۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
سرمایه فروشی زیان بارترین راه تامین مالی کشور است
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

سرمایه فروشی زیان بارترین راه تامین مالی کشور است

قزوین- رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: متاسفانه در سال‌های پس از انقلاب با آفتی به اسم سرمایه فروشی مواجه بودیم و نتوانستیم راه‌های دیگر تامین مالی و تولید سرمایه را در کشور بیاموزیم.

به گزارش خبرنگار بازار، لطف الله سیاهکلی بعد از ظهر شنبه  در دیدار با محسن مددی مدیرکل فنی و حرفه ای استان قزوین  با اشاره به  دغدغه امروز کشورها در تامین منابع مالی بیان کرد: اگرچه نفت و گاز و فروش آن در سال‌های گذشته به عنوان تنها منبع درآمدی در کشورهای جهان سوم از جمله ایران مطرح بوده است به این دلیل که بسیاری از این کشورها حتی شیوه های احصاء و بهره برداری درست از این منابع را نیز نیاموخته بودیم.

وی گفت: اگرچه  سرمایه فروشی  را میتوان به عنوان زیان بار ترین راه تامین مالی کشور در نظر گرفت اما به واقع در سالهایی توانست مشکلات اقتصادی زیادی را برای کشور درمان کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: این که در بازه ای از زمان همه کشورهای اطراف ما با نفت و گاز اداره شدند توانست قدرت بیگانگان را در منطقه افزایش دهد و  موجب شد تا بسیاری از این کشورها جیره خوار کشورهای بزرگ باشند.

سیاهکلی افزود: دولتی که نتواند نیاز خود را از طریق تولید و کار تامین کند قطعا به سرمایه فروشی روی می آورد که این دیدگاه دیر یا زود اقتصاد کشور را تحت سلطه کشورهای قدرتمند دنیا قرار میدهد.

وی  تصریح کرد: منظور ما از این مشکل تنها یک دولت یا یک شخص به خصوص نیست بلکه رویه ای غلط است که طی سالهایی طولانی بر کشور حاکم بود که موجب شد تا بسیاری از منابع و ظرفیت های موجود در کشور نادیده گرفته شود.

اتکا به تولید راه  گذر از مشکلات اقتصادی موجود است
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه ویژه مقام معظم رهبری به عرصه تولید  موجب شد تا حساسیت به این بخش بیشتر از سابق باشد و در چند سال گذشته با تشکیل کمیسیون ها ی تخصصی این مسئله به صورت ویژه رسیدگی شود.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: امروز که میدانیم برای نجات کشور نیازمند تقویت حوزه تولید و اشتغال داخلی هستیم باید راهکارهای تحقق این مسئله را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: امروز منابع نفت و گاز ما در خطر هستند و باید دقت کنیم تا بیش از این دارایی های خود را به تاراج نگذاریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی  عنوان کرد:  بدون تولید جایی در بازارهای جهانی نداریم و اقتصاد کشور بیش از چیزی که هست مشکلدار خواهد بود.

مهارت آموزی  تنها راه حمایت از تولید داخلی است
سیاهکلی  افزود: دستیابی به بازارهای جهانی، رشد شاخص های اقتصادی و ارز آوری از صادرات تنها از طریق تولید محصول با کیفیت امکان پذیر است و قطعا مهارت تنها ابزاری است که میتواند تولید داخلی را حمایت کند.

وی اظهار داشت:  نیروی انسانی ماهر لازمه رسیدن به تولید با کیفیت است و  در شرایطی که امروز فضای دانشگاهی کشور به دنبال آموزش تئوری است باید مسئله مهارت آموزی به چشم یک دغدغه جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین خاطرنشان کرد: جوان ایرانی امروز توانایی حضور در عرصه های مختلف اقتصادی را ندارد در حالی که ابر اساس آمارها بخش قابل توجهی از جوانان ما دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

سیاهکلی گفت: خلا آموزش مهارتی در شرایط امروز کشور بیش از هر زمان دیگری خود نمایی میکند و نیاز است تا با ایجاد هماهنگی با نهادهای آموزشی نظیر فنی و حرفه ای بتوانیم مهارت آموزی را در کشور افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: جوانان باسواد ما باید مهارت هم داشته باشند، چرا که مدیریت کشور با جوانان بدون تخصص امکان پذیر نیست.

۸۵ درصد از بیکاران جامعه فاقد مهارت هستند
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد:  یکی از معضلات جدی کشور بیکاری است و آمارها نشان از این دارد که بیش از ۸۵ درصد از بیکاران جامعه هیچ مهارتی ندارند.

سیاهکلی گفت: مدیریت حوزه مهارت در کشور میتواند اشتغال را رونق بخشد و از این رو باید فنی و حرفه ای یک فیلتر در مسیر آغاز به کار دانش آموختگان دانشگاهی باشد.

وی اظهار داشت: سیستم آموزشی غلط کشور بر این مشکلات حوزه مهارتی دامن زده است و به جای این که آموزش های کاربردی را به نسل آینده ما بیاموزد  حفظیات و دانش های عمومی که عمدتا کاربرد جدی ندارد  به دانش آموزان ارائه کرده است.

۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در قزوین ارائه شد
محسن مددی مدیرکل فنی و حرفه ای استان قزوین در ادامه این دیدار با اشاره به ارائه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در قزوین بیان کرد: سال گذشته  ۴میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در قزوین ارائه شد که امسال باتوجه به نیاز موجود در بازار این آموزش ها افزایش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد:  در حال حاضر سرانه آموزش های مهارتی در استان قزوین نزدیک به ۱۰ و نیم درصد است که در تلاشیم تا این میزان را تا ۱۳ درصد افزایش دهیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان قزوین گفت:  در حوزه آموزش روستایی عملکرد قابل قبولی داشتیم و توانستیم از ۱۲ درصد به ۲۸ درصد میزان  سرانه آموزشی را افزایش دهیم.

مددی بیان کرد:  در حال حاضر بیش از ۱۰ مرکز ارائه آموزش فنی و حرفه ای در استان قزوین در حال فعالیت هستند اما نیازمند افزایش این تعداد هستیم چرا که در برخی از رشته های آموزشی امروز با محدودیت هایی مواجهیم که به زودی برای رفع این محدودیت ها گام برمیداریم.

کد خبر: ۳۱٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha