۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
خروج فولاد از بورس کالا اشتباه است/ گرانفروشی فولاد از ناحیه صنایع بالا دستی
عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران:

خروج فولاد از بورس کالا اشتباه است/ گرانفروشی فولاد از ناحیه صنایع بالا دستی

شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران گفت: خروج فولاد از بورس کالا اشتباه محض است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سید رضا شهرستانی» افزود: اگر فولاد از بورس خارج شود از وضعیتی که فعلاً دارد، بدتر خواهد شدو در ضمن ارزش امضاهای طلایی بیشتر می‌شود.

وی اظهارداشت: یکی از فلسفه های وجودی تشکیل بورس «شفافیت» است، متاسفانه اشکالی که وزارت صمت بوجود آورده اینکه سقف می گذارد یا ابطال می کند که در عمل فلسفه وجوی بورس را زیر سئوال برده است.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران گفت: حداکثر ۲,۵ میلیون تن در این سال ها مصرف لوله پروفیل داشته ایم در صورتیکه افزون بر ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید پروفیل در کشور داریم.

وی افزود: کارخانجات و شرکت‌های ثبت شده که بخواهند این پروفیل را تولید کنند یعنی مازاد برچیزی که نزدیک به هشت برابر عددی که نیاز داریم علتش همان امضاهای طلایی که وجود دارد.

شهرستانی تصریح کرد: بطورکلی ۱۵ تا ۱۶ سالی که فولاد مبارکه راه افتاده این امضاهای طلایی همواره بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع به دلیل اینکه اینجا رانتی وجود دارد و متاسفانه برای استفاده از این رانت شرکت‌های صوری و شرکت‌های که اصلاً تولید نمی‌کنند و فقط سهمیه مورد پیش بینی را دریافت می کنندو اختلافی که بین بورس و کف بازار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در خود تختال مثل ورق و امثالهم وجود دارد از این استفاده می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن نورد فولادی ایران و سندیکای لوله و پروفیل گفت: مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در محضر رئیس جمهور اعلام کردند که ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور داریم که مازاد نیاز داخلی است.

«سید محمد علی ابویی» افزود: کلید واژه ای به نام «قیمت دستوری» در کشور درست شده و همینطور پایه بورس کالا بر روی یکسری قوانینی استوار شده است که این قوانین در خصوص کالاهایی که انحصار تلقی می شوند حتی اجازه عرضه به آن ها را ندهد.

وی اظهارداشت: عرضه ورق انحصارا متعلق به فولاد مبارکه است و در شمش هم یک مدیریت پنهان عرضه ای پیدا شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن نورد فولادی ایران و سندیکای لوله و پروفیل گفت: سرجمع ۱۶,۵ میلیون تن نوردکار در کشور داریم که این ها از ابتدای سال تاکنون ۶۱۸ هزار تن عرضه داخل بورس داشته اند.

وی افزود: وقتی یک هشتم نیاز داخلی را در بورس عرضه می‌کنیم و همینطور عرضه و تقاضا را دستکاری می‌کنیم اسم این چه می‌شود «قیمت دستوری» یا «دستکاری در قیمت».

ابویی بیان داشت: تولید فولاد نفر ساعت کیلو دارد یعنی تولید هر کارگر مینیمم در ساعت ۱۴۷ کیلو است.

وی ادامه داد: آدرس اشتباه به مردم ندهید گرانفروشی فولاد از ناحیه صنایع بالا دستی با عرضه قطره چکانی است.

عضو هیئت مدیره انجمن نورد فولادی ایران و سندیکای لوله و پروفیل یادآورشد: مجموعه عرضه فولاد مبارکه در بورس با مچینگ آن طی سه ماهه گذشته ۷۱۳ هزار تن بوده که از این مقدار ۶۱۸ هزار تن عرضه و بقیه مربوطه به مچینگ است.
 

کد خبر: ۳۳٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha