۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کاهش درآمد کشاورزان زنجانی با خام فروشی محصولات؛ صنایع تبدیلی و مشکلی که هنوز پابرجاست
بازار بررسی کرد؛

کاهش درآمد کشاورزان زنجانی با خام فروشی محصولات؛ صنایع تبدیلی و مشکلی که هنوز پابرجاست

زنجان - تولید ۷۹ محصول کشاورزی در زنجان، به عنوان فرصتی ارزشمند برای توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شود که ایجاد صنایع فرآوری می‌تواند نقش بسزایی در افزایش سهم این بخش در توسعه اقتصادی ایجاد کند.

خبرگزاری بازار، گروه استان‌ها-زهرا مقدمی؛ تولید محصولات متنوع کشاورزی در نقاط مختلف زنجان باعث شده است که این استان بتواند بخش مهمی از صادرات خود را در بخش کشاورزی داشته باشد به نحوی که تولید محوصلات باغی و زراعی در طارم از این شهرستان، تولید بخش مهمی از گندم در خدابنده، تبدیل شدن ماهنشان به عنوان قطب صنعت آبزی پروری، وجود تاکستان‌های بزرگ انگور در ابهر و خرم‌دره و همچنین تولید محصولات مختلف کشاورزی به‌خصوص سیب در شهرستان زنجان توانسته است زنجان را به عنوان استانی مطرح در تولید محصولات کشاورزی مورد توجه قرار دهد.

زنجان در طی سال محصولات کشاورزی زیادی را تولید می کند که جنبه صادراتی دارد و در این میان باید نسبت به فرآوری این محصولات بیشتر توجه شود تا شاهد ارزش افزوده در استان باشیم. یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستایی و  توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

استان زنجان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، شرایط آب و هوایی متنوع و پتانسیل‌های بالا در بخش های مختلف به‌ویژه بخش کشاورزی از چشم انداز خوبی برای توسعه برخوردار است. 

صنایع تبدیلی ابزار مهمی برای کاهش پرت محصولات کشاورزی و بهره‌وری از منابع است، این محصولات در کمترین زمان دچار خرابی و  فساد می‌شوند، بنابراین باید به فرآوری محصولات کشاورزی توجه شود. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارای توجیه اقتصادی بوده و در حوزه اشتغال بسیار موثر است.

باید سازوکار و زیر ساخت برای کشاورزان فراهم شود تا بتوانند محصولات کشاورزی خود را فرآوری کنند و همچنین بستر لازم برای واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی ایجاد شود چرا که ما هر سال شاهد ضایع شدن محصولات کشاورزی زیادی هستیم.

استقرار ۴۰ درصد جمعیت ایران در شعاع ۳۰۰ کیلومتری زنجان

 ۴۰ درصد جمعیت ایران در شعاع ۳۰۰ کیلومتری استان زنجان مستقر هستند همین ویژگی قابلیت‌های منحصر به فردی را برای توسعه کشاورزی و در کنار آن صنایع تبدیلی فراهم کرده است. نزدیکی به عمده ترین کانون های جمعیتی و قطب های صنعتی و وجود بازار مصرف برای محصولات میتواند جایگاه مطلوبی را برای تولیدات زراعی و باغی استان رقم زند.

قسمت اعظم محصولات کشاورزی و باغی تولید شده در طارم به خاطر نبود صنایع تبدیلی و همچنین روند حمل و نقل و نگه‌داری به هدر می‌رود

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران نیز با تاکید بر لزوم تقویت بسترهای توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در استان زنجان، با بیان اینکه نبود بسترهای مناسب در زمینه صنایع تبدیلی در استان زنجان باعث هدر رفت بخش مهمی از تولیدات کشاورزی در این استان می شود، گفت: فقدان صنایع تبدیلی در مراکز مهم کشاورزی زنجان همانند شهرستان های طارم و خدابنده باعث هدر رفت تولیدات کشاورزی و متضرر شدن کشاورزان شده است.

نازخند صبحی افزود: طارم، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود و وجود سردخانه، همچنین صنایع تبدیلی و فرآوری علی‌الخصوص در محصولی مثل سیر می‌تواند زمینه را برای افزایش ماندگاری و متعاقب آن، ایجاد ارزش‌افزوده محصولات تولیدی و باغی فراهم کند.

وی با بیان اینکه به خاطر نبود صنایع تبدیلی در طارم، قسمت اعظم محصولات کشاورزی و باغی تولید شده در این منطقه، در روند حمل و نقل و نگه‌داری به هدر می‌رود، ادامه داد: خام‌فروشی و پیش‌فروش محصول به دلالان از عوامل مهم در ضربه خوردن به اقتصاد بخش کشاورزی در استان زنجان است که مسئولان باید برای برون رفت از این چالش برنامه ریزی هدفمند داشته باشند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه سالانه ۲۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی با ارزش ریالی بیش از ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ارزش از استان به سایر کشورها صادر می شود، افزود: ۸۹ نوع محصول کشاورزی  به میزان دو میلیون و ۵۰۷ هزار تن در استان تولید می شود.

عبدالله جعفری با بیان اینکه مدیریت تولید مهمتر از میزان تولیدات است، افزود: برنامه ریزی باید طوری باشد که محصول تولیدی دست کشاورز نماند و قبل از کشت محصولات کشاورزی، کشاورزان هماهنگی لازم با مراکز و کارشناسان داشته باشند.

فرآوری سالانه یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در زنجان

معاون توسعه بازگانی جهاد کشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی استان در ۱۵۰ واحد فرآوری می شود، بیان کرد: همه محصولات کشاورزی فراوری می شود وچون الگوی کشت رعایت نمی شود واحد فراوری ایجاد کردیم و مازاد می شود و نمی توان کاری کرد.

جعفری خاطر نشان کرد: گوجه ،خیار هندوانه ،سیب سیر و کشمش هر سال بیشترین صادرات از استان زنجان به سایر کشورها است.

وی با اشاره به این مطلب که امسال برنامه ریزی نامناسب گوجه فرنگی استان را با مشکل مواجه کرد، افزود: باید مدیریت لازم برای کشت محصولات کشاورزی مد نظر قرار گیرد تا محصول دست کشاورز نماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه زنجان شرایط مناسبی در تبدیل مواد خام و فرآوری محصولات کشاورزی در سطح کشور دارد، اظهار کرد: ۲۵۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که حدود ۵۰ درصد این محصولات کشاورزی معادل ۱۲۵ میلیون تن فرآوری می‌شود.

۲۵۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که حدود ۵۰ درصد این محصولات کشاورزی معادل ۱۲۵ میلیون تن فرآوری می‌شود

جواد تاراسی با بیان اینکه طی سال جاری با صدور مجوز، بیش از ۶۹ هزار تن تبدیل مواد خام انجام شده که شش درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است، ابراز کرد: محصول کشمش و لبنی در زنجان به خوبی فرآوری می شود و بیشترین صادرات محصولات کشاورزی در استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: طی سال جاری بیش از ۲۶ هزار تن صادرات انواع محصولات به ارزش ۱۷.۴ میلیون دلار از زنجان انجام شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۱۱ درصد رشد و از نظر دلاری نیز ۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، ابراز کرد: برنامه مهم و اصلی این سازمان، فرآوری تمام محصولات کشاورزی استان است و برای تحقق این امر مهم برنامه ریزی لازم را کرده است.

تاراسی، به مشکلات فراروی ایجاد و توسعه واحدهای فراوری در زنجان اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی و نداشتن تجربه کافی برای حضور در بازارهای جهانی، از مشکلات فرآوری محصولات کشاورزی در استان است.

وی ابراز کرد: با فرآوری محصولات کشاورزی، از ضایع شدن بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی جلوگیری خواهد شد.

تاراسی گفت: سالانه ۴۵ هزار تن زیتون در شهرستان طارم تولید شده و سهم استان زنجان از زیتون کشور ۳.۵ تن در هکتار است در تلاش هستیم  این عملکرد را به بیش از ۷ یا ۸ تن در هکتار برسانیم.

افزایش ۶۰ درصدی سهم تولید کشوری زیتون در طارم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه  پیش‌بینی می‌شود سهم تولید کشوری زیتون در طارم از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد، افزود: زنجان به عنوان یکی از استان‌های تولیدکننده زیتون است و این استان در زمینه سطح زیر کشت و تولید، رتبه برتر کشوری را داشته و برای توسعه تولید و سطح زیر کشت زیتون، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

تاراسی گفت: مساحت اراضی کشاورزی زنجان حدود ۸۴۵ هزار هکتار بوده که پنج درصد از اراضی کشاورزی کشور را شامل می شود و مساحت اراضی زیر کشت ۴۹۵ هزار هکتار است که ۳۰۱ هزار هکتار اراضی دیم، ۱۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و ۷۹ هزار هکتار اراضی باغی است. 

وی با بیان اینکه مساحت اراضی آیش زنجان حدود ۳۵۰ هزار هکتار و سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان ۳۰.۶ درصد است، افزود: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان طی سه سال اخیر ۲۶.۵ درصد بوده که این میزان در کشور ۱۲ درصد است. 

افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه اشتغال

استاندار زنجان هم بر ضرورت توجه به ایجاد صنایع تبدیلی در استان تاکید کردو افزود: شهرستان‌های تابعه ظرفیت لازم برای ایجاد واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی را دارند.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و نوین سازی کشاورزی بهره وری لازم را برد، عنوان کرد: توجه به صنایع تبدیلی باعث افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه اشتغال می‌شود. 

وی برتوسعه صنایع تبدیلی در زنجان تاکید کرد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در استان محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.

استاندار زنجان گفت: با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی می توان اشتغال بخش کشاورزی را چندین برابر کرد.

حقیقی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان بسیار ضروری است، ابراز داشت: توجه نکردن به صنایع تبدیلی موجب می‌شود که کشاورزان در مسیر خام فروشی حرکت کرده و درآمد ایشان کاهش یابد.

بی شک ایجاد صنایع تبدیلی از میزان بیکاری­‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی کم کرده و در زمینه اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی و مدیریت بهینه تولیدات می تواند نقش موثر ایفا کند به گونه ای که صنایع تبدیلی پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور بود و برای توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی، باغی و آبخیزداری باید به سمت ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در این بخش حرکت شود.

کد خبر: ۳٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha