۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
بساط هنرهای دستی برچیده شد/ رکود ۷۰ درصد بازار
بازار گزارش می‌دهد؛

بساط هنرهای دستی برچیده شد/ رکود ۷۰ درصد بازار

ساری- بی توجهی به فروش مجازی و نبود بازارچه های دائمی محصولات صنایع و شیوع کرونا، سبب متضرر شدن هنرمندان این رشته و برچیدن شدن بساط هنرهای دستی و سنتی شد.

بازار؛ گروه استان ها: جای خالی نمایشگاه های دائمی فروش صنایع دستی در دوران رکود اقتصادی و کرونایی بیش از هر زمان دیگری محسوس می شود چرا که هنرمندان این رشته به دلیل شیوع بیماری، بیکار و خانه نشین شدند.

سال گذشته بیش از ۵۰ نمایشگاه ملی و منطقه ای صنایع دستی در مازندران برگزار شد و هنرمندان صنایع دستی بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال درامد کسب کردند و این وضعیت درحالی است که درامد این بخش در سال جاری به حداقل کاهش یافته است.

ایوب فلاح نژاد عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندارن و رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت فراوان کرونا به بخش صنایع دستی، خواستار اعطای تسهیلات با نرخ سود کم به فعالان این حوزه شد.

وی با اظهار اینکه در ازای کاهش سود تسهیلات پرداختی و زمان بازپرداخت آن باید افزایش یابد، تصریح کرد:شیوع کرونا سبب روکود بازار صنایع دستی شد و براین اساس باید فروش مجازی این محصولات مورد توجه قرار گیرد.

شیوع کرونا سبب روکود بازار صنایع دستی شد و براین اساس باید فروش مجازی این محصولات مورد توجه قرار گیرد

وی با اظهار اینکه تسهیلات با نرخ پایین و مناسب باید به فعالان حوزه های مختلف از جمله صنایع دستی داده شود، گفت: کرونا ویروس بر کسب و کارها سایه انداخته و ۷۰ درصد بازار صنایع دستی را با رکود مواجه کرده است.

فلاح نژاد وجود ضعف در زیرساخت های گردشگری و نمایشگاهی را از جمله چالش ها برشمرد و گفت: باید برای رونق صنایع دستی حضوری پررنگ و میدانی داشت.

این عضو اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه گردشگری در پی شیوع کرونا در کشور و جهان راکد شده است، ادامه داد: کاهش ورود گردشگران در کاهش رونق صنایع دستی تاثیر گذاشته است.

این فعال حوزه صنایع دستی با بیان اینکه باید در بحث مالیات و تجدید نظر در قبوض آب، برق و گاز واحدهای تولیدی و صنایع دستی برنامه ریزی شود،گفت: در حال حاضر چندان روی صادرات صنایع دستی نمی توان تکیه کرد.

فلاح نژاد، استارتاپ ها و سایت های فروش مجازی را برای رومق بازار صنایع دستی مهم دانست و گفت: باید با برنامه ریزی در فضای مجازی به کسب و کار در حوزه صنایع دستی رونق بخشیم.

وی همچنین با اشاره به ثبت نام شماری از فعالان صنایع دستی برای دریافت تسهیلات کرونایی اظهار داشت: بانک ها باید تسهیلات تا ۱۶ میلیون تومانی را بدون ضامت ارائه دهند.

فلاح نژاد ادامه داد: همچنین باید برای افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات و کاهش نرخ سود برنامه ریزی صورت گیرد.

روفیا مجیدی معاون اداره کل دفتر اور بانوان استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بر ضرورت راه اندازی بازارچه های محلی برای رونق صنایع دستی و حمایت از فعالان این حوزه تاکید کرد.

بی توجهی به بازارچه های فروش صنایع دستی
وی با بیان اینکه در سال های گذشته نمایشگاه صنایع دستی در تمامی شهرهای استان اجرا می شد، نقش بازارچه ها و نمایشگاه را در رونق کار صنایع دستی مهم برشمرد و گفت: متاسفانه چندان به راه اندازی نمایشگاه های دائمی توجه نشده است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا ویروس سبب بروز مشکلاتی در حوزه های کسب و کار و تعطیلی بازار شده است، گفت: در حوزه صادرات صنایع دستی نیز دچار مشکلات و محدودیت هایی هستیم و در این شرایط از طریق فروش مجازی می توان به رونق صنایع دستی کمک کرد.

در حوزه صادرات صنایع دستی نیز دچار مشکلات و محدودیت هایی هستیم و در این شرایط از طریق فروش مجازی می توان به رونق صنایع دستی کمک کرد

مجیدی از راه اندازی سایت فروش مجازی در استان خبر داد و گفت: راه اندازی این سایت سبب از بین رفتن واسطه ها و استثمار شده است و تولیدکنندگان به راحتی می توانند محصولات خود را به فروش برسانند.

سید رضا کاظم نژاد رئیس اداره برنامه ریزی فرمانداری ساری نیز خواهان تخصیص راهروهای ادارات به تبلیغ محصولات صنایع دستی شد و گفت: بسیاری از مردم با تولیدات اصیل صنایع دستی نظیر کترا، منبت، گلیم و غیره آشنایی ندارند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم معرفی محصولات صنایع دستی برای آشنایی بیشتر مردم با آن تاکید کرد و گفت: قرار بود در ر شهری یک صنایع دستی خاص نظیر منبت کاری ساری برجسته و معرفی شود که این طرح اجرایی نشده است.

وی با اظهار اینکه استقبال ثبت نام کنندگان از وام کرونا به دلیل محدودیت های بیمه ای، ناچیزبودن رقم تسیهلات و کم بودن زمان بازپرداخت محدود بوده است، گفت: باید برای حمایت از صنایع دستی برنامه ریزی ویژه ای طراحی کرد.

کاهش نرخ سود تسهیلات کرونایی، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و بازارچه های فروش، توجه به فروش مجازی و آنلاین محصولات از جمله درخواست های هنرمندان صنایع دستی در مازندران برای رونق دوباره این رشته است.

در حال حاضر بیشتر پنج هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی در مازندران فعالیت دارند و شیوع کرونا و تعطیلی کارگاه ها سبب تعطیلی و خانه نشینی فعالان صنایع دستی شده است.

در حال حاضر بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در مازندران تولید می شود و این استان به رغم آنکه میزبان بیش از ۵۰ میلیون گردشگر در طول سال است از داشتن بازارچه های دائمی صنایع دستی محروم است. بسیاری از مسافران و گردشگران نیز معتقدند در هربار سفر به مازندران باید با پرس و جوهای فراوان آدرس غرفه های فروش صنایع دستی را پیدا کرد و این استان جا و مکان ثابتی برای فروش صنایع دستی ندارد.

کد خبر: ۳۲٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha