۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
توپ فولاد قاینات در زمین دولت و بخش خصوصی؛ وعده تابستانی برای پروژه ۱۳ ساله
بازار گزارش می‌دهد؛

توپ فولاد قاینات در زمین دولت و بخش خصوصی؛ وعده تابستانی برای پروژه ۱۳ ساله

بیرجند- بعد از کش‌وقوس‌های ۱۳ ساله دولت و بخش خصوصی بر سر پروژه فولاد قاینات حالا وعده‌ها به آخر تابستان رسیده است و مسئولان اعلام کرده‌اند که یک فاز از این پروژه شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۸۶ بر اساس تقاضای نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، طرح احداث هشت کارخانه فولاد در استان‌های آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با نام‌های فولاد میانه، فولاد چهارمحال و بختیاری، فولاد شادگان، فولاد نی‌ریز، فولاد بافت، فولاد بافق، فولاد قائنات و فولاد سبزوار با تعهد ساخت کمتر از سه سال آن هم نه با توجیه اقتصادی بلکه با هدف محرومیت زدایی آغاز شد.

اگرچه از سوی برخی کارشناسان عنوان شد که این واحدهای تولیدی باید در کنار واحدهای تولید مواد اولیه و بر سر راه خطوط آهن و بنادر ساخته شود اما برای هیچ یک از هشت طرح فولادی این اتفاق رخ نداده چراکه توجه ویژه طرح‌ها به توسعه یافتن مناطق محروم معطوف شده است.

سرگذشت پروژه‌ای که ۱۳ سال در جا زد
مشکلات بیشمار در راه اندازی این پروژه‌های فولادی موجب شد تا زمان افتتاح آنها از میانگین ۲.۵ سال به ۱۰ سال برسد؛ اما فولاد قائنات بیشتر از دیگر پروژه ها در جا زده و وارد سیزدهمین سال ساخت شده است.

پروژه فولاد قائنات که در سال‌های ابتدایی آغاز ساخت، از هفت طرح فولاد دیگر کشور در پیشرفت فیزیکی کار پیشی گرفته بود حالا در آستانه تورم ۴۰ درصدی چنان درجا زده است که حتی یک فاز آن هم در تاریخ‌های اعلامی و وعده هایی که در سال های مختلف مسئولان داده اند، افتتاح نشده است.

طرح فولاد قائنات با منابع دولتی آغاز به کار کرد و قرار بود ظرف مدت سه سال با بودجه دولتی به بهره برداری برسد، اما به جای سه سال این پروژه هفت سال در دست دولت بود و به سرانجامی نرسید

طرح فولاد قائنات با منابع دولتی آغاز به کار کرد و قرار بود ظرف مدت سه سال با بودجه دولتی به بهره برداری برسد، اما به جای سه سال این پروژه هفت سال در دست دولت بود و به سرانجامی نرسید و مسئولان تصمیم گرفتند تا از ظرفیت بخش خصوصی برای سرعت دادن به روند اجرای پروژه استفاده کنند.

البته دولت هیچ توضیح قابل قبولی برای به سرانجام نرساندن پروژه طی هفت سال ارائه نکرد جز همان بهانه همیشگی کمبود اعتبار، تخصیص اندک و … تا اینکه سال ۹۳ هر آنچه بود دو دستی به بخش خصوصی واگذار شد تا شاید یک چراغ کارخانه روشن شود.

بخش خصوصی هم باخت
«ترخیص نشدن به موقع تجهیزات» این عاملی بود که باعث کندی کار اجرا و تعطیلی مجدد کار ساخت از سوی بخش خصوصی بیان شد و به این ترتیب بخش خصوصی که قصد داشت طرح فولاد قائنات را در مدت چهار سال به سرانجام برساند، سبب شد تغییر آن چنانی را شاهد نباشیم.

البته در حرف‌های اسفندیاری مدیرعامل سابق بخش خصوصی فولاد قائنات این جملات بیان شد که قرار بود پس از واگذاری طرح به بخش خصوصی، همان پیمانکارانی که با بخش دولتی کار می‌کردند، با بخش خصوصی نیز کار را ادامه دهند، ولی متأسفانه در قسمت واحد احیا، یکی از پیمانکاران به دلیل عدم امکان همکاری با بخش خصوصی، درخواست خروج از پروژه را کرد و این سبب شد فولاد قائنات در بخش احیا دچار مشکل شود و روند کار طولانی شود.

این روند دوباره پای دولت را به پروژه باز کرد و واگذاری پروژه به بخش دولتی در حالی انجام شد که ۵۱ درصد سهام مجتمع هنوز در دست بخش خصوصی بود.

شنیده‌ها حاکی از آن بود که حسن نژاد، رئیس هیأت مدیره شرکت فولاد صنعت قاین اعلام کرده است بخش خصوصی موافقت کرده مدیریت پروژه تا راه اندازی واحد اسفنجی در اختیار سهامدار دولتی باشد.

ادعایی که از سوی رئیس اسبق سازمان صمت خراسان جنوبی رد شد. شهرکی در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود: «بخش خصوصی ادعایی دارد در مراجع قانونی پیگیری کند، سرمایه گذار بخش خصوصی خود را سهامدار می‌داند، اما دولت دیگر آنها را سرمایه گذار خود نمی‌داند و لذا از نظر ما، پروژه، دولتی است و دولت آن را تمام می کند».

با تمام حاشیه‌ها در خرداد ۹۸، دولت ساخت فولاد را بر عهده گرفت. مجتمعی که در سال ۸۹ با یوروی ۱۴۰۰ تومانی می‌توانست ساخته شود.

برای ساخت مجتمع فولاد قائنات تا قبل از سال ۹۱، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی تصویب شده بود.

شهریور تاریخ مورد تأیید است
سرپرست سازمان صمت خراسان جنوبی می‌خواهد هر آنچه مربوط به حاشیه‌ها است را کنار بگذاریم و بچسبیم به وعده‌ای که برای تاریخ بهره برداری فاز اول داده شده است.

عباس جرجانی در گفتگو با بازار با اشاره به مواردی که در این پروژه به وجود آمده است، گفت: بازدیدهایی که از این پروژه انجام شد و البته پیگیری‌های مستقیم استاندار خراسان جنوبی را برای به سرانجام رسیدن پروژه را داشته‌ایم.

وی می‌گوید: با میزان کاری که انجام شده می‌توان گفت تا پایان تابستان فاز نخست این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

محمد فخرآبادی مدیرعامل مجتمع فولاد قائنات نیز در گفت و گو با بازار می‌گوید: تمام جبهه‌های کاری این مجتمع فعال است، کابل کشی‌ها انجام شده و با سرعت به سمت راه اندازی واحد احیا پیش می‌رویم.

 کوره ۱۴۰ تنی فولاد سازی نصب شد
مدیرعامل مجتمع فولاد قاینات از نصب کوره فولادسازی در این کارخانه خبر داد و افزود: این اقدام یک کار بزرگ فنی و مهندسی بود که با توان متخصصان داخلی به سرانجام رسید.

فخرآبادی در خصوص کوره نصب شده اظهار داشت: این کوره ذوب ۱۴۰تنی است و برای تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن ذوب مورد استفاده خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیمانکاران و مشاوران طرح با توجه به اهمیت این پروژه متعهد شدند تا عقب ماندگی های گذشته را جبران کنند، ادامه داد: امیدواریم در یک اقدام جهادی، نصب تجهیزات واحد فولادسازی قائنات به پایان برسد و شهریورماه امسال شاهد افتتاح فاز اول این پروژه باشیم.

اما یک منبع آگاه این پیش بینی را نادرست می‌داند و معتقد است این خوش بینی مسئولان است حداقل باید بگویند آخر سال تا مجبور نباشند تاریخ‌هایی را که گفته‌اند تغییر دهند.

هر چه هست باید بگوییم مردم استان از این همه زخم بر تن استان خسته شدند، از این همه پروژه‌هایی که نیمه تمام در استان این دست و آن دست شده است خسته‌اند.

اگر پروژه‌ای در جایی برای محرومیت زدایی راه اندازی می‌شود زمان بر شدنش آن هم برای ۱۳ سال عملاً تبدیل به یک بحران می‌شود. از این رو امیدواریم این تابستان دل هم استانی‌ها را از بابت راه اندازی حداقل یک فاز این کارخانه خنک کنند.

کد خبر: ۳۲٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha