۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
 اولتیماتوم ترامپ به اروپا برای خرید گاز طبیعی امریکا
در نشست داووس دوباره مطرح شد

اولتیماتوم ترامپ به اروپا برای خرید گاز طبیعی امریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرد که کشورهای اروپایی باید برای اطمینان از امنیت انرژی خود به واردات گاز ایالات متحده اعتماد کنند.

به گزارش بازار به نقل از راشا تودی، ترامپ گفت با وجود مقدار زیادی گاز طبیعی آمریکایی که هم اکنون در دسترس همپیمانان اروپایی است دیگر نیازی به آسیب پذیری در برابر تأمین کننده های انرژی غیر دوستانه نیست.

ادعا و تهدیدات ترامپ در شرایطی مطرح است که کارشناسان انرژی بر این باورند که سخنان ترامپ در نشست داووس بیشتر جنبه نمایشی و سیاسی پیش از جلسه استیضاح به خود گرفته و عملا تغییر عمده ای در اجرای پروژه تامین گاز اروپاییان رخ نخواهد داد.  

نرسی قربان دبیر کمیسیون محیط زیست و انرژی اتاق بازرگانی بین الملل (کمیته ایرانی) در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت که ترامپ به طور کلی با خط لوله نورداستریم و واردات گاز روسیه به اروپا مخالف بوده است. خط لوله ای که از آلمان قرار است گاز را از روسیه به اروپا متقل کند. امریکا به خودی خود خط لوله ای به اروپا ندارد و مقدار گازی که می خواهد به اروپا انتقال کند باید گاز مایع باشد. از طرفی تمامی قراردادهای میان اروپا و روسیه قراردادهای دراز مدت و امضا شده است و  این مسئله چیزی نیست که با نظر رییس جمهور امریکا تغییر کند. بنابراین از نظر عملی چنین چیزی رخ نخواهد داد و سرمایه گذاری اروپاییها با گفته های ترامپ دچار تغییرات جدی نخواهد شد. در واقع گفته های ترامپ بیشتر به خاطر مسائل داخلی و سیاسی امریکا می باشد.  

با این وجود واشنگتن اخیراً به شرکت های اروپایی درگیر در پروژه تحت هدایت روسیه (نورد استریم) اولتیماتوم داده و بارها تهدید کرده که مجازات های سختی را علیه آنها اعمال می کند و تحریم های سختی در انتظار آنها است.  

چندی پیش نیز وزارت امور خارجه آمریکا پیمان‌کاران خط لوله نورد استریم ۲ را تهدید کرد و اعلام نمود که در صورتی که فورا عملیات خود را متوقف نکنند، تحریم می‌شوند.

نورد استریم ۲ پروژه‌ای مشترک میان شرکت گازپروم روسیه و پنج شرکت اروپایی شامل «انجی» فرانسه، «او. ام. وی» اتریش، «رویال داچ شل» هلند و «یونیپر» و «وینترشل» آلمان است.  

شرکت هلندی Allseas با ترس از محدودیت ها و تحریم های امریکا ، تمام اقدامات خود را در مراحل پایانی پروژه متوقف کرد و کشتی های خود را از ماه مارس از منطقه ساخت و ساز در دریای بالتیک خارج کرد.

گفتنی است که رویکرد آمریکا قبلاً در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته و آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرده که تحریم اشتباه ترین کار برای رسیدن به هدف است.  وی درملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تأکید کرده بود که قرار است  نورد استریم ۲  در پایان سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ در برابر همه اختلافات به پایان برسد.

کد خبر: ۳٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha