۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
 سقوط قیمت طلا اجتناب ناپذیر است
سرمایه گذاری در طلا را فراموش کنید؛

سقوط قیمت طلا اجتناب ناپذیر است

افزایش قیمت طلا به دلیل نگرانی از شرایط اقتصادی دنیا است. تحلیل گران بر این باورند که این بازار قابل اطمینان نیست و با پایان بحران کرونا، قیمت طلا در بازار سقوط می کند به همین دلیل باید سرمایه گذاری در بازار با دقت زیادی انجام شود.

بازار؛ مونا مشهدی رجبی: طی هفت ماه اخیر قیمت طلا در بازار جهانی به شدت افزایش پیدا کرد و رکورد تاریخی خود را شکست. رشدی که بسیاری از تحلیل گران آن را به وضعیت اقتصادی دنیا و همه گیری کرونا ارتباط می دهند و برخی دیگر رکود امریکا و افت ارزش دلار را عامل اصلی آن می دانند. ولی آنچه مسلم است، این است که این بازار دیگر بازار مطلوبی برای سرمایه گذاری نیست و آینده ای برای سرمایه گذاری در این بازار وجود ندارد. دلیل این پیش بینی چیست؟ از یک طرف اخبار امیدوارکننده در مورد واکسن کرونا در دنیا است که نوید بخش پایان روزهای تاریک اقتصادی و بازگشت رشد دارد و از طرف دیگر کاهش خرید طلا توسط بانکهای مرکزی در دنیا است که تایید می کند انتظار می رود قیمتها بشکند و خرید طلا با این قیمت برای بانکها زیان آفرین باشد.

به گزارش کنسول جهانی طلا، در نیمه اول سال ۲۰۲۰ و به دلیل همه گیری ویروس کرونا خرید طلا توسط بانکهای مرکزی در کشورهای مختلف ۳۹ درصد کاهش پیدا کرد. در این بازه زمانی ۲۳۳ تن طلا توسط بانکهای مرکزی در دنیا خریداری شده است در حالیکه در مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۳۸۵ تن طلا توسط بانکهای مرکزی دنیا خریداری شده بود. میزان طلای خریداری شده در نیمه اول سال جاری ۶ درصد کمتر از متوسط طلای فروخته شده در نیمه اول سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی بوده است. متوسط طلای خریده شده در هر سال طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲۴۷ تن بود. کنسول جهانی طلا پیش بینی می کند در سال بعد دوباره تقاضای طلا افزایش پیدا کند و این همان زمانی است که قیمت طلا در بازار کاهش یافته است و سرمایه گذاری در این بازار ایمن است.

رشد طلا تاریخی بود
در این روزها بازارها عملکردهای غیر قابل پیش بینی و عجیبی دارند. برخی از بازارها مانند سهام با سرعت بالایی رشد می کنند و برخی دیگر مانند مسکن با سرعت عجیبی سقوط می کنند. اما همه کارشناسان و سرمایه گذاران در بازارهای جهانی اطمینان دارند که این وضعیت موقتی است و بعد از پیدا شدن درمانی برای این ویروس شرایط به طور کلی تغییر خواهد کرد. همین مساله ریسک سرمایه گذاری بلند مدت در این بازارها را زیاد می کند.

سایت مارکت واچ در گزارش اخیر خود نوشت: «در این روزها بارها و بارها در مورد احتمال افت شاخص های مالی در ماه های پیش رو می شنوید. خبری که شما را از سرمایه گذاری در این بازارها بر حذر می دارد ولی واقعیت این است که سقوط بازار سهام در سال جاری شدتی بسیار کمتر از سقوط  بازار طلا خواهد داشت. به همین دلیل است که تمامی سرمایه گذاران حرفه ای تاکید می کنند سرمایه گذاری در بازار طلا را فراموش کنید در غیر  این صورت زیان زیادی متحمل می شوید.»

 این رسانه در ادامه نوشت: «ارزش سهام در بازارهای مالی بعد از پایان بحران کرونا کاهش می یابد ولی بعد از اینکه اقتصاد از  رکود خارج شد و فعالیتهای اقتصادی از سر گرفته شد، دوباره بازارها رشد می کنند. در واقع زیان ناشی از سرمایه گذاری در بازارهای سهام در بلند مدت کم است. ولی اگر در بازار طلا وارد شده باشید، باید بدانید که بعد از پایان بحران کرونا و از سر گرفته شدن فعالیتهای اقتصادی در دنیا و بازگشت رونق به اقتصاد، طلا سقوط می کند و تا زمانی که اقتصاد رشد و رونق را تجربه می کند، دلیلی برای افزایش مجدد قیمت طلا در بازار وجود  نخواهد داشت. بنابراین افق سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار بسیار تیره و تار است.»

ارزش سهام در بازارهای مالی بعد از پایان بحران کرونا کاهش می یابد ولی بعد از اینکه اقتصاد از  رکود خارج شد و فعالیتهای اقتصادی از سر گرفته شد، دوباره بازارها رشد می کنند. در واقع زیان ناشی از سرمایه گذاری در بازارهای سهام در بلند مدت کم است. ولی اگر در بازار طلا وارد شده باشید، باید بدانید که بعد از پایان بحران کرونا و از سر گرفته شدن فعالیتهای اقتصادی در دنیا و بازگشت رونق به اقتصاد، طلا سقوط می کند

به تاریخ رجوع کنید
برای اینکه بتوانید پیش بینی دقیق تری در مورد وضعیت بازارها بعد از پایان بحران کرونا داشته باشید، بهتر است به تاریخ رجوع کنید. مطالعات نشان می دهد یکی از شدیدترین بحران های مالی در دنیا در سال ۱۹۸۷ اتفاق افتاده است. در آن دوره ارزش بازار سهام در دنیا به شدت کاهش پیدا کرد ولی زمانیکه اوضاع اقتصادی بهبود یافت و سرمایه گذاران به آینده امیدوارتر شدند، به تدریج سرمایه گذاری در این بازار رشد کرد. در ان زمان هم دولتهای صنعتی برای حمایت از رشد اقتصادی میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کرده بودند که همین منابع مالی به آنها کمک کرد تا به سرعت بتوانند رشد را از سر بگیرند. این شرایط مطلوب اقتصادی باعث شد تا تقاضا و تمایل برای سرمایه گذاری در دارایی هایی که جنبه دفاعی برای حفظ ارزش دارایی ها و ثروت افراد در وضعیت بحرانی دارد، کاهش پیدا کرد. اصلی ترین و مهمترین دارایی در این حوزه، طلا است. در نتیجه این تغییر رویکرد بود  که ارزش طلا دربازار جهانی به شدت کاهش یافت. البته در کوتاه مدت ارزش طلا در بازار جهانی رشد می کند ولی در میان مدت سقوطی بزرگ در این بازار اتفاق خواهد افتاد.

 درپایان باید گفت که اقتصاد دنیا در وضعیت خاصی قراردارد. وضعیتی  از آخرین تجربه آن،  بالغ بر ۱۰۰ سال می گذرد و حال در مسیر احیای این وضعیت با چالشهایی روبرو است که در سالهای گذشته وجود نداشته است. بدون شک بسیاری از مردم در این روزهای کرونایی زیان کردند و بسیاری برای حفظ ارزش دارایی های خود به طلا و دلار روی آورده اند. ولی باید به این نکته توجه داشت که این روزهای سخت در حال پایان یافتن است و سقوط طلا می تواند شمار دیگری از مردم را با زیان های کلان روبرو کند. به همین دلیل سرمایه گذاری هوشمندانه در این روزها، موضوع بسیار با اهمیتی است.

کد خبر: ۳۳٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha