۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
پرواز ملکه رمزارزها / بیت کوین ۱۱ هزار ۳۱۰ دلار شد
تسهیلات جدید برای استخراج ارز رمز کافی نیست

پرواز ملکه رمزارزها / بیت کوین ۱۱ هزار ۳۱۰ دلار شد

قیمت بیت کوین به بیش از ۱۱ هزار دلار رسیده است و کارشناسان معتقدند به زودی ۲۰ هزار دلار را نیز رد می کند. در این میان وزارت صمت نیز امکان تعیین تکلیف و ثبت نام دستگاه های ماینر قاچاقی را فراهم کرده است که تاحدودی مشکلات فعالان استخراج رمزارز را رفع می کند.

بازار؛ گروه فناوری: قیمت بیت کوین امروز به ۱۱ هزار و ۳۱۰ دلار رسید. اگر شما هم مانند نگارنده این مطلب حسرت این رامی خورید که چرا بیت کوین ندارید نگران نباشید، کارشناسان پیش بینی کرده اند که هفته آینده بیت کوین اصلاح خواهد داشت و قیمت آن اندکی افت می کند. اما اگر مشابه نگارنده این مطلب پول کافی برای خرید آن را ندارید، دیگر اصلاح و افزایش قیمت بیت کوین تفاوتی به حال شما نمی کند. البته این گونه نیست که لزوما یک عدد بیت کوین خریداری کنید، بیت کوین را می توان به میزان ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱آن نیز خریداری کرد؛ به این میزان یک ساتوشی می گویند. در واقع یک بیت کوین معادل صد میلیون ساتوشی است. این از ویژگی های دنیای مدرن است، شما پولی را می خرید که وجود ندارد، بر اثر نوسانات آن ممکن است ثروتمند شوید یا همه پول خود را از دست بدهید. جنبه جالب ماجرا اینجاست که بسیاری از کارشناسان فناوری پیش بینی می کنن در آینده نزدیک دیگر پول فیزیکی وجود نخواهد داشت. با این امر مخالفید؟ تفاوتی نمی کند. در آینده چاره ای به جز زندگی با حقایق ندارید. به هرروی بسیاری از کارشناسان می گویند قیمت بیت کوین به زودی به ۱۲ هزار دلار و سپس به ۱۴ هزار دلار خواهد رسید.

در گذشته فعالیت هایی مانند استخراج رمزارز در ایران با مشکلاتی مواجه بوده است. یکی از این مشکلات غیرقانونی بودن واردات دستگاه های ماینر است در صورتی که پیش از این دولت روحانی اعلام کرده بود ماینینگ یک صنعت است. به همین روی واردکنندگان نیز با خیالی آسوده دستگاه های ماینر را وارد کردند اما ناگهان متوجه شدند گمرک این دستگاه ها را ترخیص نمی کند. دستگاه ها بلاتکلیف باقی ماندند چراکه واردکنندگان از مبادی دیگری آن را وارد کشور کردند. آن ها حاضر بودند جریمه شوند اما تکلیف دستگاه های ماینر مشخص شود. اکنون وزارت صمت این دستگاه ها را رفع تکلیف کرده است.

ثبت نام دستگاه های ماینر در سامانه بهین یاب
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت برای رفع مشکلات فعالان رمز ارز، به ‌مدت یک ‌ماه فرصت داده می‌شود که دستگاه‌های ماینر که از مبادی رسمی وارد نشده و قاچاق محسوب می‌شوند را به‌ صورت خوداظهاری اعلام کنند.

سعید زرندی در سومین جلسه کمیته نظارت بر فعالیت استخراج رمزارز گفت: به ‌دلیل اینکه درگذشته فرآیند استخراج رمز ارزها قانونی نبود تعدادی دستگاه به‌ صورت قاچاق وارد شده و درحال حاضر مشکلاتی برای فعالان این صنعت به ‌وجود آورده است. با مساعدت هیات وزیران، این مشکل رفع می شود.

او افزود: از ۲۵ مرداد در سامانه بهین‌یاب امکان ثبت دستگاه‌ها به‌م دت یک‌ماه فراهم می‌شود و این امکان وجود خواهد داشت که با پرداخت حقوق و عوارض دولتی، فعالیت آنها قانونی شود و از آن پس دستگاه‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و در این سامانه ثبت نشده باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تعداد ۶۲۴ جواز تأسیس برای استخراج رمزارز صادرشده و ۱۵ واحد در مرحله درخواست صدور پروانه بهره‌برداری هستند که دو واحد از این تعداد، پروانه ‌بهره‌برداری دریافت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح خودا ظهاری تعداد واحدهای دارای پروانه افزایش یابد.

زرندی همچنین تاکید کرد: مدل‌سازی برای استفاده از رمزارزها در واردات کالا را دنبال می‌کنیم.

او بیان کرد: اگر بتوانیم در شرایط کمبود ارز، رابطه بین واردات با استفاده از رمزارزها را مهیا کنیم، برای کشور سودمند خواهد بود.

زرندی گفت: در دنیا، نقش رمزارزها در تجارت خارجی پررنگ است و بر اساس برخی آمارها ارزش بازار کل ‌رمز ارزها در دنیا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، لذا باید ما هم در این زمینه فعالانه عمل کنیم.

تعرفه برق کاهش یابد
فعالان استخراج رمزارز اگرچه از این تصمیم دولت خشنود هستند اما معتقدند این تصمیمی است که باید زودتر از این ها اتخاذ می شد و پشت گوش انداخته شده است. دغدغه و نگرانی اصلی فعالان ماینینگ در این میان، تعرفه برق استخراج رمزارز است. به باور فعالان بازار رمزارزها، با این تعرفه برق، استخراج رمزارز به صرفه نیست.

کاوه مشتاق عضو انجمن بلاکچین ایران گفت: تا چندی پیش گمرک دستگاه های ماینر را ترخیص نمی کرد. چندماهی است که گمرک بر اساس دستورالعملی که دریافت کرده، می تواند دستگاه های ماینر را ترخیص کند و به آن ها برگ سبز ارائه دهد. با اینحال دستگاه هایی که پیش از این دستورالعمل وارد کشور شده بودند بلاتکلیف مانده بودند.

مشتاق ادامه داد: دستگاه ها به دلیل واردات قاچاق ضبط شده بودند و در حالت بلاتکلیفی قرار داشتند. اگر دولت اعلام می کرد که باید جریمه ای پرداخت کنید و دستگاه ها را تحویل بگیرید شرایط بسیار راحت تر می شد.

او افزود: اکنون این تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت بلاتکلیفی وضعیت دستگاه های ماینر را رفع می کند و اتفاق خوبی است اما دولت باید مدت ها قبل برای این امر تعیین تکلیف می کرد و بسیار دیر عمل کرده است. در واقع دولت تعیین تکلیف دستگاه های ماینر را پشت گوش انداخته است.

مشتاق در رابطه با قیمت دستگاه های ماینر بیان کرد: قیمت دستگاه های ماینر از ۲ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است و بستگی به توان و ظرفیت دستگاه دارد.

مشتاق گفت: بدون مجوز فعالان ماینینگ به راحتی می توانند با اداره برق منطقه کنار بیایند و هزینه های برق مصرفی را کاهش دهند.

این عضو انجمن بلاکچین ایران افزود: در حال حاضر مهمترین دغدغه فعالان استخراج رمزارز پول برق است.

رفع قسمتی از مشکلات ماینینگ
کارشناسان معتقدند قسمتی از مشکلات استخراج رمزارز با این تصمیم دولت رفع می شود و دستگاه های ماینر غیرقانونی تعیین تکلیف می شوند بااین همه در حال حاضر استخراج رمزارز چندان هم مقرون به صرفه به نظر نمی رسد.

میرسهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین ایران در رابطه با اقدام وزارت صمت برای تعیین تکلیف دستگاه های ماینر وارد شده به صورت غیرقانونی گفت: اتفاق بسیار خوبی است و قسمتی از مشکلات استخراج رمزارز را رفع می کند.

او در رابطه با نوسانات قیمت بیت کوین بیان کرد: گفته می شود احتمالا هفته آینده بیت کوین اصلاح خواهد داشت. مقاومت بعدی بیت کوین ۱۴ هزار دلار است، پس از آن روی قیمت ۲۰ هزار دلار مقاومت خواهد داشت.

نیکزاد گفت: از طرفی دیگر مشخص نیست که قیمت دلار در ایران چه میزان افزایش خواهد داشت و در حال حاضر خریداری بیت کوین سرمایه گذاری مناسبی به شمار می رود.

کد خبر: ۳۳٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha