۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
«دولت» مهم‌ترین عامل رشد نقدینگی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

«دولت» مهم‌ترین عامل رشد نقدینگی است

بکی حسکویی، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: نقدینگی در اقتصاد ایران به طور سیلاب‌گونه افزایش پیدا می‌کند و اقتصاد را مورد حجمه قرار می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بکی حسکویی گفت: ما زمانی می‌توانیم به راه‌حل‌های اقتصاد فکر کنیم که بتوانیم علل و ریشه‌های بیماری تورم در اقتصاد ایران را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به تورم در اکثر اقتصادها چند عاملی است، اظهار داشت: «تورم ناشی از فشار هزینه» و «تورم ناشی از فشار تقاضا» انواع تورم هستند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: فشار ناشی از هزینه زمانی واقع می‌شود که «شُک‌های بیرونی و اقتصادی و فناوری» افزایش پیدا کنند.

وی افزود: کشورهایی که منابع طبیعی ندارند و واردکننده‌ی نفت هستند، همیشه در کتاب‌های اقتصاد «افزایش قیمت نفت» را به عنوان فشارهای هزینه‌ای برمی‌شمرند.

بکی با اشاره به این که قیمت عوامل تولید در افزایش تورم موثر هستند، تصریح کرد: اگر تولید با رشد تقاضا هماهنگ نباشد، تورم بیشتر می‌شود.

وی با بیان این که رشد نقدینگی میزان تقاضا را افزایش می‌دهد، توضیح داد: نقدینگی در اقتصاد ایران به طور سیلاب‌گونه افزایش پیدا می‌کند و اقتصاد را مورد حجمه قرار می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید داشت: رشد نقدینگی در ایران مهم‌ترین عامل تغییر قیمت‌ها به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این که نقدینگی به دلیل افزایش بدهی‌های دولت به نظام بانکی رشد کرده است، عنوان کرد: قیمت مسکن در چند وقت اخیر به دلیل رشد تقاضا در این حوزه افزایش پیدا کرده است.

بکی با بیان این که مسکن در ایران یک کالای سرمایه‌ای است، توضیح داد: اگر انتظاراتی ناشی از افزایش قیمت مسکن در آینده وجود داشته باشد، میزان تقاضا بیشتر می‌شود و به تبع این موضوع نرخ مسکن مجدد افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که توزیع نقدینگی در اقتصاد ایران نابرابر است، تصریح کرد: نادرست بودن ساختارهای اقتصادی در ایران باعث شده تا نقدینگیِ کشور به طور برابر توزیع نشود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که در سال‌های اخیر دولت مهم‌ترین عامل رشد نقدینگی بوده است، تاکید داشت: در کنار کاهش حجم مخارج دولت، روش‌های تامین مالی بودجه‌ی دولت باید عقلایی باشند.

وی ادامه داد: دولت در تامین بودجه باید روش‌هایی را به کار بگیرد که اثر تورمی نداشته باشند.

بکی با اشاره به بازار ارز در ایران، توضیح داد: تمام شُک‌های بازار ارز در چند سال اخیر اثرات منفی خودشان را در افزایش تورم نشان داده‌اند.

وی با اشاره به این که قیمت‌ها در ایران همیشه افزایش پیدا می‌کنند، اضافه کرد: رشد منفیِ بهره‌وری در اقتصاد ایران از عوامل تورم مزمن به شمار می‌آید.

کد خبر: ۳۲٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha