۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
تولید خودروهای انگلیس به پایین ترین سطح ۷۰ سال اخیر رسید
فروش سپتامبر تعیین کننده آینده صنعت خودروسازی انگلیس؛

تولید خودروهای انگلیس به پایین ترین سطح ۷۰ سال اخیر رسید

بر اساس گزارشات انجمن تولید کنندگان و معامله کنندگان خودرو،  تعداد اتومبیل های ساخته شده در انگلیس در طی شش ماه گذشته به پایین ترین سطح از سال ۱۹۵۴کاهش یافته و آینده بلند مدت صنعت خودرو در حال حاضر بستگی به انجام معامله تجاری خوب با اتحادیه اروپا که بزرگترین بازار برای خودروهای انگلیسی می باشد، دارد.

تهمینه غمخوار؛ بازار:  در حالی که بسیاری از خودروسازان در سراسر انگلیس مجبور بوده اند تا خود را با چالش‌های جدید زیست محیطی و هزینه‌های توسعه فناوری‌های مستقل، دربحبوحه ابهامات برگزیتی منطبق کنند، چندین ماه است که تحت تاثیر ویروس کرونا، دچار خسارات شغلی هنگفتی شده اند.  

 ارقام جدید منتشر شده توسط اس‌ام‌ام‌تی (انجمن تولیدکنندگان و معامله ‌کنندگان موتور)  در رابطه با آمار تولید خودروهای انگلیسی،  تاثیر مداوم بحران ویروس کرونا بر بازار را نشان می‌دهد به طوری که تعداد اتومبیل های ساخته شده در طی شش ماه گذشته به پایین ترین سطح از سال ۱۹۵۴ کاهش یافته است.  

طبق اعلام تلگراف، تعطیلی کارخانه ها و نمایندگی های فروش خودرو در این کشور از اواسط ماه مارس، بخش خودروسازی این کشور را که بیش از ۸۰۰ هزار نفر در آن مشغول به کار هستند، به شدت تحت ‌تاثیر قرار داده به طوری که ۱۱ هزار نیروی کار تعدیل شده است.  

بر اساس اعلام این انجمن، بیش از ۳۸۱ هزار خودرو در شش ماه گذشته تا ماه ژوئن ساخته شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن،   ۴۲ درصد افت را تجربه کرده است.

اما اس ام ام تی هشدار داده که مشکلات و موانع بیشتری در رابطه با اضافه شدن تعرفه های برگزیت همچنان وجود دارد.  

همچنین بر اساس تخمین سازمان تجارت، معادل ۱۱۳۴۹ شغل در شش ماه گذشته در بخش خودروسازی و شرکتهایی که به آنها قطعات و خدمات ارائه می دهند، از دست رفته است و خودروسازان بزرگ بریتانیا از جمله هوندا، لندرور و نیسان در اوایل سال تولید خود را متوقف کردند.

فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که تولید خودرو در ماه ژوئن در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته و ۵۶.۵۹۴ واحد نیز ساخته شده زیرا قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی و تقاضای ضعیف در بازارهای جهانی منجر به محدود شدن بازده و خروجی شده است.

همچنین این گزارش نشان می دهد که در ماه گذشته،  فروش خودرو در بازار بریتانیا با ۶۳ درصد کاهش روبرو شده در حالی که صادرات نیز ۴۵ درصد افت داشته است.

مایک هاوز، مدیر اجرایی  اس ام ام تی گفت: این آمار و ارقام تلخ و ناگوار نشان دهنده کاهش شدید تولید خودرو در بریتانیا و اختلال در این صنعت و نیروی کار آن می باشد و دشواری های پیش روی مشاغل بخش خودرو و تلاش بسیاری از آنها در راه اندازی مجدد این صنعت، انجام موج بزرگتری از افزونگی ها ( هزینه های بیشتر نسبت به راه اندازی عادی) را نشان می دهد. در حالی که هیچ بخشی به این اندازه با این چالش ها روبرو نشده است.

وی همچنین در مصاحبه با بی بی سی بیزینس اعلام کرد که بازیابی و بازگشت مجدد نیروهای کار برای همه شرکت ها دشوار است، اما بخش خودرو در مواجهه با تغییرات بی حد و حصر فناوری، عدم قطعیت کسب و کار و تغییر اساسی در شرایط تجارت در هنگام برخورد با ویروس کرونا به میزان بیشتری تحت تاثیر قرار گرفته است.  

 هاوز بر این باور است که بر اساس پیش بینی ها،  تولید خودروهای انگلیس در سال ۲۰۲۰ به دو میلیون برسد، اما بدتر شدن اوضاع بازار ناشی از کرونا، احتمالا این تعداد را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

بر اساس پیش بینی ها،  تولید خودروهای انگلیس قرار است تا در سال ۲۰۲۰ به دو میلیون برسد، اما بدتر شدن اوضاع بازار ناشی از کرونا، احتمالا این تعداد را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد داد 

در همین راستا انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو در این کشور، خواستار برگزاری مذاکرات فوری در رابطه با توافقنامه تجارت اتحادیه اروپا و انگلیس شد و گفت: بیشتر شرکتهای خودروسازی و اتومبیل احساس می کنند که این عدم شفافیت و قطعیت مقدمه ای برای پایان دوره انتقال است.

مدیر اجرایی  اس ام ام تی همچنین خاطر نشان کرد که آینده بلند مدت صنعت  خودرو در حال حاضر بستگی به انجام معامله تجاری خوب با اتحادیه اروپا دارد زیرا اتحادیه اروپا بزرگترین بازار برای خودروهای انگلیس است.

مدیر اجرایی  اس ام ام تی: آینده بلند مدت صنعت  خودرو در حال حاضر بستگی به انجام معامله تجاری خوب با اتحادیه اروپا دارد زیرا اتحادیه اروپا بزرگترین بازار برای خودروهای انگلیس است

علاوه بر آن وی با اشاره به این که فروش خودرو در ماه سپتامبر تعیین کننده آینده این صنعت است،  گفت: این صنعت با مسائل زیادی روبرو شده و سرمایه گذاری سنگینی برای سازگاری بیشتر وسایل نقلیه با محیط زیست وجود دارد که عدم قطعیت های برگزیت و این بیماری نوظهور بر آن افزوده است.   

 تحلیلهای این انجمن همچنان حاکی از آن است که بدون توافق تجاری مثبت انگلیس با اتحادیه اروپا و در نظر گرفتن این موضوع که این صنعت با ۱۰ درصد تعرفه سازمان تجارت جهانی به تجارت باز خواهد گشت،  بازده سالانه می تواند حدود ۸۰۰ هزار تولید تا سال ۲۰۲۵ باشد.

این گزارش می افزاید: سؤالات زیاد و مهمی در رابطه با ماهیت شرایط تجارت از ماه ژانویه باقی مانده که عدم اطمینان در مورد روشهای گمرکی، تنظیم و تعرفه های خسارت آور که باعث  نگرانی واقعی می شود را نشان می دهد.

بر اساس داده های اس ام ام تی،  اکنون سازمان تجارت انتظار دارد که ۸۸۰ هزار اتومبیل یعنی یک سوم کمتر از پیش بینی های پیش از این همه گیری در سال جاری در انگلیس ساخته شود و  معادل ۷.۸ میلیارد پوند خسارت ایجاد شده و هزینه از دست رفته برای این بخش است.

پیش از آنکه ویروس کرونا، این صنعت حدود ۸۲۰ شغل از جمله ۱۶۸ هزار شغل در ساخت وسایل نقلیه را پشتیبانی می کرد.

در همین راستا این انجمن صنفی در رابطه با اقدامات محرک مالی برای حمایت از این بخش در حال مذاکره با دولت است که انتظار می رود این تصویر پس از ماه سپتامبر، دومین ماه فروش بزرگ این صنعت درخشان شود.

بدون توافق مناسب میان اتحادیه اروپا و انگلیس، طبق قوانین سازمان تجارت جهانی و محاسبات اس ام ام تی،  به دلیل افزایش قیمت خودروهای ساخت انگلیس، تولید به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال سقوط خواهد کرد و با فرض اینکه مذاکره معاملات تجاری به پنج سال طول بکشد، این امر منجر به از بین رفتن تقریباً ۱.۵ میلیون اتومبیل خواهد شد که ارزش تقریبی ۴۰ میلیارد پوند برای تولید خودروی انگلیسی می باشد

طبق اظهارات هاوز، انگلیس تمایل به ترغیب فروش خودروهای کوچکتر و ارزانتر و تولید آنها نیز ندارد و باید اقداماتی صورت گیرد که اثر طولانی مدت داشته و به تمام بازار از جمله تولید کنندگان  SUV و اتومبیل های برتر، کمک کند.

همچنین فایننشال تایمز با اشاره به ابهامات برگزیت، در گزارش خود گفت که بدون توافق مناسب میان اتحادیه اروپا و انگلیس، طبق قوانین سازمان تجارت جهانی و محاسبات اس ام ام تی،  به دلیل افزایش قیمت خودروهای ساخت انگلیس، تولید به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال سقوط خواهد کرد و با فرض اینکه مذاکره معاملات تجاری به پنج سال طول بکشد، این امر منجر به از بین رفتن تقریباً ۱.۵ میلیون اتومبیل خواهد شد که ارزش تقریبی ۴۰ میلیارد پوند برای تولید خودروی انگلیسی می باشد.  

کد خبر: ۳۲٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha