۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
ثبت نام ۲۸ هزار کارگر البرزی برای دریافت بیمه بیکاری کرونا/ ۵۵ درصد حداقل مزد پرداخت می شود
مدیر روابط کار اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان البرز خبر داد:

ثبت نام ۲۸ هزار کارگر البرزی برای دریافت بیمه بیکاری کرونا/ ۵۵ درصد حداقل مزد پرداخت می شود

کرج- زرین فر، مدیر روابط کار اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی البرز با بیان اینکه ۲۸ هزار نفر در استان برای بیکاری ناشی از کرونا ثبت نام کردند، گفت: تاکنون ۹۰ درصد از ثبت نام کنندگان از مقرری بیمه بیکاری برخوردار شدند و ۱۰ درصد ثبت نام کنندگان از دریافت جاماندند.

مرتضی زرین فر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۹۰درصد از ثبت نام کنندگان برای بیکاری ناشی از کرونا ثبت نام و از طریق پنج بانک عامل بیمه بیکاری دریافت کردند و ۱۰ درصد از ثبت نام کنندگان از دریافت جا ماندند، در خصوص علت جاماندن آنها اظهار کرد: این افراد در اعلام شماره حساب یا شماره شبا دچار اشکال شدند یا اطلاعات فردی و هویتی را به طور کامل در سامانه ثبت نکردند.

زرین فر گفت: اکثر افرادی که در سامانه ثبت کردند در کارهای خدماتی «رستوران ها، فست فودها،اغذیه فروشی ها، سالن های ورزشی و استخرها» بودند. البته کسانی که در مشاغل مرتبط با مواد غذایی مانند «قنادی و خشکبار و سالن های پذیرایی» کار می کردند هم در رده بعدی بودند که متقاضی استفاده از بیمه بیکاری بودند.

وی اظهار کرد: در گذشته افراد برای استفاده از بیمه بیکاری باید به یکی از دفاتر کاریابی ما مراجعه می کردند اما پس از شیوع و همه گیری کووید ۱۹ ؛ وزارت کار برای جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضروری و تبعات آن، سامانه ای را به نام «سامانه بیمه بیکاری» طراحی کرد که افراد با مراجعه به آن برای ثبت نام اقدام کنند و این ثبت نام به منزله مراجعه به ادارات کار است.

زرین فر با تاکید بر اینکه طبق قانون، افراد یکماه بعد از بیکار شدن فرصت مراجعه و اقدام برای اعلام به وزارت کار و تقاضای بیمه بیکاری دارند، افزود: این سامانه همان نقش را ایفا کرد تا در فرصت مقرر کارگران بتوانند برای ثبت نام اقدام کنند.

ثبت نام بیش از حدانتظار باعث وقفه در پالایش مشخصات افراد شد
وی افزود: اما با توجه به اینکه الزامات کامل را برای آن در نظر نگرفتند، تعداد افراد زیادی و بیش از حد انتظار برای بیمه بیکاری ثبت نام اقدام کردند و همین امر باعث شد پالایش ثبت مشخصات افراد دچار وقفه شود.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه ۲۸ هزار نفر از دهه سوم اسفند و دو ماهه فروردین و اردیبهشت برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند، گفت: تا کنون ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان از مقرری بیمه بیکاری برخوردار شدند.

زرین فر در پاسخ به این پرسش که برخی ادعا می کنند کمتر از سقف تعیین شده برای بیمه بیکاری دریافت کردند، گفت: به همه ثبت نام کنندگان ۵۵ درصد پایه حقوق  امسال پرداخت می شود.

 وی با بیان اینکه این بیمه تحت شرایط ویژه ای به آنها پرداخت شده، افزود: طبق ماده ۱۵ قانون کار در شرایطی که به دلیل حوادث غیرمترقبه یا به واسطه قوه قهریه باعث بیکاری کارگران می شود این افراد مشمول ماده ۱۵ قانون کار می شوند و می توانند بدون داشتن حداقل سابقه یک سال کار در آخرین کارگاه، از بیمه بیکاری استفاده کنند. بنابر این چون این افراد از ۵۵ درصد حداقل مزد امسال برخوردار شدند که این مبلغ را وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت می کند.

افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری برای بعد از اردیبهشت هستند باید مجددا ثبت نام کنند
زرین فر اعلام کرد: این بیمه بیکاری مشمول اسفند، فروردین و اردیبهشت به واسطه حوادث غیرمترقبه و بیماری کرونا به آنها پرداخت می شود و کسانی که مایل هستند بعد از اردیبهشت ماه هم از بیمه بیکاری استفاده کنند باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه کنند و در زیرسامانه بیمه بیکاری به آدرس Prkar.mcls.gov.ir  مراجعه و ثبت نام کنند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان البرز گفت: بعد از پالایش اطلاعات و احراز استحقاق دریافت بیمه بیکاری برای افراد، از طریق پیامک از آنها خواسته شد که شماره حسابی را اعلام کنند و این بیمه از طریق ۵ بانک عامل«ملی ، ملت، تجارت، رفاه وسپه» به ثبت نام کنندگان پرداخت می شود.

زرین فر یادآور شد: از ششم مرداد تنها محل مراجعه افراد برای دریافت بیمه بیکاری زیرسامانه جامع روابط کار Prkar.mcls.gov.ir است که مستلزم یکبار مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت است و پس از احراز هویت متقاضیان می توانند با دریافت یوزر و پسورد برای ثبت درخواست بیمه بیکاری اقدام کنند.

کد خبر: ۳۳٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha