۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
آینده نگری آلمانها، زبانزد جهانیان شد/ احیای اقتصاد آلمان از مسیر سبز اقتصاد
ثلث بسته حمایتی آلمان برای کاهش انتشارکربن اختصاص یافت

آینده نگری آلمانها، زبانزد جهانیان شد/ احیای اقتصاد آلمان از مسیر سبز اقتصاد

در شرایطی که دنیا فقط به خروج سریع از بحران فکر می کند، آلمان به فکر رشد اقتصادی پایدار و احیای اقتصاد سبز است. این اقتصاد برجسته اروپایی در این روزها در صدد تصویب تخصیص یک سوم از بسته حمایتی ۱۴۶ میلیارد دلاری از اقتصاد برای توسعه سبز اقتصادی است. طرحی که دنیا را شگفت زده کرده است.

بازار؛ مونا مشهدی رجبی: دنیای آلمان ها با دنیای دیگران فرق دارد. در روزهایی که همه درگیر کنترل بحران کرونا و اثرات اقتصادی آن هستند و به هر دری می زنند تا از اثرات مخرب رکود اقتصادی و بحران ناشی از کرونا بکاهند، آلمان ها  احیای سبز اقتصاد را در دستور کار خود قرارداده اند و بر این باور هستند که با اجرای این سیاست علاوه بر اینکه اقتصاد از بحران ها و آسیبهای ناشی از کرونا خارج می شود، می تواند بحران های زیست محیطی را نیز برطرف کند و رشدی پایدار را تجربه کند. به نظر می رسد این بار هم دولت آلمان با نگاهی آینده نگرانه و دقیق تلاش می کند تا جایگاه کشورش به عنوان قوی ترین  اقتصاد قاره سبز و یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی را تثبیت کند.

آلمان ها درشرایطی رشد سبز اقتصاد را در دستور کار دارند که سازمانهای بین المللی هم بارها بر ضرورت توجه به این مساله تاکید کرده اند. فایننشال تایمز در این مورد نوشت:« سازمانهای بین المللی از کشورها می خواهند تا به جای صرف بودجه برای رشد سریع اقتصاد و خروج سریع از بحران، برنامه ریزی دقیق و بلند مدت داشته باشند. تلاش کنند تا بودجه را در بخشهایی صرف کنند که زمینه را برای کاهش انتشار کربن فراهم کند زیرا مساله مهم این است که بعد از کرونا اصلی ترین و مهمترین چالش اقتصادی دنیا از محل تغییرات جوی و گرمایش زمین است.»

دولت آلمان بودجه ای معادل ۱۴۵ میلیارد دلار برای احیای اقتصاد در نظر گرفته است  که یک سوم از این بودجه یعنی رقمی معادل ۴۶ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در حوزه های پایدار اقتصادی  مانند تولید انرژی های احیا شدنی ، خودروهای الکتریکی و سیاستهای کاهش دهنده سطح آلاینده های زیست محیطی صرف خواهد شد

۴۶ میلیارد دلار برای حمایت از رشد سبز اقتصاد
طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه بلومبرگ دولت آلمان بودجه ای معادل ۱۴۵ میلیارد دلار برای احیای اقتصاد در نظر گرفته است  که یک سوم از این بودجه یعنی رقمی معادل ۴۶ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در حوزه های پایدار اقتصادی  مانند تولید انرژی های احیا شدنی ، خودروهای الکتریکی و سیاستهای کاهش دهنده سطح آلاینده های زیست محیطی صرف خواهد شد.

جالب این جاست که  در کشوری که صنعت خودروسازی اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور دارد و بخش بزرگی از صادراتش از تولید خودروهای بنز و بی ام دبلیو و دیگر برندهای مطرح آلمانی است، هیچ سهمی از بودجه حمایتی دولت به صنایع تولید کننده خودروهای بنزینی و دیزلی اختصاص ندارد زیرا المان ها بر این باورند این صنایع به گذشته اختصاص دارند و برندهای مطرح خودروسازی در صورتی می توانند در بازار آینده باقی بمانند که با تکنولوژی های کم آلاینده  امروزی کار کنند.

قرار بر این است که ۹ میلیارد دلار به عنوان یارانه به خریداران خودروهای الکتریکی در آلمان پرداخته شود و سیاستی در حمایت از استفاده از خودروهای کم آلاینده در کشور است

برنامه دولت آلمان چیست؟
دولت در نظر دارد یک سوم بودجه حمایت از اقتصاد را برای کاهش انتشار کربن صرف کند زیرا بر این باور است انتشار کربن و بحران های زیست محیطی چالشی جدی برای انسانها در سالهای آتی ایجاد خواهند کرد. چالشی که مقابله با آنها تنها و تنها با برنامه ریزی های کنونی امکان پذیر است.

بیشترین سهم از بودجه به برای تولید برق با استفاده از انرژی های احیا شدنی صرف می شود که این بخش ۱۲ میلیارد دلار از کل بودجه  حمایتی دولت را به خود اختصاص داده است . قرار بر این است که ۱۰ میلیارد دلار از این بودجه برای ساخت«هیدروژن سبز»، سوخت مورد استفاده در موتورها و خودروهای آینده دنیا  سرمایه گذاری شود. وزیر صنعت آلمان در مورد این سوخت پاک که آلمان سالهای اخیر مطالعات زیادی در مورد آن انجام داده است نوشت: «هیدروژن می تواند به عنوان سوخت ماشین آلات صنعتی و سخت خودروها استفاده شود و آلایندگی کمی برای محیط زیست دارد. اما تولید هیدروژن برای مصرف در ماشین آلات به عنوان سوخت یک فرایند انرژی بر و آلاینده است. مطالعات اخیر ما نشان داده است اگر بتوانیم هیدروژن مورد استفاده در موتورهای صنعتی را با کمک انرژی های پاک تولید کنیم، می توانیم ردپای خود در محیط زیست را به حداقل برسانیم. به  هیدروژنی که با استفاده از منایع احیا شدنی انرژی تولید می شوند، هیدروژن سبز اتلاق می شود.

یارانه ۹ میلیارد دلاری برای خریداران خودروهای الکتریکی
قرار بر این است که ۹ میلیارد دلار به عنوان یارانه به خریداران خودروهای الکتریکی در آلمان پرداخته شود و سیاستی در حمایت از استفاده از خودروهای کم آلاینده در کشور است. با تصویب این بودجه می توان از مصرف کنندگان آلمانی به عنوان مصرف کنندگانی نام برد که بالاترین سطح حمایت دولتی را برای استفاده از خودروهای الکتریکی دریافت می کنند.

دولت در نظر دارد بخشی از این بودجه را برای توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه سیستم خطوط ریلی سرمایه گذاری کند زیرا بر این باور است که این سیستم می تواند در کاهش انتشار کربن به آلمان کمک کند. قرار بر این است که ۶ میلیارد دلار برای توسعه سیستم خطوط ریلی، بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای توسعه شارژرهای خودروهای الکتریکی در سطح کشور ،۳  میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل عمومی و ۲ میلیارد دلار برای نوسازی ساختمان ها با  توجه به تکنولوژی های روز دنیا که مصرف انرژی را بهینه می کنند و از انتشار کربن جلوگیری می کنند، سرمایه گذاری شود. بقیه بودجه در دیگر بخشهایی که دولت هنوز جزئیاتی در مورد آنها ارایه نداده است ولی بیشترین تاثیر را در کاهش انتشار کربن  خواهد داشت ، صرف می کند.

 این بودجه به عنوان بخشی ازسیاست اقتصاد بدون کربن آلمان در سال ۲۰۵۰ معرفی شده است و دولت آلمان تاکید کرده است برای تحقق این هدف بودجه های دیگری در سالهای آتی وضع خواهد کرد.

کد خبر: ۳۳٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha