۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
قیمت فولاد از دیوار چین سر بر می آورد/ افزایش قیمت با آغاز پروژه های زیرساختی
تحرک اقتصادی استارت می خورد؟!

قیمت فولاد از دیوار چین سر بر می آورد/ افزایش قیمت با آغاز پروژه های زیرساختی

چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در دنیا است و تصمیم گیری این کشور در مورد آغاز اجرای پروژه های زیر ساختی بعد از پایان همه گیری کرونا در این کشور باعث شد تا قیمت فولاد در دنیا رشد کند. انتظار می رود این روند افزایشی تا انتهای سال جاری ادامه داشته باشد و با اصلاح اقتصاد دنیا از سال ۲۰۲۱ سرعت آن بیشتر شود.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت فولادسازی هم درجریان بحران کرونا با چالشهای زیادی روبرو شد. از یک طرف بسیاری از کارخانه های فولادسازی به خصوص در کشور چین که قطب تولید فولاد دنیا است، تعطیل شد و از طرف دیگر تقاضا برای فولاد در دنیا کاهش یافت. افت تقاضا برای فولاد به دلیل تعطیلی صنایع مصرف کننده فولاد به خصوص صنعت خودروسازی و صنعت ساختمان بود. این شرایط بحرانی باعث شد تا قیمت فولاد در بازار جهانی کاهش پیدا کند ولی آمارهای اخیر نشان می دهد به تدریج روند افزایش قیمت این محصول ارزشمند صنعتی شروع شده است. دلیل رشد قیمت هم احیای تولید و هم افزایش تدریجی تقاضا است.

در بخش تولید، بازار فولاد در نیمه اول امسال شرایط سختی را داشت. متال بولتن در این مورد نوشت: «در نیمه اول سال جاری تولید فولاد در دنیا ۶ درصد نسبت به نیمه اول سال قبل کاهش پیدا کرد در حالیکه نرخ کاهش تولید فولاد در ماه ژوین امسال نسبت به سال قبل با افت ۷ درصدی همراه بود. اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در گزارش اخیر خود اعلام کرد  از میان ۶۴ کشور بزرگ تولید کننده فولاد که عضو این اتحادیه هستند، تنها هشت کشور در نیمه اول امسال رشد تولید فولاد را تجربه کردند  و تولید در بقیه کشورها با کاهش همراه بوده است. این شش کشور عبارتند از چین، مصر، ایران، نروژ، پاراگویه، ویتنام وازبکستان. بالاترین نرخ رشد تولید فولاد در نیمه اول امسال  به کشور  ازبکستان اختصاص داشت که برابر با ۵۲ درصد بود. مجموع فولاد تولید شده در این کشور برابر با ۴۷۱ هزار تن بود در حالیکه در مدت مشابه سال قبل تنها ۳۰۹ هزار تن فولاد در این کشور تولید شد.»

افت تقاضا نیز معضلی جدی است
اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در گزارش اخیر خود نوشت: «در نتیجه همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی، تقاضای فولاد دنیا ۶.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت و به ۱.۶۵ میلیارد تن می رسد ولی از سال ۲۰۲۱ روند احیای تقاضا آغاز شود و تقاضای فولاد دنیا در سال ۲۰۲۱ میلادی به مرز ۱.۷ میلیارد تن خواهد رسید.»

در گزارش منتشرشده توسط نشریه متال بولتن آمده است: «در نتیجه همه گیری کرونا ساخت و ساز در دنیا کاهش یافته است، اجرای پروژه های  زیر ساختی از قبیل ساخت راه و جاده و خطوط ریلی  کم شد و صنعت خودروسازی که یکی از اصلی ترین و مهمترین مصرف کنندگان  فولاد در دنیا است با کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش تولید روبرو شد. در نتیجه افت تقاضا باعث کاهش قیمتها در بازار شد. افتی که برای شش ماه طول کشید. اما به نظر می رسد شرایط در بازار در حال تغییر است. اخیرا دولت چین اعلام کرده است که اجرای چندین پروژه عظیم زیر ساختی را در کشور آغاز خواهد کرد. این پروژه ها قرار است در سال ۲۰۲۵ به بهره برداری برسد و تقاضای فولاد برای اجرای آنها به اندازه ای است که روی قیمت در بازار جهانی اثر گذار بوده است.»

طبق این گزارش  چین ساخت ۱۹ خط ریلی شهری و خط راه آهن بین شهری و ساخت ۱۳ فرودگاه با ارزش ۱۴.۷۱ میلیارد دلار را در دستور کار قرار داده است که پیش بینی می شود برای اجرای این پروژه ها ۲۳.۸ میلیون تن فولاد مصرف شود. آغاز اجرای این پروژه ها در کشور چین باعث شد تا قیمت فولاد در بازار جهانی رشد کند.

 چین بزرگترین  تولید کننده فولاد در دنیا است و هم اکنون در جایگاه دوم از نظر بزرگی اقتصاد قرار دارد. این کشور یکی از بزرگترین اقتصادهای در حال توسعه در دنیا و برای اینکه به یک کشور صنعتی تبدیل شود، نیاز به سرمایه گذاریهای زیادی در بخشهای زیرساختی و توسعه صنعتی دارد. رشد تقاضای فولاد در چین و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در این کشور باعث می شود تا تقاضای فولاد در دنیا رشد کندو قیمت هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

این روند افزایشی تا چه زمانی ادامه دارد
متال بولتن در گزارش خود در مورد تداوم روند افزایشی قیمت فولاد در ماه های آتی نوشت: «تعطیلی نسبی فعالیتهای اقتصادی در دنیا باعث شد تا تقاضای فولاد کاهش یابد و قیمت تنزل پیدا کند. این وضعیت در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد و ما انتظار داریم روند افزایشی قیمت  که به دلیل رشد تقاضا در چین شروع شده است، ادامه پیدا کند. البته رسیدن قیمت فولاد به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت تا انتهای سال ۲۰۲۱، انتظاری نادرست است. پیش بینی می شود قیمت فولاد در سال جاری به تدریج رشد کند و سال بعد هم روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد. اگر درمانی برای بحران کرونا کشف شود، سرعت احیای بازار فولاد تسریع می شود و نرخ افزایش قیمت در سال بعد بالاتر از سال جاری خواهد بود.»

 بر مبنای این گزارش همان طور که از سال ۲۰۲۱ اقتصاد دنیا روند احیا را شروع می کند، از همان زمان روند بازسازی بازار فولاد  هم شروع می شود و رشد تقاضا در تمامی کشورهای دنیا باعث ارتقای سرعت افزایش قیمت خواهد شد.

کد خبر: ۳۲٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha