۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
نرخ ارز یا دماسنج تورم انتظاری و گرانی لحظه‌ای!/ مقابله با گرانی را از شرکت های دولتی شروع کنید
تحلیل کارشناسان از تبعات نوسان ارزی

نرخ ارز یا دماسنج تورم انتظاری و گرانی لحظه‌ای!/ مقابله با گرانی را از شرکت های دولتی شروع کنید

 کارشناسان معتقدند؛ مشکل چسبندگی قیمت ها در بازار با نوسان نرخ ارز پدیده ای نامیمون و رویه ای غلط در سیستم اقتصاد کشور است چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت ها در بازار افزایش می یابند اما با کاهش نرخ آن قیمت کالا و خدمات به روال قبل بر نمی گردند که نتیجه اتحاد نوسانات قیمت ارز و تورم انتظاری در جامعه است.

اسدالله خسروی؛ بازار: انتظار بجا و منطقی مردم از مسئولان این است که با کاهش نرخ ارز قیمت کالا و خدماتی که به تبع گرانی ارز در بازار افزایش یافته اند، کاهشی شود زیرا خیلی از کالا و خدمات بدون اینکه با ارز مرتبط باشند در پی رشد قیمت ارز قیمت های خود را در بازار بالا برده اما با کاهش نرخ این کالا تغییری در قیمت ها ایجاد نمی کنند. 

خودمختاری در تعیین قیمتها در بازار با افزایش نرخ ارز
بهانه فروشندگان و یا خیلی از تولید کنندگان در عدم کاهش قیمت کالا و محصولات پس از کاهش نرخ ارز در بازار این است که این کالاها با قیمت گران خریداری شده و باید گرانتر هم به فروش برود در حالی که بسیاری از فروشندگان کالاهای زیادی را در انبار دپو دارند که قبل از گرانی نرخ ارزان خریداری کرده و با رشد قیمت ارز بلافاصله آن را به قیمت روز ارز به مردم می فروشند. البته خیلی از کاسب های منصف خدا دوست که نان حلال را به سفره خود می برند اقدام به چنین کاری نمی کنند اما عده ای با توجیه اینکه دیگر از این پس نمی توانند چنین کالاهایی را با نرخ ارزان خریداری کنند و می خواهند قدرت سرمایه اولیه خود را حفظ کنند، متاسفانه قیمت ها را در بازار با کوچکترین بهانه ای افزایش می دهند. نمونه آن فروش سیگار است که با وجود برچسب قیمت روی آن اما فروشندگان متناسب با رشد دلار این کالای مضر را با قیمت فوق العاده بالا به مردم می فروشند. کالاهای دیگر چون انواع نوشیدنی، لبنیات و خرده ریز مواد غذایی و در نهایت لوازم خانگی، کرایه خانه همه و همه با گران شدن نرخ ارز قیمت ها را در بازار بالا می برند و این قیمت ها حتی با کاهش شدید نرخ ارز کاهشی نمی شود.

ایجاد تورم انتظاری در جامعه با رشد قیمت  ارز در بازار
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره تبعات افزایش نرخ ارز و تاثیر منفی آن بر رشد قیمت ها در بازار گفت: افزایش نرخ ها در بازار ارز، مستقیما بر روی قیمت همه کالاها و خدمات در بازار تاثیرگذار است، تاثیری که در پی ایجاد تورم انتظاری فشار زیادی را به مردم و حتی فعالان اقتصادی وارد می کند.
محسن زنگنه با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بر اقتصاد کشور و خانوارها تاثیر منفی مستقیم می گذارد، گفت: با افزایش نرخ ارز صاحبان صنایع و فعالان بخش تولید برای تامین مواد اولیه، تجهیزات و ماشین الات مجبور به واردات می شوند که این موضوع به افزایش هزینه های تولید منجر و در نهایت قیمت تمام شده کالا و محصولات را افزایش می دهد.
وی علاوه بر افزایش هزینه های تولید و گرانی محصولات و کالاهای تولیدی و وارداتی در کشور با گرانی ارز، گفت: تاثیر غیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر قیمت ها در بازار تورم انتظاری است که در جامعه شکل می گیرد. به این معنا که با افزایش نرخ ارز بهانه بدست همه می افتد تا کالا و خدمات خود را متناسب با رشد نرخ ارز افزایش دهند این در حالی است که خیلی از کالاها و خدماتی که با گرانی ارز گران می شوند، هیچ ارتباطی با دلار ندارند.

۴۰ سال بدعادتی بازار نسبت به عدم کاهش قیمت ها در پی کاهش نرخ ارز و تورم
این کارشناس اقتصادی به بدعادتی بازار و بی توجهی مسئولان در کاهش ندادن قیمت کالا و محصولات پس از کاهش نرخ ارز اشاره کرد و افزود: بیش از ۴۰ سال است که پس از افزایش قیمت کالاها و خدمات در پی گرانی ارز اما با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمتها در بازار بازگشتی ندارند و فروشندگان و تولید کنندگان به عناوین مختلف برای کاهش قیمت ها در بازار متناسب با کاهش نرخ ارز، بهانه می آورند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نظریه های مصرف وقتی قیمت ها در بازار افزایشی می شود قدرت خرید مردم کم و تورم تشدید می شود در چنین شرایطی زمانی که تورم کاهش می یابد چون تولید کننده نرخ دستمزد ها وهزینه های تولید را بالابرده است بنا براین با کاهش قیمت ارز و یا تورم در کشور در برابر کاهش قیمت در بازار مقاومت می کنند.
وی بابیان اینکه اگر قیمت ارز به ۱۰ هزار تومان هم برسد نرخ کالاها در بازار به دلیل چسبندگی قیمت ها بازگشتی نخواهد داشت افزود: از آنجایی که ۸۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است و خیلی از شرکت های بزرگ تولیدی دولتی هستند، بنابراین نه نظارت و کنترل دقیقی بر سطح عمومی قیمت ها در بازار انجام و نه اینکه انگیزه ای برای پایین آوردن قیمت ها در زمان کاهش نرخ تورم و ارز در کشور به کار گرفته می شود.
زنگنه افزود: از آنجایی شرکت های مهمی چون فولاد، آلومینیوم، مس و حتی برخی کالاهای خوراکی و مصرفی دولتی هستند بنابراین دولت باید کاهش قیمت ها را از شرکت های خود شروع کند اما عزمی برای این کار ندارد.

از آنجایی شرکت های مهمی چون فولاد، آلومینیوم، مس و حتی برخی کالاهای خوراکی و مصرفی دولتی هستند بنابراین دولت باید کاهش قیمت ها را از شرکت های خود شروع کند اما عزمی برای این کار ندارد

تا ثبات اقتصادی حاکم نشود قیمت ها کاهشی نمی شود
گزارش «بازار» از پدیده چسبندگی قیمت ها حاکی است که تا زمانی ثبات اقتصادی در اقتصاد حاکم نباشد و تورم انتظاری از اذهان مردم فاصله نگیرد با کاهش قیمت ارز و نرخ تورم قیمت کالاها و محصولات در بازار کاهش نمی یابد چرا که اعتمادی به کاهش نرخ تورم و ارز در اقتصادی که ثبات ندارد نیست. از طرفی نیز سطح نظارت برقیمت ها در بازار به نسبت تعداد  نیور و دستگاه های متعدد نظارتی بسیار ضعیف است و این موضوع باعث چسبندگی قیمت ها می شود.
قیمت ها در بازار در حالی با چسبندگی همراه است که مصطفی رناسی عضو اتاق بازرگانی اصفهان در این باره به «بازار» می گوید: افزایش قیمت ارز معمولا باعث افزیش قیمت ها در بازار می شود و با کاهش آن قیمت کالاها در بازار خیلی سریع پایین نمی آید چرا که بازار باید از ثبات قیمت ارز مطمئن شود و بعد اقدام به کاهش قیمت ها کند که البته بعید است زیرا این امکان وجود دارد که با کاهش قیمت کالاها در بازار باز هم قیمت ارز بالا برود بنابراین کاهش قیمت ها پس از کاهش نرخ ارز به سختی در بازار انجام می شود.
وی افزود: اگر نرخ ارز در بازار کاهشی شود فعالان اقتصادی و بازاریان همان لحظه قیمت ها را متناسب با کاهش نرخ ارز کاهش نمی دهند و معمولا صبر می کنند تا زمانی که به خوبی متوجه شوند کالاها در بازار خریدار آنچنانی ندارد و ثبات نسبی بر اقتصاد حاکم است آن وقت احتمال دارد قیمت ها را کاهش دهند.

کد خبر: ۳۲٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha