۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
خراسان رضوی پیشتاز در جذب سرمایه‌گذاران خارجی؛ قابلیت جذب ۱۴۲ میلیون دلاری سرمایه
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

خراسان رضوی پیشتاز در جذب سرمایه‌گذاران خارجی؛ قابلیت جذب ۱۴۲ میلیون دلاری سرمایه

مشهد- اگرچه به نظر می‌رسد مشکلات ناشی از کرونا بر اقتصاد خراسان رضوی به دلیل وابستگی به زیارت و گردشگری بیش از هر استانی تأثیرگذار بوده است اما بنا بر اظهارات مسئولان اقتصادی، شاهد بیشترین سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران کشورهای هند، افغانستان، پاکستان، امارات متحده، و عراق در طی چهار ماهه ابتدای سال بودیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از شاخص‌های مهم سنجش وضعیت اقتصادی و سیاسی جوامع شاخص سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی است، افزایش مناسب این شاخص از یک‌سو باعث افزایش رشد تولید، اشتغال و سپس صادرات و به‌طور طبیعی بهبود وضع طبقات پایین و محروم جامعه می‌شود و از طرفی رشد سرمایه‌گذاری نمادی از ثبات اقتصادی و چشم‌انداز مثبت جامعه به‌ویژه از دیدگاه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نسبت به آینده است.

امروزه جذب و تشویق سرمایه‌گذاری به سبب آثار مثبتی نظیر تأمین مالی پروژه‌های بخش دولتی و خصوصی، انتقال تکنولوژی‌های جدید، ایجاد اشتغال، دسترسی به بازارهای صادراتی، افزایش کیفیت در حوزه مدیریت بنگاه‌ها؛ ایجاد ارتباطات مؤثر با دیگر کشورها و به‌طورکلی توسعه همه‌جانبه دارد

در همین راستا با طرح این سؤال که جایگاه خراسان رضوی در جذب سرمایه‌گذار خارجی کجاست و تا چه میزان در این حوزه موفق بوده است با دکتر حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* جایگاه خراسان رضوی در جذب سرمایه‌گذار خارجی چیست؟
استان خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های ممتاز و منحصربه‌فرد گردشگری، صنعتی و معدنی، کشاورزی و در رأس آن وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع)، همواره موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه و به‌خصوص شیعیان برخی کشورهای مسلمان حوزه خلیج‌فارس بوده است به‌نحوی‌که هرساله ازلحاظ تعداد طرح مصوب سرمایه‌گذاری خارجی رتبه نخست استان‌های کشور را کسب کرده است و در سال‌های اخیر نیز بیشترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی به این استان تعلق داشته است.

* اصلی‌ترین دغدغه در راستای سیاست‌گذاری توسعه اقتصادی چیست؟
تثبیت نگرش علمی و توسعه فرهنگ استانداردسازی ابزارهای کمی و محاسباتی بر اقدامات اقتصادی هر جامعه اصلی‌ترین دغدغه سیاست‌گذاران توسعه اقتصادی در جوامع پیشرفته است.

تلاش برای جایگزینی تحلیل‌های مبتنی بر هزینه و فایده و دارای پیشینه علمی در حوزه اقتصاد بر تصمیم‌های بدون اولویت مطالعات امکان‌سنجی و نگرش اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های مختلف اقتصادی شاید مهم‌ترین محور تمرکز در این حوزه باشد.

در همین راستا اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان بر آن است که در هدف‌گذاری آتی توسعه اقتصادی استان زمینه اعتلا و گسترش فرهنگ نگرش اقتصادی به موضوعات مرتبط با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم سازد.

* از ابتدای سال تاکنون چند طرح سرمایه‌گذاری ارائه‌شده است؟
طی چهارماهه نخست سال جاری تعداد هشت طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۲۲ میلیون دلار در خراسان رضوی  به تصویب رسیده است.

طی چهارماهه نخست سال جاری تعداد هشت طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۲۲ میلیون دلار در خراسان رضوی  به تصویب رسیده است

هم‌چنین تعداد ۱۱ طرح نیز جهت طرح و تصویب در هیئت سرمایه‌گذاری خارجی کشور ارسال‌شده است و لذا تصویب ۴۰ میلیون دلار در جلسات آتی هیئت سرمایه‌گذاری خارجی مورد انتظار است.  

* فکر می‌کنید این رقم تعداد طرح تا پایان سال به چه عددی برسد؟

با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت که اکثراً کوچک و زودبازده بوده و به بهره‌برداری رسیده‌اند هم‌چنین با در نظر گرفتن تعداد طرح‌های ارسالی به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ، پیش‌بینی می‌شود تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان تا پایان سال به بیش از ۳۰ طرح برسد.

باوجود شرایط خاص اقتصادی کشور، استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری حداقل به میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی سال گذشته معادل ۱۴۲ میلیون دلار ظرفیت جذب دارد.

* بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها بوده است؟
بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در استان از ابتدای سال جاری ازنظر مبلغ در بخش ساختمان،  به میزان ۱۶ میلیون و۸۰۰ هزار دلار صورت گرفته است.

باوجود شرایط خاص اقتصادی کشور، استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری حداقل به میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی سال گذشته معادل ۱۴۲ میلیون دلار ظرفیت جذب دارد

سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات نیز با دو میلیون۴۰۰ هزار دلار، صنعت با یک‌میلیون ۳۰۰ هزار دلار، کشاورزی ۷۵۰هزار دلار و خدمات ۶۰۰ هزار دلار به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

* بیشترین سرمایه‌گذاران را چه کشورهایی تشکیل می‌دهند؟
در این مدت بیشترین سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران کشورهای هند، افغانستان، پاکستان، امارات متحده، و عراق انجام‌شده است.

* چه خدمات و یا مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌شده است؟
در خصوص مشوق‌های در نظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاران خارجی باید اذعان کرد ارائه خدمات توسط پنجره واحد فیزیکی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور نمایندگان ۱۰ دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در استان انجام می‌شود.

در محل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، خدمات ویژه به سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی استان از قبیل ارائه خدمات گذرنامه‌ای، صدور، تمدید پروانه کار، صدور تمدید کارت بازرگانی و سایر خدمات موردنیاز بدون نیاز به مراجعه به دستگاه‌های اجرایی متولی، به‌عنوان مشوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی ارائه می‌شود.

* آیا مشکلی برای دریافت زمین و یا تسهیلات بانکی پیش روی سرمایه‌گذاران نیست؟
در بحث واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان نیز، مشوق ویژه ۱۰ درصد تخفیف در هزینه‌های واگذاری زمین ایجاد طرح و قابلیت اقساط آن با ارائه معرفی‌نامه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان فراهم‌شده است.

همچنین در حوزه امور بانکی نیز خدمات بانکی خاص (vip) توسط نماینده شورای هماهنگی بانک‌های استان ارائه می‌شود.

 درازای ۲۵۰ هزار دلار سپرده‌گذاری به مدت پنج سال و ارائه  تأییدیه  مبلغ سپرده‌گذاری از سوی بانک عامل، صدور اقامت پنج‌ساله برای متقاضیان و خانواده ایشان صورت می‌پذیرد

مشوق‌های ویژه‌ای نیز برای سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی، برخی شهرک‌های صنعتی، پارک علم و فناوری و شهرهای جدید استان و برخی از بافت‌های شهر مشهد در نظر گرفته‌شده است که جمع‌آوری و معرفی آن به متقاضیان سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

* آیا سرمایه‌گذاری منجر به دریافت اقامت می‌شود؟
با عنایت به آخرین مصوبه هیئت‌وزیران و شیوه‌نامه اجرایی آن در خصوص صدور اقامت پنج‌ساله برای اتباع خارجی سپرده‌گذار درازای ۲۵۰ هزار دلار سپرده‌گذاری به مدت پنج سال و ارائه  تأییدیه مبلغ سپرده‌گذاری از سوی بانک عامل، صدور اقامت پنج‌ساله برای متقاضیان و خانواده وی صورت می‌پذیرد.

کد خبر: ۳۲٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha