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ۹ درصد (GDP) مربوط به درآمدهای غیر مالیاتی است که از این مبلغ ۶ درصد مربوط به نفت خام و میعانات گازی می‌شود که با در نظر گرفتن مخارج دولت ۱۷.۹ درصد تولید ناخالص داخلی می‌شود و این یک شکاف بزرگ است.

خدابخشی تصریح کرد: برای اصلاح ساختار بودجه باید میزان ۸.۶ درصد تولید ناخالص داخلی را با درآمدهای غیرنفتی جایگزین کرد و در حال حاضر ۱.۸ درصد کسری منابع داریم و اگر منابع مربوط به نفت هم به آن اضافه شود پس باید ۸.۶ درصد (GDP) جبران شود که این مسایل نیازمند داشتن یک برنامه مدون است.

کد خبر: ۳۳٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha