۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
یک بام و دو هوای سرمایه گذاری در جهان! امید لرزان در ۵ شاخص مالی در جهان
نگاهی به ۵ شاخص اقتصادی برای پیش بینی آینده اقتصادی جهان

یک بام و دو هوای سرمایه گذاری در جهان! امید لرزان در ۵ شاخص مالی در جهان

با نگاهی به پنج شاخص مهم می توان متوجه شد که ترکیبی از هر سه شکل بهبود اقتصادی بعد از بیماری همه گیر COVID-۱۹ حاکی از عدم اطمینان بازارهای مالی نسبت به بهبود اقتصادی در آینده هستند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دیوید مک میلان» استاد اقتصاد دانشگاه استرلینگ در مورد بازار مالی پس از شیوع ویروس کرونا منتشر نموده است. ترجمه متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

بازارهای مالی می توانند در مورد روند بهبود اقتصادی در آینده - براساس مسیر حرکت خود و اینکه چگونه سرمایه گذاران نسبت به آینده احساس اطمینان می کنند - چیزهای زیادی به ما گویند. درست زمانی که بازارهای مالی از قرنطینه ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ بیرون می آید، دانستن این مسئله بسیار مهم است. در مورد اینکه آیا بهبود اقتصادی پس از کرونا ویروس شکل V خواهد داشت یا خیر، بحث های زیادی وجود دارد. باید گفت که بهبود اقتصادی V  شکل نشانگر رکود اقتصادی کوتاه مدت با بازگشت سریع به سطوح قبلی تولید است. اگر روند بهبود بیشتر طول کشد، بهبود اقتصادی به شکل U خواهد بود و یا اگر خیلی زیاد طول کشد، شبیه به شکل L خواهد بود که به معنای بهبود طولانی مدت است  که سالها یا حتی دهه ها طول خواهد کشید. اکنون قیمت طلا به رکورد بالایی رسیده است. این نشان می دهد که سرمایه گذاران نگران وضعیت بهبود اقتصادی هستند، اما همه علائم بد نیستند. نگاهی به پنج شاخص مهم ترکیبی از هر سه شکل بهبود اقتصادی نشان می دهد که بازارهای مالی نسبت به بهبود اقتصاد در آینده اطمینان ندارند.

۱.طلا
در همه کشورها طلا، فلزی گرانبها بوده که به عنوان ذخیره ارزش و دارایی مطمئن در نظر گرفته می شود. از آنجا که طلا از نظر سود سهام یا پرداخت بهره هیچ درآمدی ایجاد نمی کند، در مواقع خوب متزلزل می شود (وقتی سهام طرفدار دارد). اما ارزش ذاتی آن در مواقع دشواری اقتصادی آشکار می شود - وقتی که قیمت آن بالا می رود. اکنون قیمت طلا به بالاترین سطح در سالهای پس از بحران مالی جهانی ۲۰۰۷- ۲۰۰۸ رسیده است و این رویداد تعدادی سوال پیرامون سود بدهی مستقل ایجاد کرده است. این که طلا به این سطح قیمت رسیده است، نشان می دهد سرمایه گذاران محتاط هستند.

۲. بازار سهام
اکنون قیمت سهام بطور قابل توجهی در نوسان بوده و به طور معمول به عنوان یکی از خطرناکترین سرمایه گذاری ها در نظر گرفته می شود زیرا اگر یک بنگاه ورشکسته شود، سرمایه گذاران آن تمام پول خود را از دست می دهند. شاخص  S&P ۵۰۰، یکی از شاخص های اصلی سهام در ایالات متحده آمریکا، پایین تر از مقداری است که در اوایل سال جاری بود. روند بهبود این شاخص به شکل V بوده، هر چند فراز و نشیب کمی مبهم بوده و عدم اطمینان  در حال حاضر از بهبودی کامل آن جلوگیری می کند.

۳. مس
مس پرکاربردترین فلز صنعتی است. اگر کالاهایی ساخته شود و اقتصاد در حال گسترش باشد، تقاضا برای مس افزایش یافته و قیمت آن بالا می رود. قیمت مس در ابتدای سال هنگامی که اقتصاد چین به علت شیوع ویروس کرونا فعالیت نداشت، کاهش یافت. با شیوع این ویروس در ماه مارس در اروپا و ایالات متحده آمریکا قیمت مس سقوط بیشتری داشت.

واقعیت این است که چین بزرگترین وارد کننده مس در جهان است و تقریبا ۵۰ درصد از واردات جهانی مس را به خود اختصاص داده است. بنابراین قیمت مس تا حد زیادی به تقاضای چین بستگی دارد و افزایش قیمت آن در ۱۹ مارس با اتمام دوره قرنطینه در چین همراه است. بنابراین روند بازیابی بازار مس به شکل V بوده که ممکن است به شکل U تبدیل شود.

۴- شاخص بالتیک
بدیهی است که اگر کالاهایی ساخته می شوند، باید به مقصد نهایی خود حمل شوند. شاخص بالتیک، شاخص مرکب از هزینه حمل و نقل مواد اولیه اصلی است. هرگاه کالاها در سراسر جهان از تولید کننده به مصرف کننده ارسال شوند، این شاخص بالاتر می رود.  شاخص بالتیک اکنون نه تنها بالاتر از سطح اولیه شروع قرنطینه در ایالات متحده آمریکا و اروپا است بلکه  به سطح قبل از شروع قرنطینه در چین برمی گردد. این امر حاکی از افزایش تولید و امید به صادرات است. با افت در انتهای نمودار این شاخص، هشدارهایی مبنی بر عدم اطمینان وجود دارد.

۵- اوراق قرضه دولتی
مانند طلا، دارایی دیگری که  برای سرمایه گذاری در هنگام بحران امن تر می باشد، اوراق قرضه دولتی است - با توجه به این مهم که دولت ها (به طور کلی) ورشکسته نمی شوند و فقط در بازپرداخت بدهی های خود ناکام می شوند. وقتی سرمایه گذاران از چشم انداز آینده اقتصادی عصبی هستند، اوراق قرضه دولتی خریداری می کنند و این مهم باعث می شود این اوراق گران تر شده و بازده آنها کاهش یابد.

 بازده اوراق نیز تحت تأثیر سیاست های پولی است که توسط بانک مرکزی اداره می شود -  با نرخ بهره پایین تر در مناطقی با اقتصاد ضعیف تر جهت تشویق مردم به هزینه کردن. بنابراین، ما می توانیم بازده اوراق دولتی را در زمانهای مختلف مقایسه کنیم – و زمانی که بازده بالاتر چشم انداز مثبت تری را نشان می دهد تعیین کنیم.

ما می توانیم دیدگاه زمانی کمی طولانی تر را در نظر گیریم و متوجه شویم از یک طرف رونق در ساختار نشانگر بهبودی است اما از سوی دیگر  این افزایش حاکی از عدم اطمینان از پیشروی است. به طور کلی شواهد نشان می دهد که سرمایه گذاران مطمئن نیستند. زمانی که سرمایه گذاران در حال خرید سهام باشند و کالاهایی تولید شود، نشانه هایی از امید وجود خواهد داشت که اقتصاد جهانی به سرعت بهبود می یابد.

کد خبر: ۳۳٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha