۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
تحلیل تکنیکال و بنیادی فولاد؛ نمادی سودساز و با آینده ای درخشان
تحلیل نمادهای بورسی؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی فولاد؛ نمادی سودساز و با آینده ای درخشان

بررسی وضعیت فولاد نشان می دهد این نماد یکی از بهترین نمادهای حال حاضر بورس است.

گروه بورس؛ بازار: نماد فولاد متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بنیادی ترین، ارزان ترین و به صرفه ترین نمادهای بورسی حال حاضر است، این نماد شاخص ساز آینده ای بسیار خوب داشته و می تواند یکی از بهترین نمادهای بورسی حال حاضر لقب بگیرد.

تحلیل بنیادی؛ فروش فولاد چگونه است؟
بررسی عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات فولادی کشور از روند روبه رشد تولید و فروش حکایت دارد به گونه ای که علاوه بر تحقق سود ۵۱۹ ریالی به ازای هر سهم در سال ۹۸ توانسته در مجموع فعالیت خود تا پایان اردیبهشت سال جاری بیش از ۵۰ درصد رشد فروش را تجربه کند.

ایران در حالی با ظرفیت تولید بیش از ۳۲ میلیون تن رتبه دهمین فولاد ساز جهان را به خود اختصاص داده که از این میزان شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تولید ۱۰.۳ میلیوتنی به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی سهم بالغ بر ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. در این رابطه بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال جاری و همگام با رشد شاخص کل بورس سهام شرکت مبارکه نیز با رشد چشمگیری همراه بوده به گونه ایکه بزادهی ۸۷.۳۴ درصدی را برای سهامداران به ارمغان اورده . بر این اساس فولاد مبارکه در نخستین ماه سال جاری ۶۶۷ هزار تن تولید داشته از این میزان ۴۳۷ هزار تن را با قیمت ۲۵ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال فروخته است که نسبت به به مدت مشابه سال قبل رشد قابل ملاحظهای را رقم زده است . البته روند تولید و فروش این شرکت در دومین ماه سال نیز روند صعودی خود را حفظ کرده به طوریکه میزان تولید مجموعه در این ماه با اختلاف ۶۵ هزار تنی به ۷۳۲ هزار تن رسیده است البته میزان فروش شرکت در اردیبهشت ماه بیش از ۲ برابر رشد یافته و توانسته ۸۳۵ هزار تن محصول را با قیمت ۵۱ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال فروخته است از سوی دیگر مهمترین نکته حائز اهمیت در عملکرد این شرکت اختلاف بالای میزان فروش از ابتدای سال ۹۹ تا پایان اردیبهشت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده به طوریکه با وجود اختلاف اندک در میزان مجموع فروش تغییرات نرخ ارز موجبات رشد ۵۰ درصدی را در درامد شرکت رقم زده است .

بر این اساس افزایش متقاضیان خرید سهام این شرکت چندان دور از انتظار نبوده تا در اکثر معاملات هفته اخیر به یکی از مهمترین شرکت های اثر گذار در مثبت شدن شاخص تبدیل شود  

بر این اساس بررسی ها از عملکرد فولاد مبارکه نشان می دهد این شرکت با سرمایه ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی که برنامه افزایش آن به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال را دارد توانسته  در دوره مالی منتهی به پایان  اسفند سال ۹۸ مبلغ  ۱۰۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد و ۳۱۲ میلیون ریال سود خالص کسب کند که سود ۵۱۹ ریالی را به ازای هر سهم محقق کرده است البته میزان سود توزیعی این شرکت در مقایسه با سال قبل که ۵۳۸ ریال به ازای هر سهم بوده کاهش ۴ درصدی را در پی داشته است.

باید توجه داشت که صادرات تاثیر گذارترین فاکتور در سود آوری شرکت های فولاد به شمار می رود که علاوه بر امکان تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید از محل درآمدهای صادراتی به واسطه نوسانات دائمی نرخ ارز سود مناسبی را نیز برای شرکت ها محقق می سازد. در این راستا شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۸ با رشد ۱۲ درصدی ۷ میلیون ۵۸۰ هزار تن بوده که از میزان ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تن در بازار داخلی و یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن راهی بازارهای صادراتی شده که در مقایسه با سال قبل خود رشد ۶۵ درصدی را تجربه کرده است .ضمن آنکه ارزش محصولات تحویل شده در بازار داخلی با رشد ۵۷ درصدی نسبت به سال ۹۷ به ۳۲۷ هزار  میلیارد ریال و ارزش محصولات صادراتی  نیز در این مدت با ۱۴۷ درصد رشد به ۶۴ هزار  میلیارد ریال افزایش یافته است.

گفتنی است فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای فعالیت خود بالغ بر ۱۱۳ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کرده که از این میزان ۹۲ میلیون تن به بازار داخل و ۲۱ میلیون تن به بازارهای صادراتی تحویل داده شده است.

تحلیل تکنیکال 

فولاد بعد از یک رشد خوب وارد فاز اصلاحی شده و در چند روز گذشته به شدت صف فروش و ریزشی است، فولاد در محدوده ۱۹۵۶ تومان یک حمایت قوی دارد و اگر بتواند این حمایت را حفظ کند می تواند یک الگوی پهنه منظم و یا منظم بسازد و در زمان زودتر به رشد دوباره برسد.

اگر در معاملات فردا و روز شنبه فولاد ریزشی شود حمایت قوی در این منطقه را از دست داده و تا ۱۸۱۶ تومان توانایی ریزش دارد، اگر تا آن ناحیه ریزش کند یک الگوی زیگزاگ خواهد ساخت و تا صعودی مجدد فاصله حداقل ۹ روز خواهد داشت.

فولاد با آغاز روند صعودی ۹ روز فاصله دارد، جالب اینجاست که شاخص کل نیز تا آغاز روند جدید ۹ روز زمان می خواهد و صعود فولاد وابسته به شاخص کل خواهد بود اگر شاخص کل روند نزولی یا نوسانی به خود بگیرد اصلاح و ریزش فولاد تمدید شده و این نماد حداقل می تواند ۲۱ روز در فاز نوسانی حرکت کند و پس از آن به صعود فکر کند.

فولاد اهداف قیمتی بالایی دارد و به قیمت های ۲۸۶۵ تومان و ۳۵۷۱ تومان در آینده ای نزدیک خواهد رسید.

کد خبر: ۳۲٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha