۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
بهینه سازی کشاورزی با استفاده از ابزارهای دیجیتال
جایگاه کشاورزی دیجیتالی در پاندمی ویروس کرونا کجاست؟

بهینه سازی کشاورزی با استفاده از ابزارهای دیجیتال

با شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم که تغییراتی در سبک زندگی همگان ایجاد شده است به طوری که کشاورزی دنیا نیز به سمت کشاورزی دیجیتال متمایل شده است. از جمله نمودهای این سبک دیجیتالی می توان به بهره گیری از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی اشاره کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: گستردگی پاندمی ویروس کرونا تقریبا تمامی جوانب زندگی بشر را دستخوش تغییرات کرده است و بخش کشاورزی نیز از این امر مصون نمانده است. با توجه به اهمیت حوزه فوق  تدبیر اندیشی و اقدامات خردمندانه از جمله موضوعات حائز اهمیت در تصمیمات هر کشوری است. در حقیقت استفاده از  ابزار دیجیتالی در حوزه های آموزشی و اقتصاد  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جالب اینجا است که قبل از شیوع ویروس کرونا  ورود تکنولوژی های دیجیتالی سهم چندان چشمگیری در روند کشاورزی دیجیتالی یا Ag digital  ایفا نکرده بود اما با شروع پاندمی ویروس کرونا استفاده از کشاورزی دیجیتالی توجه بیشتری را به خود معطوف ساخته است.


ابزار دیجیتالی در کشاورزی چه مفاهیمی دارد؟
ابزار دیجیتالی درواقع یک روش  مفید برای پیگیری و نظارت  سیستماتیک و دوره ای تولید و معیارهای مالی برای کشاورزان است. با این حال، کشاورزان نیازی به انتخاب پیچیده ترین ابزار دیجیتالی  ندارند؛ یعنی آنها می توانند با ساده ترین ابزار موجود در بازار بخشی از فرایند تولید خود را به شکل دیجیتالی کنترل و مدیریت نمایند.

نکته اصلی در استفاده بهینه از ابزار دیجیتالی این است که اطلاعات جمع آوری شده بایستی دقیق و به روز رسانی شده باشند چرا که تنها در اینصورت استفاده از نتایج آنها در اتخاذ تصمیمات میسر خواهد بود.

 ابزار دیجیتالی درواقع یک روش  مفید برای پیگیری و نظارت  سیستماتیک و دوره ای تولید و معیارهای مالی برای کشاورزان است


یکی از موارد مهم در خصوص این مبحث این است که ابزار دیجیتالی بدنبال حذف تخصص کارشناسان حوزه کشاورزی و زراعتی نیست، بلکه هدف عمده در  بهره گیری این ابزار انتقال ذهنیت از عملکرد به  بهینه سازی عملکرد است.

لازم به ذکر است که  بهینه سازی عملکرد در هر جریب با کارآمدترین استفاده از ورودی‌ها به معنای اختصاص  کمترین هزینه نیست، بلکه اولویت بندی محل های سرمایه گذاری بر اساس بازده پتانسیل سرمایه گذاری است.


هوش مصنوعی چگونه در  صنعت کشاورزی به خدمت گرفته می شود؟
گفتنی است هوش مصنوعی از زمره ابزارهای دیجیتالی  در صنعت کشاورزی است که دیدگاه کشاورزان و ماهیت کشاورزی سنتی را در راستای چگونگی درمان آفت ها، کاهش خسارات زراعی و صرفه جویی در هزینه ها به چالش کشیده است.  

 ابزار دیجیتالی به دنبال حذف تخصص کارشناسان حوزه کشاورزی و زراعتی نیست، بلکه هدف عمده در  بهره گیری این ابزار انتقال ذهنیت از عملکرد به  بهینه سازی عملکرد است

با توجه  به گسترش صنعت و رشد سریع آن  بشر به دنبال سرعت بخشیدن به کارها با دقت بالاتری است.  صنعت کشاورزی نیز یکی از شاخه هایی است که در شرایط کنونی به شدت نیازمند انجام عملیات خودکار و ماشینی  است. به طوری که در مراحل مختلف کشت محصول، انبار کردن، فرآوری محصولات، کیفیت  سنجی، تصمیم گیری های کلان کشاورزی از جمله مدیریت در زمینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات، تخمین عملکرد و غیره نیازمند هوش مصنوعی است که این تقاضا  با افزایش همه گیری ویروس کرونا شدت بیشتری نیز پیدا کرده است.
به عنوان مثال  استفاده از ابزار  R۷ WinField solution، ارسال تصاویر ماهورهای، کنترل کیفیت، بررسی تنوع خاک، پیش بینی بحران های آب و هوایی، ارسال داده ها و سایر اطلاعات مورد نیاز از راه دور را میسر ساخته است. به طوری که کارشناسان با تحلیل داده های ارسالی از منابع و ابزار از قبل  تعبیه شده می توانند کشاورزان را در قدم هایی بعدی پشتیبانی و راهنمایی کنند.

یکی دیگر از ابزار دیجیتالی که  اخیرا راه خود را به حوزه کشاورزی باز کرده است، استفاده از اینترنت اشیا یا IOT است. این دسته از ابزارهای دیجیتالی با استفاده از نصب و تعبیه حسگرهای فوق پیشرفته در زمین ها و ماشین آلات کشاورزی اطلاعات به روز شده ای را در اختیار کشاورزان و متخصصین قرار می دهند. درواقع تعامل بین کشاورزان و متخصصین از  طریق ابزار دیجیتالی نه تنها کیفیت فرایند را به مخاطره نینداخته بلکه تا حدود چشمگیری اعتبار و دقت را با حذف خطاهای انسانی افزایش داده است.


 یکی دیگر از ابزار دیجیتالی که  اخیرا راه خود را به حوزه کشاورزی باز کرده است، استفاده از اینترنت اشیا یا IOT است


ارائه خدمات شرکتها به کشاورزان با استفاده از ابزارهای دیجیتالی به صورت شبانه روزی
بر اساس اظهارات نایب رئیس کمپانی بزرگ Climate Corporation، قبل از شیوع ویروس کرونا تمامی خدمات مربوطه در حوزه کشاورزی و زراعتی اعم از برگزاری کلاس، ارائه مشاوره و همچنین بررسی و تحقیق به صورت ارتباط مستقیم  با مشتریان در کلینیک ها و نمایندگی های شان انجام می شده است. اما با شیوع ویروس کرونا و ممانعت از ترددهای غیر ضروری  مشتریان، تمامی خدمات این کمپانی به شکل غیر حضوری و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند وبینار  و سایر ابزار دیجیتالی ارائه و کنترل می شوند. به گفته وی هر روز بخش عظیمی از اطلاعات و داده های خام  جهت تحلیل و بررسی و به شرکت آنها ارسال می گردد.
از سوی دیگر به گفته جان رینس،  مدیر روابط عمومی این شرکت، پاندمی ویروس کرونا تمامی سبک های قراردادی زندگی بشری را دستخوش تغییر  کرده است، با این حال ارتباطات دیجیتالی به ما این اجازه را داده اند که همچنان با مشتری ها  در ارتباط باشیم. بنابراین در شرایط فعلی مشتریان ما از پشتیبانی شبانه روزی در حوضه های مختلف برخوردار هستند. تیم متخصصین نیز با استفاده از ویدیو های ۶۰ دقیقه ای و برگزاری کارگاه های مجازی در طول فصل کاشت و برداشت سال جاری  کشاورزان را پشتیبانی و راهنمایی می کنند.


 

کد خبر: ۳۲٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha