۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
ابهام در نرخ گذاری ارز؛ سیاست دستوری یک دلار صادر کنید ۲ دلار برگردانید
بازار گزارش می‌دهد؛

ابهام در نرخ گذاری ارز؛ سیاست دستوری یک دلار صادر کنید ۲ دلار برگردانید

ساری- سیاست یک دلار کالا صادر کنید و دو دلار برگرانید با نامشخص نبودن نرخ واقعی ارز نه تنها به جهش صادراتی لطمه می زند بلکه بازار داخل را پرنوسان می کند.

بازار؛ گروه استان ها: به اعتقاد فعالان اقتصادی مازندران حباب ارزی و واردات بی رویه کالا نه تنها به جهش تولید ضربه می زند بلکه تولید داخل را به قهقرا می کشاند.

جمعی از بازرگانان و فعالان اقتصادی مازندران خواستار نرخ گذاری روشن و مشخص ارز از سوی دولت برای واردات و صادرات کالا شدند و به باور آنان، وقتی نرخ گذاری ارز نامشخص است تولید کننده چگونه یک دلار صادر و دو دلار بازگشت دهد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با در گفتگو با خبرنگار بازار، کنترل واردات را از مصادق جهش تولید و رونق اقتصادی برشمرد و از دولت خواست تا اوضاع نابسامان واردات را کنترل کند.

سید اسماعیل یزدان پناه با تاکید براینکه دولت باید جلوی واردات کالاهای غیراساسی را بگیرد زیر سبب فرصت سوزی و ضربه زدن به تولید داخل می شود، گفت: با واردات بی رویه کشتری کالاهای داخلی متضرر می شود و باید برای تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی رویه مشخصی داشته باشیم.

وی از دولت خواست از ورود کالاهای مشابه داخل اکیدا جلوگیری کند،یادآور شد: به عنوان نمونه هر ساله مقادیر زیادی کالاهای بهداشتی و آرایشی که نیازی به واردات آن نیست به کشور روانه می شود در حالی که این کار سبب سرریز شدن ارز به جیب واردکنندگان می شود و به تولید داخل ضربه می کند.

به عنوان نمونه هر ساله مقادیر زیادی کالاهای بهداشتی و آرایشی که نیازی به واردات آن نیست به کشور روانه می شود در حالی که این کار سبب سرریز شدن ارز به جیب واردکنندگان می شود و به تولید داخل ضربه می کند

وی نرخ حبابی و کاذب ارز را سمی فراروی تولید دانست و گفت: نرخ نامناسب و کاذب ارز قدرت رقابت را ازتولیدکنندگان داخل می گیرد و با این سیاست چگونه می توان یک دلار صادر و دو دلار به کشور برگداند.

یزدان پناه با اظهار اینکه دولت باید مشخص کند که نرخ گذاری ارز چگونه صورت می گیرد، یادآور شد: نرخ حبابی ارز، بازگشت سرمایه و پول را با مشکل مواجه می کند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه اکنون مجبوریم ۱۵ درصد به صرافی پرداخت کنیم،ادامه داد: این رویه اصل صادرات را زیر سئوال می برند.

وی بر لزوم حمایت از تولیدکننده و صادرکنندگان برای تحقق جهش تولید تاکید کرد و گفت: برای تحقق جهش تولید باید به بازار فروش توجه کنیم و در غیر این صورت بازارها را از دست خواهیم داد.

یزدان پناه واردات بی رویه برنج را سبب ناامیدی کشاورزان و تولیدکنندگان دانست و گفت: با آنکه عنوان می شود نیازی به واردات برنج نداریم اما شاهد واردات بی رویه این کالاها هستیم و این سیاست سبب دلسردی تولیدکنندگان و کشاورزان می شود.

رئییس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مازندران با تاکید براینکه دولت برای حمایت از تولید داخل باید از واردات برنج جلوگیری کند خواستار برنامه ریزی در این بخش شد.

در عین حال ابراهیم قربان نژاد مدیر توسعه بازرگانی اداره‌کل جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی برنج مایه انتقاد دانست و گفت: این درحالی صورت گرفت که بیش از ۳.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شد.

وی وضعیت تولید برنج را در سال جاری در کشور و استان مناسب دانست و گفت: برای پیشگیری از تکرار اتفاقات و اشتباهات گذشته باید بحث حمایتی و کنترل بازار جدی گرفته شود و با واردات بی رویه بر پیکره تولید ضربه نزنیم.

برای پیشگیری از تکرار اتفاقات و اشتباهات گذشته باید بحث حمایتی و کنترل بازار جدی گرفته شود و با واردات بی رویه بر پیکره تولید ضربه نزنیم

قربان نژاد تولید برنج داخلی را برای تامین نیازهای داخل وحتی صادرات کافی دانست و گفت: باید به دغدغه کشاورزان توجه کنیم.

ابوالقاسم مدانلو یک تولیدکننده مازندرانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه برای صادرات مشکل ورود ارز داریم، گفت: برای ورود ارز ریالی باید از طریق کشورهایی نظیر عراق و افغانستان عمل کنیم که در این راه مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود.

وی تصریح کرد: برای صادرات ریال پرداخت می کنیم و قیمت تمام شده کمتر از یک دلار است اما دولت می گوید باید دو دلار پرداخت کنید در حالی ارزش کالا کمتر از یک دلار است و باید دو دلار ارز حاصل از صادرات پرداخت کنیم.

عسکر نیکنفس رئیس گمرک ساری نیز با باید طبق ماده ۱۶ قانون کمرکی باید ارزش کالاهای صادراتی مشخص شود، گفت: باید مشکل تولیدکنندگان در این بخش رسیدگی و حل شود.

وی افزود: اگر مشخص شود وجوهی که وصول آن به عهده گمرک است بیشتر و یا کمتر از میزان مقرر باشد، گمرک و صاحبان کالا می توانند ماه التفاوت را دریافت و مطالبه کنند.

نامشخص نبودن کانال ارز و توجه نکردن به ارزش واقعی کالاهای صادراتی سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان در فرایند صادرات شده است که توجه به آن حمایت دولت را می طلبد.

در سال جاری ۲۶۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار ازگمرکات مازندران به ۲۳ کشور جهان صادر شد.

کد خبر: ۳۲٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha