۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
دلال ها اقتصاد زیرزمینی را شکل می دهند
معاون حسابرسی مالیاتی تهران:

دلال ها اقتصاد زیرزمینی را شکل می دهند

ابراهیمی، معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران دلالان را شکل دهنده اقتصاد زیرزمینی دانست و گفت: این ها با تولید کننده یا بازرگانان معامله کرده ولی اطلاعی از مراودات ارزی در بازار نمی دهند؛ لذا تنها کسی که مالیات می دهد، تولید کنندگان واقعی، بازرگانان شریف و کسبه هستند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محسن ابراهیمی با بیان اینکه مردم باید مطمئن شوند مالیات به تناسب دریافت و بدرستی هم خرج می شود، گفت: ما هم مقصریم چراکه باید به مردم اطلاعات لازم را می دادیم.

وی با بیان اینکه مراد از مردم، فعالان اقتصادی است، افزود: هر کس برای خانواده درآمد کسب می کند، باید آگاه باشد که چه میزان مالیات و بر اساس چه میزان درآمد باید دریافت شود.
ابراهیمی در این راستا مسئولیت اجتماعی را مهم برشمرد و گفت: یک معامله گر چگونه مالیات می دهد اما اطلاعات طرف مقابل را مخفی می کند تا او مالیات بپردازد.

وی در تکمیل این بحث گفت: اتاق ها، وزارت صمت و بازرگانی مسئولند تا مراودات تجاری را شفاف کنند ولی موفق نبودند. بسیاری معاملات توسط دلالان غیر حرفه ای صورت می گیرد درحالیکه توزیع کنندگان شناسنامه دار در نظام مالیاتی ثبت نام شده اند.

دلال ها اقتصاد زیرزمینی را شکل می دهند
ابراهیمی دلالان غیر حرفه ای را شکل دهنده اقتصاد زیرزمینی دانست و گفت: این ها با تولید کننده یا بازرگانان معامله کرده ولی اطلاعی از مراودات ارزی در بازار نمی دهند؛ لذا تنها کسی که مالیات می دهد، تولید کنندگان واقعی، بازرگانان شریف و کسبه هستند.

وی افزود: اگر کاسبان یا تجار به این نتیجه برسند که آن ها باید مالیات دهند ولی دلال ها از این مسئولیت اجتماعی امتناع می کنند، تجار و فعالان اقتصادی به سمت شفافیت خواهند رفت و لذا می توان فرهنگ عدالت مالیاتی را پیاده کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر تولید کننده به تنهایی کاری کند ولی وزارت بازرگانی و وزارت خارجه کمک نکند، کاری پیش نمی رود، ادامه داد: شخصا ۳۰ سال با مودیان مالیاتی سروکار داشتیم؛ باور کنید تولید کننده ها یکی از شریف ترین اقشار هستند. این عزیزان می توانند پول خود را به سکه تبدیل یا در بانک سرمایه گذاری کنند اما همه پول خود را صرف خلق کردن چیزی می کنند و این بزرگ ترین نشانه صداقت است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده سهم خود را به جامعه ادا کرده ولی ما باید مشکلات را به سهم خود مرتفع کنیم؛ ولی تولید کننده ها باید بدانند اگر در انضباط مالی کمک نکنند، اصلی ترین عاملی خواهند بود که در خصوص مالیات [دچار معضل آفرینی برای خود می شوند].

حذف علی‌الرأس از سال جاری
ابراهیمی اصل ترین عامل کنترل مالیات در کشور را خود مودیان دانست و افزود: این سیستم بر اساس حساب و کتاب چیده شده و امسال زمینه ای فراهم است که در اظهارنامه سال ۹۸ علی الرأس نخواهیم داشت یعنی یا باید حرف مودی را بپذیریم یا اسناد و مدارک کافی برای دریافت مالیات در دست داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سیستم مالیاتی به حدی رسیده که قادر به کشف فرار کنندگان مالیاتی اصلی از طریق ابزار قانون است؛ لذا کسانی که صادق هستند بدون دغدغه و نگرانی مالیات را می پردازند.

ابراهیمی با اعلام اینکه سازمان امور مالیاتی دیگر اجازه ندارد با اعداد برآوری برای کسبه یا دیگر اقشار تعیین مالیات کند، افزود: ما که چنین ریسکی را تقبل می کنیم، قطعا سایر مقررات قانونی را هم سفت و سخت می گیریم؛ لذا اگر کسی موظف باشد اطلاعات بدهد و امتناع کند، قطعا با ابزار قانونی روبرو می شود و جرایم ندادن اطلاعات بخشیده نمی شود.

وی افزود: تولید کننده ها بارها با معامله گرانی طرف بوده اند که در مقابل ارائه پول از تولیدکننده خواسته اند نامی از آن ها در معاملات برده نشود و شرکت های صوری از همین مسیر بوجود می آیند. البته قوه قضائیه دنبال این قضایاست و چند نفر را هم دستگیر کرده اند.

جهش به معنای پرش نیست
همچنین بابک حاجیان، استاد اقتصاد دانشگاه سوره و کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: شفافیت اقتصادی نباید صرفا برای اهالی کسب و کار باشد لذا حتی خانم خانه دار یا یک کودک دبستانی هم باید نسبت به مالیات اطلاع داشته باشد.

وی با بیان اینکه جهش تولید به معنای پرش در زمینه تولید نیست، گفت: دنیا یکسری کالا و خدمات و نیز ایده نیاز دارد که قاعدتا در جهان یکسان است؛ نیاز به مسکن، اکسیژنف محیط زیست در میان همه شهروندان در سراسر دنیا یکی است؛ ولی اینکه ما بعنوان یک ایرانی چقدر از این نیازها را پوشش می دهمیم، نقاط ورود به جهش تولید را روشن می سازد.

حاجیان ادامه داد: نگاه هش تولید یعنی متناسب سزی تولید از نظر نوع، مقدار، حجم نسبت به تولیدات و نیازهای جهان!

واردات بی رویه دلیل سیاسی تاریخی دارد
وی تاکید کرد: اگر تنها به داخل کشور بنگریم، به معنای جهش تولید نخواهد بود. اگر ما جایی کمبود داریم، یعنی جهش تولید اتفاق نیفتاده است.

حاجیان با انتقاد از اینکه مدیران بعضا منافع خود را جلوتر از منافع عمومی در نظر می گیرند، گفت: اگر خدای ناکرده به عدد تولیدی مورد نیاز دست نیابیم، به معنای ورود قاچاق به کشور است و داده ها و سرمایه ملی از کشور خارج می شود.

وی اضافه کرد: در دولت های متفاوت رشد و خودکفایی برخی محصولات اتفاق می افتد اما چه می شود که مجدد مجبور به واردات همان محصولات می شویم؟ دلیل این مسئله سیاسی-تاریخی است.

کد خبر: ۳۲٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha