۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
روزشماری برای واکسنی که موتور محرک اقتصاد دنیا می شود
آخرین خبرها از اولین واکسن کرونا

روزشماری برای واکسنی که موتور محرک اقتصاد دنیا می شود

روسیه اعلام کرده است اولین واکسن کرونا را به بازار عرضه خواهد کرد. قرار است از ماه اکتبر اواسط مهر ماه سال جاری مردم کشور روسیه واکسن را به طور رایگان دریافت کنند. آیا این واکسن پایانی برای یک سال سخت و یک پاندمی مرگبار در دنیا است؟

بازار؛ گروه بین الملل: خبری که این روزها در رسانه های دنیا سروصدای زیادی به پا کرده است و می تواند پایانی سریع برای بزرگترین بحران سلامتی و اقتصادی قرن بیست و یکم میلادی باشد، خبر تولید واکسن توسط روسیه و پیش بینی واکسیناسیون عمومی در این کشور از ماه اکتبر سال جاری یعنی اواسط مهرماه است. واکسنی که دنیا بالغ بر ۷ ماه است برای رونمایی از آن تلاش می کند و مردم برای تزریق آن و بازکشت به زندگی عادی ثانیه شماری می کنند. اما این واکسن روسی چیست و چگونه روسیه توانست به این سرعت واکسن را تولید کند؟

رسانه های آمریکایی در مورد صحت و کارایی این واکسن تردید دارند و بر این باورند که روسیه اطلاعاتی در مورد نتایج فازهای آزمایشی -بالینی واکسن ارایه نداده است و به همین دلیل نمی توان به آن اطمینان کرد. ادعایی که توسط مقامات وزارت بهداشت روسیه بی پایه و اساس خوانده شده است و طبق گفته آنها قرار است ظرف دو هفته آینده اطلاعات دقیق این واکسن و نتایج آزمایشات آن ارایه شود  و سپس به تایید نهایی برسد. البته روسیه تنها فاز اول آزمایشات بالینی را انجام داده است و فاز دوم هم فردا به پایان می رسد. روسیه اعلام کرده است فاز سوم آزمایشات بالینی در کشورهای برزیل و امارات و عربستان سعودی  انجام می شود.

مقامات روسیه تمامی این ادعا را نادرست می دانند و اعلام کرده اند که نتایج دو دور اول آزمایش های بالینی را ظرف هفته های پیش رو به اطلاع جهان می رسانند ولی واکسن تولیدی آنها که بعد از طی مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی و دریافت تاییدیه های مقامات بهداشتی کشور در این مرحله قرار گرفته است می تواند بدن  افراد را در برابر ویروس کرونا ۱۰۰ درصد ایمن کند. البته باید این واکسن دو بار و با فاصله چهار هفته  تزریق شود.

اولین کشوری که ماهواره فرستاد، امروز واکسن  تولید می کند
مقامات وزارت بهداشت کشور روسیه در مورد این واکسن گفتند که واکسن کرونا تغییر یافته واکسن های قبلی است که برای جلوگیری از ابتلای افراد به دیگر ویروس های خانواده کرونا تهیه شده بود. راشا تودی نوشت: «شرکتی که واکشن کرونا را تولید کرده است در سابقه فعالیت خود موفقیتهای زیادی در تولید واکسن MERS و واکسن ِ EBOLA دارد و توانسته در تولید کرونا هم موفقیت کسب کند. » البته سازمان بهداشت جهانی در وب سایت رسمی خود اعلام کرده است که هیچ واکسن تایید شده ای برای MERS در دنیا وجود ندارد.

راشا تودی در ادامه گزارش به ادعاهای مقامات امریکایی مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن واکسن و تولید آن تحت فشار سیاسی دولت روسیه نوشت: «روسیه واکسن را با حداکثر سرعت ممکن و با در نظر گرفتن تمامی مسایل ایمنی تولید کرده است و اولویت اصلی مقامات بهداشتی روسیه، تزریق واکسن به مردم و حفظ سلامتی مردم در آستانه فصل سرما در کشور است. فشار سیاسی و دولتی نقشی در نتیجه بخش بودن پروسه تولید واکسن ندارد. اگر این فاکتور اهمیت داشت هم اکنون یکی از کارخانه های امریکایی که دولت ترامپ میلیاردها دلار از آنها حمایت مالی کرده است، واکسن را تولید کرده بود.»

مسئول پروژه تولید واکسن هم در مصاحبه ای با رسانه اسپوتنیک گفت: «همانطور که روسیه اولین کشوری بود که در سال ۱۹۵۸ میلادی ماهواره به فضا فرستاد و نامش در تاریخ ثبت شد، حال به عنوان اولین کشوری که توانست با تولید واکسن کرونا  جهان را از یک بیماری همه گیر نجات دهد شناخته می شود.»

فاکس نیوز مدعی است که بسیاری از مقامات سیاسی و تاجران بزرگ روسی در ماه های اخیر واکسن کرونا را دریافت کرده اند و مسیول پروژه تولید واکسن هم اعلام کرده است که  خود این واکسن را دریافت کرده است و اطمینان دارد که واکسن اثرگذار و ایمن است.

واکسن چه زمانی توزیع می شود
رسانه ریانوستی  نوشت واکسن کرونا در فاصله روزهای ۱۰ تا ۱۵ ماه اوت یعنی دو هفته دیگر تاییدیه های نهایی را دریافت می کند و سپس تزریق آن به کادر درمانی در روسیه و معلمان آغاز می شود. قراربر این است که از ماه سپتامبر تولید انبوه واکسن کرونا در روسیه شروع شود و از ماه اکتبر تزریق عمومی واکسن  شروع شود. این واکسن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

مقامات وزارت بهداشت روسیه در مورد احتمال همکاری  روسیه با امریکا و دریافت تاییدیه های نهایی واکسن در امریکا هم صحبت کردندو اعلام کردند که هم اکنون چندین شرکت داروسازی امریکایی برای خرید واکسن از روسیه ابراز تمایل کرده اند. همین مساله سبب شده است تا رسانه های امریکایی در مورد هزینه های زیادی که دولت ترامپ برای پروژه های تولید واکسن در امریکا کرده است و هزینه های کلانی که برای خرید شمار زیادی ونتیلاتور صرف کرده است، انتقاد کنند. آنها معتقد هستند ترامپ سرمایه گذاریهای نادرست و هزینه های نابجا انجام داده است و این منابع را در روزهایی صرف کرد که اقتصاد کشور با چالشهای زیادی روبرو بود.

مقامات روسی اعلام کردند تا کنون بالغ بر ۲۰ کشور دنیا درخواست خود برای خرید واکسن کرونای روسیه را ارایه داده اند که از جمله آنها می توان به عربستان سعودی و برزیل و هند اشاره کرد. نام بقیه  کشورها اعلام نشده است. کشف واکسن می تواند تاثیر بزرگی روی بازارها بگذارد و زمینه را برای اصلاح بازار های مالی و صنعتی فراهم کند.

کد خبر: ۳۳٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha