۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
شرکت‌های دانش بنیان و فناور شاهراه تحقق «جهش تولید»/ استقرار ۱۹۹ واحد فناور در پارک علم و فناوری همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های دانش بنیان و فناور شاهراه تحقق «جهش تولید»/ استقرار ۱۹۹ واحد فناور در پارک علم و فناوری همدان

همدان- شرکت‌های دانش بنیان و فناور با ترکیب دانش، فناوری، تخصص‌های علم و پژوهشی و نیروی جوان در صورت حمایت، شاهراهی برای تحقق جهش تولید خواهند بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت‌های دانش بنیان و فناور، شرکت‌هایی بر پایه علم و دانش هستند و با ترکیب دانش، فناوری و تخصص‌های علمی و پژوهشی فعالیت دارند و ماهیت علمی و دانش محور این شرکت‌ها موجب شده تا قشر دانشگاهی و پژوهشگر، مانند اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی به همراه دانشجویان و جوانان خوش فکر، نقش بسیار مهمی در آن‌ها ایفا کنند.

این شرکت‌ها، برای ایجاد و برپایی شرایط زیست بومی و نوآوری در کشور، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد کلان را جایگزین اقتصاد نفتی کرده‌اند و می‌توانند در راستای تحقق جهش تولید در کشورمان نقش ویژه‌ای داشته باشند.

چنان‌که مقام معظم رهبری در رابطه با جهش تولید می‌فرمایند «کسانی که دست‌اندرکار هستند، جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد. البته این احتیاج به برنامه‌ریزی دارد؛ سازمان برنامه به‌نحوی، مجلس شورا و مرکز تحقیقاتش به‌نحوی، قوه قضائیّه به‌نحوی -قوه‌ی قضائیّه هم نقش دارد- مجموعه‌های دانش‌بنیان به نحوی. مجموعه‌های جوان و مبتکر بحمدالله در کشور زیادند و بنده در طول امسال -سال ۹۸- و سال قبل، با تعدادی از این‌ها نشست‌های بسیار خوب و مفیدی داشتم، آن‌ها را از نزدیک دیدم، حرف‌هایشان را از نزدیک شنفتم؛ جوان‌های علاقه‌مند به کار و پای کار و پُرامید و پُرنیرو و پُرانگیزه و پُراستعداد و ابتکار. این‌ها بحمدالله هستند؛ این‌ها باید همه در برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند و این کار با برنامه‌ریزی ان‌شاء‌الله پیش برود.»

حال که شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق جهش تولید در سال جاری مورد تأکید قرار گرفته اند و از سویی، در این شرکت‌ها شاهد فعالیت نیروهای جوان و مبتکر هستیم، به راستی، در استان همدان در این زمینه چه گام‌هایی برداشته شده و چه برنامه‌ریزی‌هایی به عمل آمده است؟ کمااینکه با توجه به وجود مراکز دانشگاهی، آموزش عالی و پژوهشی و فنی‌و حرفه‌ای و پارک علم و فناوری و مراکز رشد در پشتیبانی از اقتصاد دانش بنیان و از سویی بر توسعه صنایع مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و دانش بنیان در سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان تأکید شده است.

اشتغال شرکت‌های دانش بنیان استان همدان در سال جاری باید به یک هزار و ۱۷۵ مورد افزایش یابد

در زمینه توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در استان همدان در سند راهبردی و عملیاتی توسعه استان تعداد شرکت‌های دانش بنیان که در سال ۱۳۹۷ برابر ۵۴ مورد بوده است، باید در سال ۹۹ به ۶۵ مورد برسد و میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان در پایان سال جاری باید برابر سه میلیون و ۲۰۰ هزار میلیون ریال شود؛ از سویی، میزان اشتغال موجود این شرکت‌ها در سال جاری باید به یک هزار و ۱۷۵ مورد افزایش یابد.

در این راستا بر آن شدیم در این گزارش گفت‌وگویی با محمدحسن مرادی، رئیس پارک علم و فناوری همدان و فرشاد فعله گری به عنوان مدیرعامل یکی از واحدهای فناور فعال در همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

رئیس پارک علم و فناوری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که پارک علم و فناوری در فرآیند تجاری‌سازی نوآوری و طرح‌های فناورانه نقش دارد، مطرح کرد: دانشگاه‌ها در خلق دانش، مراکز تحقیق و توسعه صنعتی در ایجاد و توسعه فناوری، شرکت‌های فناور و دانش بنیان در تولید محصول و خدمت نوآورانه و شرکت‌های برند ساز و بازاریابی در فروش محصول و عرضه خدمت نوآورانه در بازار نقش دارند و این فرایند را پارک علم و فناوری با تسهیل‌گری و حمایت‌های مادی و معنوی به سرانجام می‌رساند.

محمدحسن مرادی ادامه داد: پارک علم و فناوری همدان از کسب‌وکارهای نوآورانه و فناورانه که دارای پشتوانه علمی هستند، در چهار سطح کانونی، پیش رشد، رشد و مؤسسات فناور پذیرش و حمایت می‌کند.

۱۹۹ واحد فناور در پارک علم و فناوری همدان مستقر است
وی با بیان این‌که تعداد ۱۹۹ واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد، ۴۳ مورد این واحدها مؤسسات، ۸۹ مورد آنها رشد، ۵۵ مورد پیش رشد و ۱۲ مورد کانون هستند.

مرادی با اشاره به این که تاکنون ۱۸۴ واحد فناور خروج موفق داشته اند، عنوان کرد: از جمله واحدهای فناور موفق مستقر در پارک علم و فناوری همدان می‌توان به شرکت سیستم گستر سینا، شرکت دانش بنیان تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل الوند و سایر مؤسسات فناور توانمند دیگر اشاره کرد.

وی در تشریح عملکرد واحدهای فناور پارک علم و فناوری همدان در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۹۷ گفت: در سال گذشته تعداد واحدهای فناور مستقر نسبت به سال ۹۷ تعداد ۳۲ مورد افزایش داشت و به تعداد ۱۹۵ مورد رسید؛ از سویی فروش داخلی این واحدها در سال ۹۷ برابر ۴۹۵ میلیارد ریال بود که در سال گذشته به ۹۱۵ میلیارد ریال افزایش یافت.

میزان فروش خارجی واحدهای فناور پارک علم و فناوری همدان در سال گذشته برابر ۸۴۰ هزار دلار بود

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان این که میزان فروش خارجی واحدهای فناور پارک علم و فناوری همدان در سال گذشته برابر ۸۴۰ هزار دلار بود، عنوان کرد: نیروی انسانی شاغل در این واحدها برابر ۸۴۵ نفر است.

وی در ادامه به واحدهای بزرگ صنعتی که به‌منظور ایجاد شتاب‌دهنده های تخصصی پذیرش شده و با پارک علم و فناوری همدان همکاری دارند، نیز اشاره کرد و در این راستا از کنترل گاز اکباتان، الوان ثابت، ماشین زراعت همدان، فاران شیمی تویسرکان، شوکت، گل افشان الوان رس و رایان نیک نام برد که شتاب‌دهنده های تقاضامحور، شتاب‌دهنده حوزه قطعات خودرو، صنعت برق، شیمی راه اندازی خواهند کرد و فعالیت شتاب دهنده نوآوران اکباتان نیز توسعه خواهد یافت.

مرادی در ادامه سخنان خود به بیان بخشی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام پارک علم و فناوری همدان که در جهش تولید اثرگذار هستند، پرداخت و گفت: صندوق پژوهش فناوری استان همدان، خدمات مالی و اعتباری به شرکت‌های فناور ارائه می‌دهد و سرمایه و منابع مالی بیشتری را جذب می‌کند.

وی در این خصوص اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز نوآوری مدیریت شهری و توسعه فعالیت مرکز نوآوری صنایع فرهنگی، اجتماعی و تعاون از دیگر اقدامات در حال پیش روی در سال جهش تولید است.

ایجاد پایگاه دائمی صادرات شرکت‌های فناوری و دانش بنیان در منطقه کردستان
رئیس پارک علم و فناوری همدان در پایان این گفت‌وگو از صادرات محصولات فناور سخن گفت و افزود: ایجاد پایگاه دائمی صادرات شرکت‌های فناوری و دانش بنیان در منطقه کردستان را در پیش گرفته‌ایم تا بتوانیم با توسعه صادرات محصولات به کشورهای هدف در سال جهش تولید قدم‌های مناسبی برداریم.

مدیرعامل شرکت فناور بهینه انرژی و محیط زیست پارس آریا (بهسام انرژی) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که این شرکت، یک شرکت خدمات انرژی (ESCo) مبتنی بر دانش، مهندسی و اجرا است، گفت: این شرکت با هدف توسعه و بهسازی سیستم‌های انرژی پایدار اقدام به انواع خدمات تحقیق، مشاوره، برنامه‌ریزی، طراحی، توسعه و اجرای پروژه‌های خدمات انرژی می‌کند.

شرکت فناور بهینه انرژی و محیط زیست پارس آریا خاستگاهی دانشگاهی داشته و هسته اولیه آن برخواسته از دانشگاه صنعتی همدان است

فرشاد فعله‌گری عنوان کرد: این شرکت یک واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان است که خاستگاهی دانشگاهی داشته و هسته اولیه آن برخواسته از دانشگاه صنعتی همدان است.

وی در تشریح خدمات تحقیقاتی این شرکت مطرح کرد: برای اجرای موفق هر طرح یا پروژه باید شرایط گوناگون مسئله و دارایی‌های خود را به‌درستی بشناسید تا بهترین راهکارها را برای رسیدن به هدفتان طراحی کنید؛ بدین ترتیب، در اجرای یک پروژه انرژی نیاز به ارزیابی پتانسیل سنجی تأمین منابع (انرژی، سرمایه و تخصص انسانی) و امکان‌سنجی فنی (زیرساخت، تجهیزات و روش) وجود دارد؛ این فرایند را شرکت ما با تکیه بر مطالعه دانش روز جهان در بخش‌های مختلف انرژی پیش می‌برد و به انجام می‌رساند.

فعله‌گری در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: خدمات اجرایی شرکت بهسام انرژی نیز شامل اندازه‌گیری مؤلفه‌های انرژی، پایش آنلاین مصرف حامل‌های انرژی، استخراج شاخص‌های انرژی، بهینه‌سازی و اتوماسیون سیستم‌های احتراق، بهینه‌سازی و اتوماسیون سیستم‌های تهویه مطبوع، بهینه‌سازی و اتوماسیون سیستم‌های روشنایی، بهینه‌سازی و اتوماسیون سیستم‌های تولید صنعتی، بهینه‌سازی و اتوماسیون سیستم‌های تولید صنعتی، بهینه‌سازی و اتوماسیون سیستم‌های تولید کشاورزی، استقرار سیستم مدیریت انرژی و دریافت گواهی‌نامه مدیریت انرژی است.

مدیرعامل شرکت فناور بهینه انرژی و محیط زیست پارس آریا با اشاره به این‌که تاکنون این شرکت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی، نصب و پشتیبانی نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت داشته است، عنوان کرد: سال ۹۵، ارزیابی پتانسیل بهینه سازی انرژی و محیط زیست در استان همدان مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعضای تیم بهسام در دانشگاه صنعتی همدان آغاز و در سال ۱۳۹۸ به پایان رسید؛ البته، در سال ۱۳۹۷ تیم بهسام در قالب یک شرکت ادامه فعالیت داد.

استخراج شاخص‌های مصرف برق استان همدان
وی در ادامه، به دیگر پروژه‌های اجرایی این شرکت اشاره کرد و افزود: از دیگر پروژه‌های می‌توان به استخراج شاخص‌های مصرف برق استان همدان که توسط اعضای بهسام انرژی در دانشگاه صنعتی همدان در سال گذشته با موفقیت به انجام رسید، نیز نام برد.

فعله‌گری در تشریح این پروژه، گفت: در این پروژه اطلاعات مصرف سال ۱۳۹۷ تمام مشترکین استان شامل مشترکین خانگی، عمومی، صنعتی، کشاورزی و سایر مصارف از شرکت توزیع نیروی برق استان دریافت شد و شاخص‌های مصرف برای هر دسته از مشترکین برق در استان همدان محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت تا مبنای صحیح و دقیقی جهت تدوین سیاست‌های کنترل و مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف در استان باشد.

مدیرعامل شرکت فناور بهینه انرژی و محیط زیست پارس آریا به پروژه‌ای دیگر با نام برنامه پاسخگویی بار نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه جهت یاری به شرکت توزیع نیروی برق استان همدان جهت پاسخگویی بار در تابستان سال جاری به خصوص در ساعات اوج بار طراحی شد.

وی با بیان این‌که درحال حاضر، این پروژه در دست اجرا است، عنوان کرد: در این پروژه کارشناسان و متخصصان بهسام انرژی با اطلاع از وضعیت سالیان گذشته کنترل بار تابستان، آگاهی از ضوابط اجرایی برنامه‌های پاسخگویی بار ۱۳۹۹ و نیز تخصص در روش‌های بهینه‌سازی مصرف و کنترل بار به مشترکین گوناگون تجاری، صنعتی، کشاورزی، عمومی و اداری منتخب برای این برنامه مشاوره می‌دهند تا در تابستان سال جاری، شرکت توزیع به بهترین نحو پاسخگوی مشترکین محترم استان باشد و تبعات و خسارات قطع ناگهانی و برنامه ریزی شده برق به حداقل ممکن برسد؛ از سویی، مشترکینی که در این طرح مشارکت کنند، شامل دریافت پاداش خواهند بود.

با کمک شرکت های دانش بنیان می‌توان سرمایه‌های غیرمولد را در بخش صنعت و صادرات به کار گرفت

فعله‌گری با بیان این‌که یکی از شاخص‌های اقتصادی هر کشوری انرژی است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اجتناب از اسراف و هدر دادن منابع عمومی را به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور برشمرده‌اند و حال، شرکت‌های فناور و دانش بنیان می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند؛ از سویی، از آن‌جا که با کمک این شرکت‌ها می‌توان سرمایه‌های غیرمولد را در بخش صنعت و صادرات به کار گرفت، نقش این شرکت‌ها در سال جهش تولید حائز اهمیت می‌شود.

اما به راستی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توانمند، پویا و قابل اتکا یکی از حلقه‌های مهم تولید و اقتصاد ملی محسوب می‌شوند و با رشد و توسعه و حمایت از آن‌ها است که می‌توان گام‌های بسیاری در زمینه تحقق جهش تولید و اقتصاد مقاومتی به یژه در روزهایی که از سویی شاهد تحریم اقتصادی هستیم و از سویی شیوع ویروس کرونا با زندگی‌هایمان عجین شده است.

بدین ترتیب، حال که شرکت‌های دانش بنیان و فنار با به‌کارگیری از دانایی و توانایی نیروی جوان و مبتکر می‌توانند در راستای تولید راهگشایی خوبی برای رسیدن به تولید پایدار همراه با جهش تولید داشته باشند، نیاز است تا شاهد حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی در این عرصه باشیم؛ چراکه استفاده از این ظرفیت بزرگ در راستای جهش تولید و نجات اقتصاد کشورمان نیازمند حمایت‌های همه جانبه و برنامه‌ریزی در جهت به‌کارگیری از این دانش‌ها است.

کد خبر: ۳۲٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha