۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
 بانکهای آینده کاربر  و کارمند نمی خواهند/  برای حفظ شغل چه باید کرد؟
تحولات جدی تا ۴ سال دیگر درراه است!

بانکهای آینده کاربر و کارمند نمی خواهند/ برای حفظ شغل چه باید کرد؟

صنعت بانکداری در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا به سرعت تغییر می کند. انتظار می رود تا پنج سال آینده، بانکهای دنیا با انچه پیش از این می دیدیم تفاوت اساسی داشته باشد. مشاغلی از بین برود و شغل های تازه ای ایجاد بشود.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت بانکداری در ایران بیش از اندازه بزرگ است و   در ایران به ازای هر ۳۵۰ ایرانی  یک  نیروی بانکی وجود دارد و گفته می شود هم اکنون بیش از ۲۰۰  هزار نفر در بیش از ۲۰ بانک مشغول به کار هستند.   اگر چه این روزها به رقم اپیدمی کرونا باز هم  روزهای شلوغی را پشت سر می گذارند اما انتظار می رود با توسعه  هوش مصنوعی و  ایجاد خلاقیت ها در ارایه خدمات بدون  حضور فیزیکی، در کوتاه مدت و میان مدت   بانک ها ریزش جدی  نیروی انسانی خواهند داشت و جای نیروی های انسانی در مشاغل سنتی را ماشین ها و خدمات اینترنتی خواهد گرفت.  

در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا، صنعت بانکداری با تحولات زیادی روبرو شده است. تحولاتی که از سالهای قبل پیش بینی هایی در مورد آنها ارایه شده بود و با همه گیری کرونا، سرعت این تغییرات افزایش یافته است. یکی از این تغییرات را می توان کاهش ارایه خدمات  نقدی در بانک و کاهش نیاز به نیروهای فعال در بخش صندوق دانست. البته احتمالا منظور از صندوق دار  همان متصدی امور بانکی و یا کاربر ها   هستند که جلو باجه ها به خدمات  بانکی برای مشتریان مشغول هستند. همچنین انتظار می رود در جریان این تغییرات مشاغلی از بین برود و شغل های تازه ای ایجاد شود.   کما این که  محافظین   از سیستم ها  برای مقابله با حمله هکر ها و کارناسان حوزه فضای مجازی برای بانکی ها جذاب خواهد شد.

 ریزش شغل ها و بیکاری در مشاغل سنتی و رویش  شغل های جدید همان اتفا قی است که در جریان تمامی انقلاب های اقتصادی  از جمله انقلاب صنعتی در دنیا افتاده است و این بار هم استثنایی وجود ندارد.

سوالی که این روزها بارها پرسیده می شود این است که کدام شغلها به طور کامل از بین خواهند رفت؟ نشریه بنکینگ ژورنال در گزارش اخیر خود نوشت: «در بانکهای آینده افراد کمتری حضور خواهند داشت زیرا بخش اعظم فعالیتهای بانکی به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می شود. نیروهای فعال در بانکهای آتی اغلب افراد کارآمد و برجسته در حوزه های تکنولوژی، مهندسی کامپیوتر و فاینانس هستند زیرا این افراد اصلی ترین خدمات رسانان به مشتریان در بانکها خواهند بود.»

در آینده نزدیک، منتظر تغییرات اساسی باشید
بنکر در گزارش خود نوشت: «این تغییرات در آینده دور اتفاق  نمی افتد. ما تا سال ۲۰۲۵ این تغییرات را شاهد خواهیم بود. شمار زیادی از افراد شغل خود را از دست می دهند و تعداد زیادی از افراد دارای قدرت مدیریت و علمی بالا جذب سیستم بانکی می شوند. شاغلان در بانکهای آینده باید بتوانند داده ها را به درستی را تحلیل کنند، ریسک های مالی را به درستی پیش بینی کنند و در نهایت سیستم بانکی را در مقابل خطرات احتمالی سایبری محافظت کنند.»

در دنیای احاطه شده با تکنولوژی های روز دنیا علاوه بر اینکه شمار زیادی از فرصتهای شغلی از بین می رود و شمار زیادی فرصت تازه ایجاد می شود، حوزه عملکرد مشاغل هم تغییر می کند. مثلا مشاغلی که در بخشهای اجرایی فعالیت می کنند مانند کارشناسان فعال در بخش جمع آوری داده ها و تحلیل اولیه آنها، به صورت تخصصی تر و دقیق تر فعالیت خواهند کرد به این معنا که جمع آوری و دسته بندی های اولیه داده ها توسط  تکنولوژی روز دنیا و هوش مصنوعی انجام می شود و تحلیل های دقیق تر و تخصصی تری در حوزه اطلاعاتی و ریسک های موجود در بازار توسط افراد انجام خواهد شد.

ما تا سال ۲۰۲۵شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود. بانک ها شمار زیادی از افراد شغل خود را از دست می دهند و تعداد زیادی از افراد دارای قدرت مدیریت و علمی بالا جذب سیستم بانکی می شوند. شاغلان در بانکهای آینده باید بتوانند داده ها را به درستی را تحلیل کنند، ریسک های مالی را به درستی پیش بینی کنند و در نهایت سیستم بانکی را در مقابل خطرات احتمالی سایبری محافظت کنند

داشتن مهارتهای متنوع ضروری است
مساله دیگر این است که دیگر تمرکز روی استفاده از افرادی نیست که تنها روی یک حوزه مهارت دارند، بلکه تاکید بر این  خواهد بود که افرادی به کار گرفته شوند که در حوزه های مختلف مالی و اقتصادی مهارت دارند و می توانند از این مهارتها برای ارایه خدمات به مشتری ها استفاده کنند. مثلا در بانکهای امروزی افرادی هستند که تنها وظیفه بررسی درخواستهای متقاضیان وام و تایید یا رد درخواستها را دارند ولی در دنیای آینده افراد ضمن بررسی وضعیت مالی مشتری باید ارایه گزارشهای مالی و تحلیل داده هایی که منجر به تصمیم گیری های نهایی می شود را نیز بر عهده بگیرد. ضمن اینکه این تحقق تنها به بخش وام محدود نمی شود و می تواند مسولیت بخش لیزینگ بانکها نیز بر عهده همین افراد باشد.

 آخرین تغییر هم این است که در دنیای آینده خلاقیت اهمیت زیادی دارد و افرادی می توانند مسیولیت های مهم را بر عهده بگیرند که تفکر خلاقانه داشته باشند و از این خلاقیت در ایجاد ارزش استفاده کنند.

کدام مشاغل کاملا حذف می شوند
مرکز مطالعاتی بروکینگز در گزارش اخیر خود نوشت در بانکهای آینده دیگر خبری از صندوق دارها نیست زیرا بخش اعظم مسولیت این افراد که ارایه اطلاعات به مشتریان و ارایه خدمات اولیه مالی است توسط ماشین ها انجام می شود والبته سهمی از این مسولیت هم از طریق بانکداری اینترنتی انجام می شود. البته شماری از افرادی که امروزه در این سمتها کار می کنند می توانند برای بخشهای دیگر آموزش ببینند ولی این عده هم  افرادی هستند که از سطح دانش بالایی در حوزه اقتصاد و فاینانس برخوردار هستند. پیش بینی ها نشان می دهد ۷۰ درصد از افراد شاغل در این بخش  بیکار خواهند شد.

از طرف دیگر افرادی که در بخش های اداری کار می کنند هم حذف می شوند زیرا سیستم های بانکی فعال با هوش مصنوعی می تواند مسئولیت این افراد را بر عهده بگیرد. انتظار می رود تمامی افراد فعال در بخش های اداری بانکها بیکار شوند و هیچ  مسولیت جایگزینی برای این افراد هم وجود نداشته باشد.

 هم اکنون در بانکهای سرمایه گذاری در دنیا، افرادی در حوزه امور مالی شرکتها فعالیت می کنند که ارایه خدمات مالی به شرکتها را بر عهده دارند. انتظار می رود بخش زیادی از مسولیت این افراد نیز توسط تکنولوژی روز دنیا انجام شود ولی از انجا که اغلب این افراد دارای دانش مالی و اقتصادی بالایی هستند و تخصص بالایی دارند، در حوزه های تازه ای به کار مشغول خواهند شد. این حوزه تازه مدیریت حسابداران بانکها و تحلیل داده های مالی است که هر دو شغل اهمیت بسیار زیادی برای بانکهای آینده دارد.

کد خبر: ۳۲٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha