۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
امید به پایان جنگ تجاری با شکست ترامپ/  لاک دفاعی آمریکا مقابل تجارت جهانی!
استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار مطرح کرد

امید به پایان جنگ تجاری با شکست ترامپ/ لاک دفاعی آمریکا مقابل تجارت جهانی!

«رابرت شاپیرو» معتقد است که جنگ تجاری امریکا با چین تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه داشته و اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد می توان به پایان آن امیدوار بود.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: همزمان با افزایش اختلافات میان واشنگتن و پکن درخصوص موضوعات مختلف از جمله نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و اتهامات جرائم حقوق بشری در سین‌کیانگ، روابط میان این دو کشور را در بدترین شرایط خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.  

 وخیم‌تر شدن روابط میان پکن و واشنگتن، چین در حالی که اعلام کرد به توافق تجاری فاز ۱ خود با آمریکا پایبند خواهد ماند، هشدار داد که به تاکتیک‌های قلدرمآبانه واشنگتن پاسخ خواهد داد.

لازم به ذکر است که جنگ تجاری امریکا با چین از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و علی رغم انعقاد توافق تجاری بین دو کشور در اواخر سال ۲۰۱۹، هنوز ادامه دارد. جنگی که به اقتصاد جهانی ضربات محکمی وارد نموده است. در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

* تا چه اندازه بر این باورید که عملکرد سالهای اخیر امریکا به عنوان ترمزی جدی برای توسعه کشورها در مسیر توسعه تجارت خارجی است؟
باید گفت تجارت خارجی یکی از مهمترین ارکان اقتصادی ایالات متحده امریکاست. دونالد ترامپ با آغاز جنگ تجاری با چین و ادامه آن تجارت خارجی امریکا را تحت تاثیر قرار داده است. سیاست‌های تجاری دولت ترامپ تحت تأثیر این تفکر مرکانتیلیستی قرار دارد که صادرات کالاها خوب و واردات کالاها بد است. ترامپ بر واردات از چندین کشور در حال توسعه دیگر نیز تعرفه اعمال نموده و اقدامات وی تاثیری منفی بر توسعه تجارت خارجی داشته است.

سیاست‌های تجاری دولت ترامپ تحت تأثیر این تفکر مرکانتیلیستی قرار دارد که صادرات کالاها خوب و واردات کالاها بد است و اقدامات وی تاثیری منفی بر توسعه تجارت خارجی داشته است

*چرا کشوری مانند چین که معمولا به کشوری متمایل با تصمیمات متمرکز و نوع خاصی از سوسیالیزم شناخته می شود اکنون پرچمدار توسعه تجارت خارجی شده است؟
چین به اقتصاد و تجارت خارجی اهمیت داده و اکنون با ۲۲۰ کشور رابطه تجاری و بازرگانی دارد به طوری که بزرگترین صادر کننده کالا به اکثر کشورهای جهان است. اکثر سرمایه گذاران چینی در خارج از این کشور سرمایه گذاری نموده و پکن با وضع مقررات جدید پذیرای شرکت های خارجی و سرمایه گذاران خارجی جهت ارتقاء وضعیت اقتصادی و فناوری خود است.

*شروع جدی جنگ تجاری چین و امریکا در دوران اوباما ابتدا جنگ ارزی بود اما امروز به جنگ تعرفه ای و خرید تضمینی کالا از سوی چین  رسیده است. پیش بینی شما از نتیجه این جنگ  چیست؟
واضح است که نتیجه این جنگ نه به نفع آمریکا و نه به نفع چین است. با امضاء توافق نامه تجاری به نظر می رسید رهبران هر دو کشور خواهان خاتمه این جنگ بی نتیجه هستند اما شیوع ویروس کرونا از شهر ووهان چین رابطه میان دو کشور را تشدید کرد. به نظر من این جنگ تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه داشته و اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد می توان به پایان آن امیدوار بود. اما شکست ترامپ به معنای پایان روابط متشنج پکن و واشنگتن نیست.

این جنگ تا پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه داشته و اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد می توان به پایان آن امیدوار بود. اما شکست ترامپ به معنای پایان روابط متشنج پکن و واشنگتن نیست.

*در ماه های اخیر نشان های جدی از پمپاژ مقدار زیادی دلار به اقتصاد جهان هستیم، آیا این در ادامه جنگ ارزی میان چین و آمریکا است یا در در نتیجه آثار کوئید- ۱۹ در اقتصاد امریکا و عیان شدن مشکلات سرپوش گذاشته شده؟

در طی ماههای گذشته و در پی شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی در بدترین رکود خود قرار داشته و نهادهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل نسبت به وقوع بحران اقتصادی در سطح جهان هشدار دادند. کشورهای گروه ۲۰ جهت کاهش آسیب های ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ اقدام به تزریق نقدینگی به بازار نمودند و امیدوارند بتوانند وضعیت را تاحدودی کنترل کنند.

*در نمایی کلی از اقتصاد جهان در یک سو چین به عنوان یک کشوری که برای توسعه تجارت جهانی برنامه ریزی دارد اهم از یک جاده یک کمربند، توسعه فعالیت های اقتصادی و کشاورزی در آفریقا و تصاحب بازارهای مصرف جهانی در تمام قاره ها دیده می شود و در سوی دیگر امریکایی که به جای تن دادن به قواعد تجارت بین الملل در حال گارد گرفتن دفاعی با تعرفه ها و استفاده از ابزارهای غیر اقتصادی در حوزه تجارت بین اللمل است و در لاک خود فرو رفته است. این نوع تصویر سازی تا چه اندازه  در فضای رسانه ها صحیح است؟  

این موضوع واقعیت داشته و رسانه ها واقعیت را هر چند با ایجاد تغییرات منعکس می کنند.  

کد خبر: ۳۲٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha