۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
۶۶ درصد استان کرمان با بحران آب شرب مواجه است
مدیرعامل آب منطقه ای کرمان:

۶۶ درصد استان کرمان با بحران آب شرب مواجه است

کرمان - مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان وضعیت آب شرب ۱۵ شهرستان استان کرمان را بحرانی دانست و گفت: این شهرستان ها ۶۶ درصد مساحت استان را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار بازار، علی رشیدی پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان در دانشگاه فرهنگیان کرمان بیان داشت: ۴۱ محدوده مطالعاتی آبی در استان وجود دارد که شامل چهار منطقه بدون پتانسیل، ۲۵ محدوده ممنوعه و ۱۲ محدوده کاملا مشکل‌دار بحرانی است.

وی به میزان بارندگی‌ها طی چهار دهه اخیر اشاره کرد و افزود: طی ۴۸ سال گذشته متوسط بارندگی استان کرمان ۱۲۹ میلی متر ثبت شده که بیش از ۲۳ میلیارد متر مکعب آب از این بارندگی ها تولید می شود و ۱۸ متر مکعب آن تبخیر می‌شود و تنها پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از این آمار آب تجدید پذیر است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت در حال حاضر در استان ۹۰۲ میلیون متر مکعب بر ثانیه کسری مخزن داریم ضمن اینکه ۳۴ هزار و ۵۵۶ حلقه چاه و قنات و چهار سد بزرگ که در حال بهره‌برداری است در استان کرمان وجود دارد.

رشیدی با اشاره به اینکه طی سال جاری ۹۵۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای استان داشتیم، تصریح کرد: برداشت آب از چاه‌های استان کرمان بسیار پایین است ضمن این که سطح آب چاه‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

رشیدی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲.۹ متر در دشت ارزوئیه افت آب داریم، اظهار داشت: دشت زرند هم وضعیت بدی دارد زیرا افت این دشت از سال ۶۹ تا به حال ۳۸ متر بوده و اگر اقدامات اساسی در رابطه با احیای این دشت انجام دهیم باز هم احیا نخواهد شد مگر به لطف خدا بارندگی موجب نجات آن شود.

رشیدی در بخشی از سخنان خود گفت: احتمال نشست زمین در استان کرمان بسیار زیاد است و در صورت حفظ نشدن آبخوان‌ها، سرنوشت دشت زنگی‌آباد دورنمای کشاورزی در استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ شهرستان کرمان (حدود ۶۶ درصد استان) دچار وضعیت بحرانی در زمینه آب شرب است،  ابراز داشت: کرمان یکی این شهرستان هاست و ۷۰۲ روستای استان با کمبود آب مواجه است.

وی به کیفیت آب شهرهای مختلف استان اشاره کرد و ادامه داد: ۱۰ شهرستان مشکل شوری بیش از حد دارند ۱۹ شهر استان و ۱۶۸ روستا درگیر مشکل فلزات سنگین هستند که در این راستا برای رفع مشکل اقداماتی صورت گرفته همچنین در ۵۹۲ روستا مشکل کیفیت آب داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: از مشکلات حوزه آب استان کرمان می‌توان به وابسته بودن منابع آب شرب و کشاورزی به منابع زیرزمینی، خشک شدن اکثر قنات‌ها، کاهش آبدهی تعدادی از چاهها، تنزل کیفیت و ... نام برد همچنین عدم دسترسی ۷۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به آب آشامیدنی و وجود ۹ هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیرمجاز از دیگر مشکلات حوزه آب استان کرمان نام برد.

رشیدی یادآور شد: استان کرمان باید مصرف آب را تا ۱.۸ میلیارد متر مکعب کاهش دهد که یکی از راه‌های کاهش مصرف آب، پلمپ چاه‌های غیرمجاز در استان کرمان است.

کد خبر: ۳۲٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha