۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
مرغ در بازار تبریز کمیاب شد؛ تفاوت ۷ هزار تومانی قیمت مصوب با نرخ فروشگاهی
روزهای سیاه صنعت مرغداری؛

مرغ در بازار تبریز کمیاب شد؛ تفاوت ۷ هزار تومانی قیمت مصوب با نرخ فروشگاهی

تبریز- گرانی اخیر و چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار استان آذربایجان شرقی، انتقادات فراوانی را متوجه نحوه مدیریت بازار و مسئولان دولتی کرده است و گشت و گذار در بازار تبریز نشان می دهد که مرغ در بازار کمیاب و البته گران شده است.

بازار؛ گروه استان ها: با آغاز شیوع کرونا در کشور طی ماه های اخیر و به تبع آن ها کاهش شدید مصرف این محصول به دلیل تعطیلی تمامی مراسم ها و نیز رستوران ها، شاهد کاهش قابل توجه تقاضا در بازار مرغ و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده آن بودیم.

البته تولید کنندگان و ذی نفعان صنعت مرغ با این کاهش قیمت بیکار ننشسته و دست به کار شدند؛ جوجه‌های یک روزه زنده به گور شدند و تخم مرغ‌هایی که قرار بود طی روزهای آینده از آن جوجه‌ای متولد شود را شکستند. جوجه‌ها را معدوم کردند و تخم‌ مرغ‌ها را شکستند تا قیمت مرغ اوج بگیرد. اما به نظر می رسد این کار هم برایشان چاره ساز نبود.

تفاوت معنادار نرخ اعلامی با قیمت بازار
امروز نیز با دست روی دست گذاشتن مسئولان دولتی، شاهد هستیم که با وجود اعلام نرخ ۱۷ هزار تومانی مرغ در بازار از طرف اتحادیه مرغ فروشان، مرغ با قیمت های حتی بالاتر از ۲۲ هزار تومان در مغازه ها به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

قیمت هر کیلو مرغ در سراسر استان، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و هیچ شخصی مجاز به فروش بیشتر از این قیمت نیست

البته علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نظارت بر گران فروشی باید اصلی ترین وظیفه سازمان صمت و سایر دستگاه‌های نظارتی در شرایط کنونی باشد، اظهار می‌کند: قیمت هر کیلو مرغ در سراسر استان، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و هیچ شخصی مجاز به فروش بیشتر از این قیمت نیست.

با این حساب دلیل نرخ های ۲۲ هزار تومانی و بالاتر را علاوه بر بحث ضعف در نظارت، باید در جای دیگری جستجو کرد.

گلایه های مرغ فروشان
مرغ فروشان می‌گویند حاشیه سود مرغ‌فروشی به حدی کم است که مجبور هستیم حتی هزینه پلاستیکی که مرغ در آن می‌گذاریم را هم از مشتری بگیریم زیرا سود هر مرغ طبق اعلام سازمان‌هایی که بازرسی بر بازار می‌کنند هر کیلو ۷۰۰ تومان است و هر مرغ نهایتا ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان سود دارد.

توحید املشی یکی از مرغ فروشان بازار تبریز است که به خبرنگار بازار می گوید: ما هر مرغ را در دو عدد کیسه پلاستیک می‌گذاریم و این کار هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بر ما تحمیل می‌کند. یعنی حدود ۳۰ درصد سود ما بابت تامین پلاستیک مرغ از بین می‌رود.

یکی از متصدیان واحد صنفی مرغ‌فروشی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با سایر هزینه هایی که متوجه مرغ‌فروشی ها است می‌گوید: هزینه ماهانه تامین دستکش نزدیک به ۲۰۰  هزار تومان است و در این ایام که استفاده از ماسک اجباری شده، هر بسته ماسک ۱۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

رضا ترابی ادامه می دهد: هزینه برق یک واحد مرغ‌فروشی ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و هزینه آب آن واحد هم ۵۰ هزار تومان است و در آخر هزینه اجاره یک مرغ‌فروشی هم در شرایط فعلی اقتصادی و در حداقلی ترین شرایط یک میلیون تومان خواهد بود.

ضعف دولت در کنار نابسمانی سیستم عرضه
به عقیده مرغ فروشان، درآمد سرشاری نصیب این واحد صنفی نمی شود و حاشیه سودی هم که برایشان تامین شده کفاف هزینه ها را نخواهد داد. با این حال این کمبود سود نیز پایان کار نیست و به گفته فروشندگان مرغ تبریزی، عوامل تاثیرگذارتری نیز در گرانی های اخیر و ناتوانی در کنترل قیمت ها نقش داشته اند.

پرویز دوستی، یکی از فعالان بازار مرغ در تبریز می گوید: طبق شنیده های ما و اخباری که منتشر می شود، دولت در تأمین نهاده‌های مصرفی و مرغداران در تهیه پروتئین و یک‌سری واکسن‌ها با مشکل روبه‌رو هستند، البته گفته می شود که وزارت جهاد کشاورزی اخیراً ۵۵ تا ۶۰ درصد نهاده‌ها را در قالب ارز دولتی تأمین کرده است.

دوستی البته نسبت به برخی اقدامات دستوری از طرف نهاد های نظارتی معترض بوده و معتقد است که چنین اقداماتی در نهایت باعث تعطیلی واحدهای مرغداری خواهد شد.

نکته دیگری که از گفتگو با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مرغ جلب توجه می کند، بحث دلالی و نابسمانی در سیستم عرضه است. این نابسمانی ها در بازارهای دیگر چون بازار محصولات کشاورزی نیز وجود دارد و در مورد آن مسائل مختلفی مطرح شده است.

هیچ نهادی روی این سودها و میزان آن ها نظارتی نداشته و هر کارگزاری می تواند به دلخواه خود سودی را برای خدمتش تعیین کند

در بازار مرغ اما روند کار بدین شکل است که لاشه ‌فروش، کشتارگاه، سیستم حمل‌ونقل و فروشندگان و عرضه‌کنندگان مرغ هرکدام سودهایی برای خود برداشته و روی قیمت مرغ درب مرغداری اضافه می‌کنند. و درست نکته ماجرا همین جاست که هیچ نهادی روی این سودها و میزان آن ها نظارتی نداشته و هر کارگزاری می تواند به دلخواه خود سودی را برای خدمتش تعیین کند.

صنعت مرغداری در آستانه ورشکستگی
این روزها در تبریز شهروندان علاوه بر مشکلات گرانی نسبت به قیمت مصوب اعلامی از طرف مسئولان دولتی، با مشکل کمبود عرضه نیز مواجه هستند و پیدا کردن مرغ برایشان گاهی تبدیل به یک چالش هم می شود.

افزایش شدید قیمت ارز و نوسان عرضه و تقاضا در بازار به دلیل مسائلی که کرونا ایجاد کرده است، وضعیت فعالان عرصه مرغداری را بسیار نگران کننده کرده است.

طبق آمارهای منتشر شده از طرف انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور، در پی شیوع ویروس کرونا، تولید کنندگان این صنعت بیش از شش هزار میلیارد تومان یعنی یک چهارم کل سرمایه در گردش این صنعت را متضرر شدند که ضربه سنگینی به صنعت طیور کشور وارد کرد و بنابراین رخدادهایی مثل افزایش قیمت کنترل نشده و مشکلات عرضه تولیدات در بازار طبیعی به نظر می رسد.

همچنین افزایش نرخ ارز و عملا، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، متعاقبا باعث افزایش قیمت نهاده های خوراک طیور، افزایش پنج برابری نرخ دارو، واکسن، افزودنی ها و مکمل ها، دستمزد کارگری و انرژی برای مرغداران شده و اکثریت آن ها از فعالیت اقتصادی خود نه تنها سودی کسب نمی کنند، که متحمل ضرر نیز می شوند.

کشوری که تاکنون در تولید گوشت مرغ مورد نیاز خودکفا بوده، بعید نیست که در آینده ای نزدیک، نیاز به واردات داشته باشد

سال ۹۹ از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است اما امروز با اتفاقاتی که طی پنج ماه گذشته رخ داده و بی تدبیری هایی که صورت گرفته، بخش تولید در حال عقب نشینی است.

ناگفته پیداست که دولت باید تدبیری بیندیشد تا قیمت نهاده های تولید با نرخ های مصوب به دست تولیدکنندگان برسد چرا که در غیر اینصورت کشوری که تاکنون در تولید گوشت مرغ مورد نیاز خودکفا بوده، بعید نیست که در آینده ای نزدیک، نیاز به واردات داشته باشد.

این روزها با بازگشایی کنترل شده تالارها و رستوران ها میزان تقاضای مرغ در بازار تا حدی به روال عادی بازگشته است اما با وضعیت فعلی اقتصادی، تولید روال عادی را طی نمی کند و ادامه تعلل دولت در اتخاذ تصمیم های قطعی و درست، می تواند تعطیلی برخی واحدها را در پی داشته باشد که منجر به افزایش نرخ بیکاری و واردات گوشت مرغ خواهد شد.

کد خبر: ۳۱٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha