۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
ثروتمندان جهان در داووس؛ فقط ۱۱درصد مهمانان از کشورهای در حال توسعه اند
در اولین روز اجلاس داووس چه گذشت

ثروتمندان جهان در داووس؛ فقط ۱۱درصد مهمانان از کشورهای در حال توسعه اند

اولین روز اجلاس سالانه داووس به پایان رسید و مساله استیضاح ترامپ و تغییرات جوی اصلی ترین و مهمترین موضوعات مورد بحث بود. هرچند ترامپ و هیات همراهانش یا از اظهار نظر در مورد جلسه استیضاح امتناع کردندیا آن را بی اهمیت قلمداد کردند.

 بازار-مونا مشهدی رجبی: اجلاس  چهار روزه  مجمع­ جهانی-اقتصاد-داووس- از روز سه شنبه آغاز شد و دولت سوییس اعلام کرد برای تامین امنیت میهمانان در این چهار روز ۸.۳ میلیارد دلار هزینه کرده است. البته به نظر می­رسد این هزینه در مقابل درآمدی که سوییس از برگزاری  این اجلاس کسب می­کند، رقم قابل ملاحظه ­ای نباشد، زیرا هزینه اقامت هر فرد در هر شب در هتل­ های این روستا و در ایام برگزاری اجلاس داووس بالغ بر ۶۰ هزار فرانک است که اگر هزینه های تفریح و غذا و دیگر هزینه های جانبی  گروهی از سرشناس­ ترین و ثروتمندترین مردم دنیا را در نظر بگیرید، به ارقام بالاتر از ۲۰۰هزار فرانک می­رسید. در این اجلاس ۲ هزار نفر از ثروتمندترین افراد دنیا در کنار ۵۳ نفر از رهبران سیاسی جهان شرکت کرده ­اند که هر یک با هیاتی همراه به داووس آمده اند و حضور این شمار بالای جمعیت در داووس منافع اقتصادی زیادی برای سوییس دارد.

  اما روز اول اجلاس سال ۲۰۲۰ میلادی با حواشی زیادی به پایان رسید. در وهله اول سخنرانی رییس­ جمهوری امریکا بود که با انتقادهای زیادی مواجه شد.

 ترامپ در این سخنرانی باز هم از عملکرد اقتصادی خود در کشور تعریف کرد و از ضرورت توجه به منافع داخلی کشور پیش از توجه به منافع مردم دنیا سخن گفت. ولی در مورد تغییرات محیط زیست که چالش اصلی این روزهای دنیا است هیچ صحبتی نکرد و حتی به جلسه استیضاحش در امریکا هم  اشاره  نکرد. او بعد از اتمام سخنرانی در کنار کلاوس شواب بنیانگذار اجلاس سالانه داووس به سوال خبر نگار سی­ ان بی سی مبنی بر اینکه چرا به داووس آمده است درحالیکه در واشنگتن جلسه استیضاحش جریان دارد گفت: «"این بزرگترین تحول اقتصادی دنیا است و در حاشیه آن مذاکرات زیادی بین امریکا با دیگر کشورها انجام می­شود که منافع زیادی برای اقتصاد کشور دارد.»

او  این استیضاح را تلاشی بیهوده اعلام کرد و افزود: «این تلاشی بیهوده است که به هیچ نتیجه ­ای نمی­رسد.»

 ایوانکا ترامپ دختر رییس­ جمهور امریکا که همراه پدرش و شمار زیادی از هیات دولت امریکا در این جلسه حضور پیدا کرده است هم از اظهار نظردر مورد استیضاح پدرش در واشنگتن، درست زمانی که رییس جمهور در سوییس حضور دارد، امتناع کرد. این دومین سالی است که ترامپ در اجلاس داووس شرکت کرده است. او در سال ۲۰۱۹ به دلیل بحران تعطیلی دولت امریکا نتوانست بودجه لازم برای سفر به داووس را دریافت کند و این جلسه را از دست داد.

 اما مساله آتش ­سوزی­  های اخیر استرالیا و بحران­های زیست­ محیطی ناشی از تغییرات جوی موجب شد تا محیط­ زیست محور کلیدی در داووس باشد. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش­ هایی که پیش از این اجلاس ارایه داده بود بر ضرورت رشد پایدار اقتصادی و توجه به اهمیت کاهش انتشار کربن در تمامی کشورهای دنیا اشاره کرده بود ولی حضور گرتا تانبرگ فعال نوجوان محیط زیست در این جلسه و انتقادهای پی ­در­پی او از تلاش کم دنیا برای حل این بحران باعث شد تا اهمیت موضع بیش از پیش مشخص شود.

 گرتا تانبرگ در این جلسه در مورد کوتاهی دنیا در حل مشکلات زیست محیطی صحبت کرد و گفت: «این بحران هر روز بزرگتر می ­شود. برخی می ­گویند برای مقابله با تغییرات جوی، درخت های بیشتری در دنیا می کاریم که البته سیاست خوبی است ولی با توجه به دامنه وسیع بحران، نباید انتظار داشت کاشت درختی که  سالها برای تبدیل شدن آن به درختی تنومند و اثرگذار در محیط زیست باید منتظر ماند، بحران زیست محیطی را از بین ببرد. مساله دیگری که بیان می­شود ضرورت سرمایه ­گذاری در تکنولوژی­هایی است که باعث کاهش مصرف انرژی­های فسیلی و انتشارکربن می­شود یا امکان استفاده از سوخت­های پاک به جای سوختهای فسیلی را فراهم می­کند. این موضوع هم خوب است ولی کافی نیست زیرا جهانی که ما در آن زندگی می­ کنیم نمی ­تواند تا به نتیجه رسیدن این تحقیقات ارزشمند صبر کند. ما باید همین امروز و با همین ابزارهایی که در دست داریم، سیاست کاهش انتشار کربن را در پیش بگیریم در غیر این صورت امکان بقا و حیات در کره زمین از بین خواهد رفت.

 این مساله­ ای بود که فیلیپو گراندی کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل هم به آن اشاره کرد. او اعلام کرد : «اگر برای مقابله با تغییرات جوی در دنیا اقدامی سریع و عملی انجام نشود در آینده­ای نه چندان دور با موجی از  پناهجوهای تازه روبرو می­شویم که دلیل مهاجرتشان غیرقابل سکونت شدن کشور محل تولدشان است.»

سازمان ملل پیشتر هم گزارشی در مورد پناهجوهای محیط­ ­زیست منتشر کرده بود و در این گزارش تبعات منفی افزایش دمای زمین در کشورهای گرمسیر به خصوص کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی تا ۱۰۰ سال آینده هشدار داده بود. در این گزارش عنوان شد که بخش زیادی از کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا تا ۱۰۰ سال آینده به دلیل  کمبود بارندگی و گرمای بیش از حد، امکان کشاورزی و دامپروری ندارند و مردم برای زنده ماندن محبور می­شوند از این بخشها خارج شوند.

مساله دیگری که در اجلاس سال جاری مانند جلسات قبلی به چشم می­خورد حضور کم زنان  وحضور اندک سران اقتصادی و سیاسی کشورهای آسیایی و کشورهای در حال توسعه است. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده است در سال گذشته تنها ۲۰ درصد شرکت­ کنندگان در این جلسه را زنان تشکیل داده بودند در حالیکه ما در نظر داشتیم شمار میهمانان زن  برابر با میهمانان مرد باشد. از طرف دیگر صدایی از کشورهای در حال توسعه آسیایی در جلسه وجود ندارد. در مقابل ۸۹ درصد میهمانان که از کشورهای  غربی و توسعه یافته هستند تنها ۱۱ درصد از میهمانان از کشورهای در حال توسعه آسیایی یا اروپایی آمده اند و این مساله باعث شده است تا  داووس تنها صدای گروه خاصی از جمعیت دنیا را به گوش دیگران برساند.

در حاشیه این جلسات، مقامات سیاسی مذاکراتی دو جانبه و چند جانبه برگزار کردند و روسای شرکتهای بزرگ تجاری در مورد فرصت-های سرمایه­ گذاری و کار در کشورهای دیگر مذاکراتی انجام دادند. به دلیل حضور با نفوذترین مقامات اقتصادی و سیاسی جهان در داووس و مذاکرات حاشیه ­ای آن  است که این اجلاس چهار روزه، از مهمترین گردهمایی اقتصادی دنیا است.

کد خبر: ۳٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha