۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
گریز از تحریم، عبور از دلار، در مقصدی به نام کاراکاس
با ونزوئلا چه تجارتی داشته باشیم؟

گریز از تحریم، عبور از دلار، در مقصدی به نام کاراکاس

با وجود تمامی تحریم‌های اقتصادی، ایران و ونزوئلا موفق به تبادل بنزین و طلا شدند. کارشناسان انرژی می‌گویند این کشور در آمریکای جنوبی می تواند پنجره‌ای برای رهایی ایران از تحریم‌های اقتصادی باشد. ضمن اینکه تبادل یک فرآورده نفتی با طلا نوعی نشان دهنده حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور است.

بازار؛ گروه انرژی: صادرات بنزین ایران به ونزوئلا درس‌های بزرگی برای اقتصاد تحریم زده ایران داشت. صادراتی که به گفته نماینده سابق ایران در اوپک نشان داد که می‌شود فضای سخت تحریم را شکست داد و روح اله کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی آن را گامی ‌بزرگ در مسیر حذف دلار و شکسته شدن دژ اسکناس آمریکایی می‌داند. البته محمد علی خطیبی بر این باور است که تجارت دو کشور نباید به محدود به بنزین باشد و علاوه بر تهاتر کالا در بخش‌هایی همچون مصالح ساختمانی و کشاورزی، می‌تواند در زمینه اعزام نیروهای فنی و متخصص فصل جدیدی در همکاری‌های دو کشور گشود.  

کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی: یکی از نکات مثبت در تجارت بین دو کشور دریافت طلا به جای دلار و حرکت کردن در مسیر حذف دلار از تجارت ایران است

شکست دژ دلار
تنش‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا در دوران ریاست دونالد ترامپ بسیاری از کشورها را به سمت حذف دلار از مبادلات تجاری خود هدایت کرد. کشورهایی همچون چین و روسیه پارسال توافق کردند که مبادلات خود را بر مبنای ارز ملی دو کشور یعنی روبل و یوآن دهند. ایران اما از دیگر کشورهایی که از پارسال به صورت جدی اسکناس آمریکایی را از مراودات تجاری خود حذف کرده است. بر اساس آنچه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بهار سال گذشته اعلام کرده بود در حال حاضر تمامی ‌مبادلات ایران و روسیه از طریق پول ملی دو کشور انجام می‌شود، استفاده از این شیوه ۳۰ تا ۴۰ درصد تجارت ایران و ترکیه را نیز در برگرفته ولی مابقی آن با استفاده از یورو در حال انجام است. طبق گفته‌های رضا اردکانیان وزیر نیرو در آذر سال گذشته، توافق‌هایی هم با وزیر انرژی تاجیکستان در زمینه توسعه همکاری‌های تجاری به وسیله پول ملی دو کشور انجام شده است.

ایران که در سال‌های گذشته به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری خود بوده، حالا توانست گام‌های محکم تری را در مسیر شکست دژ دلار بردارد و به ازای صادرات بنزین به ونزوئلا طلا دریافت کند. کهن هوش نژاد کارشناس انرژی که صادرات بنزین به ونزوئلا را یکی از پنجره‌های رهایی از تحریم‌های ظالمانه می‌داند، به بازار می‌گوید: یکی از نکات مثبت در تجارت بین دو کشور دریافت طلا به جای دلار و حرکت کردن در مسیر حذف دلار از تجارت ایران است. او می‌گوید: تجارت ایران و ونزوئلا، مبادله طلا با یک فرآورده نفتی بود که اتفاقا تعیین قیمت جهانی هر دو به صورت لحظه ای صورت می‌گیرد و همین مساله به تسریع مبادله منجر شد.

البته نماینده سابق ایران در اوپک بر این باور است که دو کشور می‌تواند در بخش‌های مختلف از طریق تهاتر کالا با یکدیگر مبادلات تجاری خود را افزایش دهند.

نماینده سابق ایران در اوپک : صادرات بنزین به ونزوئلا نشان داد که می‌شود فضای سنگین تحریم را شکست و در این فضای بسته تجارت را با بسیاری از کشورها ادامه داد و به کشوری در منطقه آمریکای لاتین که فاصله زیادی با ما دارد بنزین صادر کرد

می‌شود فضای سنگین تحریم را شکست
در ایران، از سال ۹۷ کشور از لحاظ تامین بنزین داخلی خودکفا شد و وارداتش را قطع کرد. در پی تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پارسال ایران مقدار اندکی ظرفیت اضافی برای صادرات بنزین را به دست آورد و از آن زمان مقدار اندکی بنزین به کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، عراق و ارمنستان صادر می‌کند. صادرات بنزین ایران حالا به یکی از کشورهای آمریکایی جنوبی شروع شده است.

نماینده سابق ایران در اوپک  در اینباره گفت: صادرات بنزین به ونزوئلا نشان داد که می‌شود فضای سنگین تحریم را شکست و در این فضای بسته تجارت را با بسیاری از کشورها ادامه داد و به کشوری در منطقه آمریکای لاتین که فاصله زیادی با ما دارد بنزین صادر کرد.   او که  معتقد است با گسترش تبادلات تجاری موجب می‌شود که اثر تحریم‌های آمریکا هر روز کم رنگ و کم رنگ تر شود،  ادامه داد: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید بیش از گذشته به هم نزدیک شوند و یک کلوپ تحریمی ‌تشکیل داده و با هم فعالیت‌های مشترک داشته باشند.

یکی از دلایل افول صنعت این کشور بحث نیروی انسانی و عدم دریافت خدمات فنی و مهندسی است. کشوری که خود در گذشته صادرکننده بنزین بوده وارد کننده این محصول شده دلیلش این است که پالایشگاه‌های این کشور به دلیل نبود تکنولوژی و نبود افراد متخصص قادر به تولید نیستند. ایران از این فرصت می تواند برای اعزام نیروهای متخصص خود به این کشور استفاده کند

احیای صنعت نفت ونزوئلا به مدد ایران
پالایشگاه‌های ونزوئلا از سال ۲۰۱۴ به بعد، در پی افت قیمت نفت و درآمدهایش، با فرسایش و عدم سرمایه‌گذاری مواجه شدند. شرایط برای این کشور به گونه ای رقم خورده که تولید نفت این کشور نیز طی این مدت چهار برابر افت داشته و به ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. خطیبی که فرسوده بوده پالایشگاه‌های این کشور را فرصتی مناسب برای ایران می‌داند، می‌گوید: تعاملات تجاری دو کشور می‌تواند محدود به کالا نباشد به عنوان مثال ایران می‌توان با اعزام نیروهای متخصص و کاربلد به بروز رسانی صنعت نفت این کشور کمک کند. این مسئله ای است که کمتر به آن توجه شده است.

او با اشاره افول صنعت نفت ونزوئلا، می‌گوید: یکی از دلایل افول صنعت این کشور بحث نیروی انسانی و عدم دریافت خدمات فنی و مهندسی است. اینکه این کشوری که خود در گذشته صادرکننده بنزین بوده وارد کننده این محصول شده دلیلش این است که پالایشگاه‌های این کشور به دلیل نبود تکنولوژی و نبود افراد متخصص قادر به تولید نیستند.

به گفته این نماینده سابق ایران در اوپک، نیروهای ایرانی می‌توانند خلا نیروهای بریتانیایی و قطری که به دنبال تحریم های آمریکا این کشور را ترک کردند را پر کند.

نیروهای ایرانی می‌توانند خلا نیروهای بریتانیایی و قطری که به دنبال تحریم های آمریکا این کشور را ترک کردند را پر کند

کاهش خام فروشی و عواید اقتصادی آن در پسا کرونا
اما جلوگیری از خام فروشی از دیگر مزیت‌های صادرات بنزین به ونزوئلاست که کهن هوش نژاد در رابطه با آن می‌گوید: با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در دوران پسا کرونا صادرات بنزین عواید اقتصادی بیشتری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

این کارشناس انرژی می‌گوید: صادرات ایران به ونزوئلا موضوع جدیدی نیست و در سال‌های گذشته هم وجود داشته منتهی حجم تجارت دو کشور از سال ۹۴ روند کاهشی به خود گرفته و به صفر نزدیک شد. حالا اما با توجه به تجربه موفقی که در صادرات بنزین داشتیم می‌توان دوباره به سمت احیای روابط دو کشور پیش رفت و به دنبال توسعه روابط اقتصادی دو کشور  در بخش‌های مختلف باشیم.

آنگونه که اعلام شده اصولا بیش از دو سوم مواد مصرفی در ونزوئلا وارداتی است و این فرصتی مناسب برای صادرکنندگان به حساب می‌آید. همچنین پیش از تحریم‌های اخیر، وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشــی صادرات به ونزوئلا در این بخش‌ها را توصیه کرده بود: خدمات و ماشــین آلات نفت و گاز، سیستم‌های تولید برق و تجهیزات الکتریکی، قطعات خودرو و خدمات خودرو، تجهیزات امنیتی، محصولات کشاورزی.

وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشــی صادرات به ونزوئلا در این بخش‌ها را توصیه کرده بود: خدمات و ماشــین آلات نفت و گاز، سیستم‌های تولید برق و تجهیزات الکتریکی، قطعات خودرو و خدمات خودرو، تجهیزات امنیتی، محصولات کشاورزی

به ونزوئلا چه صادر کنیم؟ چه از آن وارد کنیم؟

ونزوئلا موقعیت جغرافیایی خوبی دارد چون به دریای کارائیب و اقیانوس اطلس راه دارد. مساحت این کشور که تقریبا به شکل مثلث است، از مجموع مساحت فرانسه و آلمان بیشتر است و همسایگانش برزیل، کلمبیا و گویا هستند. آنگونه که آمارها نشان میدهد ونزوئلا در سال۲۰۱۸ حدود ۳۳ میلیارد دلار کالا به نقاط مختلف جهان صادر کرد. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۳.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی آمارهای اعلامی‌ حکایت از این دارد که بیشترین صادرات انجام شده مربوط به سوخت‌های مختلف از جمله نفت است که با ۲۹.۹ میلیارد دلار ۹۰.۶ درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. بعد از آن سنگ‌ها و فلزات قیمتی با صادرات ۹۲.۹ میلیون دلار و مواد شیمیایی آلی با حجم ۵۴.۹ میلیون دلار بیشترین حجم از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

آنگونه که آمارها نشان می‌دهد این کشور که روزگاری ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بوده در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۸ میلیارد دلار واردات داشته است.

کد خبر: ۳۲٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha