۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
صنعت هتلداری در کما! /  هتلداران به دنبال پروتکل های جدید برای بقا باشند
گزارش بازار از وضعیت بغرنج هتل ها

صنعت هتلداری در کما! / هتلداران به دنبال پروتکل های جدید برای بقا باشند

صنعت هتلداری ایران در شرایط شیوع کرونا در کشور در شرف نابودی قرار دارد و اگر دولت از این صنعت حمایت نکرده و برای هتلداران معافیت های مالیاتی در نظر نگیرد به زودی شاهد ورشکستگی کامل این صنعت در کشور خواهیم بود.

بازار؛ گروه ایران: کرونا آسیب شدیدی بر صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن وارد کرد اما در این میان هتل ها بیشترین آسیب ها را متحمل شدند. مردم دیگر اعتماد نمی کنند که در هتل ها اقامت کنند، مدام در هراس هستند که به کرونا مبتلا شوند. حتی حضور در جلسات کاری نیز موجب ابتلای بسیاری به این ویروس کشنده شده است. هتلداران می گویند باید پروتکل های بهداشتی به طور منظم و مداوم در هتل ها اجرا شده، تخفیف های ویژه برای مسافران در نظر گرفته شود و وزارت بهداشت و نهادهای مرتبط نظارت ۲۴ ساعته بر هتل ها و آشپزخانه هایشان داشته باشند. شاید در این صورت بتوان صنعت هتلداری را از ورشکستگی نجات داد. در غیر این صورت نابودی این صنعت حتمی است. هتلداران معتقدند دولت هیچ حمایتی از آن ها نمی کند و نه تنها مالیات را کاهش نداده، حتی مالیات بر ارزش افزوده را نیز دریافت می کند. کدام ارزش افزوده؟ هتل های استان های توریستی کشور کمتر از ۵ درصد ضریب اشغال دارند.

باید فرمول های تازه ای برای حفظ کسب و کار و امکان تداوم زندگی با وجود کرونا ایجاد کنیم. همان گونه که برای همه موارد زندگی پروتکل های جدیدی ایجاد شده است، برای هتلداری نیز باید پروتکل های ویژه ای به وجود بیاید

باید با حقیقت کرونا کنار بیاییم
مجید کرمانی، مشاور مدیرعامل و مدیر بازاریابی و فروش گروه هتل های هما گفت: باید این حقیقت را بپذیریم که کرونا وجود دارد و تا مدت ها شیوع این ویروس در دنیا ادامه خواهد داشت و باید با آن زندگی کنیم. به همین روی باید روال تازه ای را در پیش بگیریم.

او افزود: باید فرمول های تازه ای برای حفظ کسب و کار و امکان تداوم زندگی با وجود کرونا ایجاد کنیم. همان گونه که برای همه موارد زندگی پروتکل های جدیدی ایجاد شده است، برای هتلداری نیز باید پروتکل های ویژه ای به وجود بیاید.

کرمانی در ادامه بیان کرد: به طور نمونه برای تحصیل دانش آموزان پروتکل های ویژه ای ایجاد شده است و قرار شده بچه ها به صورت مجازی تحصیل کنند. آموزش مجازی ارزش هایی را ایجاد کرده است و به طور کلی دنیا متوجه شده ارزش هایی در فعالیت های مجازی وجود دارد؛ به طور نمونه بچه ها دیگر در ترافیک نمی مانند و از وقت خود می توانند استفاده کنند برای درس خواندن و آموزش های مجازی.

او افزود: فعالیت های مجازی به طور کلی مزایا و معایبی دارد که حذف رفت و آمدهای طولانی و گیرکردن در ترافیک یکی از این مزیت ها به شمار می رود.

اجرای پروتکل های بهداشتی در هتل ها
کرمانی تاکید کرد: در رابطه با گردشگری هم شرایط به همین گونه است؛ اگر بر اساس پروتکل های جدید، امنیت بهداشتی هتل ها را افزایش دهیم، ضدعفونی مناسب و مداوم انجام دهیم مهمانان می توانند اطمینان پیدا کنند که تحت هیچ شرایطی اتاق و هتلی که در آن اقامت دارند و غذایی که در هتل سرو می شود آلوده نیست.

او گفت: اقامت در هتل می تواند به مردم کمک کند تا خستگی های روحی و روانی خود را برطرف کنند. مردم ما ۶ ماه است که در خانه مانده اند و خسته شده اند. چه دولت بخواهد و چه مخالف باشد مردم سفر می کنند و آخر هفته ها به ویلاهای خود می روند اما هنوز آنقدر اعتماد ندارند که در هتل ها اقامت کنند.

مشاور مدیرعامل و مدیر بازاریابی و فروش گروه هتل های هما تاکید کرد: اگر هتل ها ضابطه مند تحت نظارت وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و جامعه هتلداران با کنترل دوربین ها در آشپزخانه ها فعالیت کنند، مردم هم به هتل ها اعتماد می کنند.

او افزود: در این صورت مردم اگر از خانه ماندن خسته شوند می توانند آخر هفته ها در هتل ها اقامت کنند، البته به شرطی که در هتل ها امکانات و تنوع کافی وجود داشته باشد. در مالزی هم توریست ها زمانی که به جزایر این کشور سفر می کنند تنها در هتل اقامت می کنند و از آن بیرون نمی آیند.

کرمانی تاکید کرد: باید تنوع امکانات را در هتل ها افزایش داد و ایمنی بهداشتی را نیز به طور مداوم رعایت کرد. این امر تعهد ارزشمند، مهم و سختی است اما اگر چنین اقدامی انجام ندهیم صنعت هتلداری کشور ورشکسته می شود و باید مراسم ختم این صنعت را برگزار کنیم.

او در رابطه با قیمت اتاق های هتل گفت: در شرایط فعلی همه هتل ها تخفیفات ویژه و زیادی در نظر گرفته اند تا بتوانند هزینه های پرسنل خود را بپردازند.

حمایت دولت بر مدار صفر 
هتل های استان مازندران یعنی گردشگرپذیرترین و توریستی ترین استان کشور به شدت نامناسب است و هتل هادر شرف ورشکستگی هستند.

جمشید سلطان مرادی، رییس جامعه هتلداران استان مازندران گفت: در این شرایط بحرانی که شیوع کرونا برای هتل های کشور ایجاد کرده است، تنها راه برون رفت هتل ها از نابودی حمایت دولت است. این در حالی است که حمایت دولت از هتل ها بر مدار صفر می چرخد. هیچ نهادی در دولت وجود ندارد که ذره ای از هتل ها حمایت کند.

او افزود: درصد اشغال هتل ها پس از کرونا به زیر ۵ درصد رسیده است البته ۳ هتل ۵ ستاره در استان مازندران درصد اشغال ۱۵ درصدی دارند.

سلطان مرادی تاکید کرد: نتیجه این وضعیت ورشکستگی کامل هتل ها و نابودی این صنعت است. همچنان دولت برای ما مالیات ها و هزینه های حامل انرژی سنگین وضع می کند و اگرچه دولت گفته بود هتل ها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می کند اما همچنان هتل ها موظف به پرداخت آن هستند.

او افزود: بانک ها بر هتلداران فشار می آورند و اقساط سنگین تسهیلات را درخواست می کنند.

به گفته سلطان مرادی اداره کل استان مازندران آمارهای غلطی درباره درصد اشغال هتل ها ارائه می کند.

سخن آخر
صنعت هتلداری کشور در حال نابودی است و دولت حداقل می تواند از مالیات و اقساط بانکی در دوران کرونا چشم پوشی کند. دولتی که به بسیاری از نهادها معافیت مالیاتی داده، چرا نباید چندماه به هتل های کشور معافیت مالیاتی دهد؟

کد خبر: ۳۲٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha