۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
رمز و راز استخراج رمزارز در ایران؛ ماینینگ زیر چتر قانون به صرفه نیست!
گفتگو با یک استخراج کننده پول دیجیتال

رمز و راز استخراج رمزارز در ایران؛ ماینینگ زیر چتر قانون به صرفه نیست!

یک مزرعه دار استخراج کننده رمز ارز دارای مجوز: وزارت صمت اگرچه به استخراج کنندگان رمزارز مجوز می دهد اما شرایط دریافت این مجوز به حدی سخت است که به دردسرش نمی ارزد.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: استخراج رمزارز در ایران به شرط دریافت مجوز قانونی است. اما دریافت مجوز شرایط به شدت دشواری دارد. زمینی با مساحت هزار متر مربع و تجهیزات وارداتی به ارزش ۹۹ هزار یورو از جمله این شرایط هستند. همین امر موجب شده بسیاری از فعالان استخراج رمزارز به صورت زیرزمینی فعالیت کنند. در بسیاری از مواقع پلیس فعالان ماینینگ را دستگیر می کند و از آن ها می پرسد چه مقدار بیت کوین حمل می کنند! که نشان می دهد از یک سو با نهادهایی کاملا ناآشنا با ماینینگ مواجه هستیم و از طرفی دیگر برخی از نهادهای دولتی خود مزارع استخراج رمزارز احداث کرده و در حال فعالیت هستند. اینها بخشی از گفت وگو با یک مزرعه دار استخراج بیت کوین است.

 او بر این باور است که به هر روی آینده از آن رمزارزهاست، دولت آمریکا به شدت با آن مخالف است و معتقد است ارزش دلار را به خطر می اندازد. دولت ایران نیز معتقد است با بیت کوین و رمزارزها می تواند تجارت کرده و تحریم ها را دور بزند. در حالی که  هر دو نوع این نگاه  اشتباه است زیرا از یک سو نمی توان جلو  تکنولوژی را گرفت و از سوی دیگر برای مسئولان ایرانی می توان گفت که  حجم تبادلات روزانه بیت کوین بسیار کمتر از میزان تجارت کشورها  است و این  که تصور کنیم با ارز رمزها می توان  تحریم ها را دور زد بسیار  اشتباه و امری در عمل غیرممکن است.

او معتقد است که بیت کوین به عنوان ملکه رمزارزها رشد چشمگیری داشته و دیگر دورانی که چند بیت کوین را به ازای یک پیتزا می فروختند، سررسیده است.

 در عین حال وی که حاضر به فاش کردن نام خود نیست  زیرا جزو ۱۰ مجوز دار فعال در ماینینگ است با در اختیار قرار دادن مجوز قانونی خود  استخراج رمز ارز  از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت  میگوید: دستگاه ها و نهادهای مختلف  دچار نوعی سردر گمی و بلاتکلیفی هستند. از یک سو ما موفق به اخذ مجوز استخراج شده ایم که حتی در متن مجوز هم استفاده  از ارز رمزها را  قانونی نمی داندو به نوعی مجوز صادر شده دچار ایرادات جدی است زیرا شما چیزی را با مجوز تولید می کنید که بانک مرکزی و بخش دیگری از دولت آن را به رسمیت نمی شناسد! 

مفاد مجوز ماینینگ
مجوز استخراج رمزارز که توسط وزارت صمت صادر می شود به این صورت است: این جواز ترخیص به استناد دستورالعمل مورخ ۲۲  /۸/۹۸ وزارت صمت صادر شده و به استناد بند یک دستورالعمل مسئولیت خطرپذیری برعهده سرمایه گذاران و متعاملین استفاده از رمزارزها است و استفاده از رمزارزها مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. طبق بند ۸ دستورالعمل تامین زیرساخت های لازم شامل برق، گاز، آب، اینترنت و غیره بر عهده دارند جواز است.

مایه تاسف است که برخی از تشکل ها ، افراد و حتی و نهادهای دولتی تصور می کنند چون اسم رمزارز شیک و پرطمطراق است، بنابراین اگر از این واژه استفاده کرده و یا ادعا کنند از آن برای تجارت و دورزدن تحریم ها استفاده می کنند، بیانگر عملکرد مناسب و تسلط آن ها بر امور است. در صورتی که رمزارز فقط می تواند در تجارت خرد کاربرد داشته باشد

رمزارزها مناسب تجارت کل نیست
یکی از فعالان استخراج رمزارز که مجوز رسمی برای این اقدام دریافت کرده است در رابطه با این که گفته می شود می توان از رمزارزها برای دور زدن تحریم ها استفاده کرد، گفت: مایه تاسف است که برخی از تشکل ها ، افراد و حتی و نهادهای دولتی تصور می کنند چون اسم رمزارز شیک و پرطمطراق است، بنابراین اگر از این واژه استفاده کرده و یا ادعا کنند از آن برای تجارت و دور زدن تحریم ها استفاده می کنند، بیانگر عملکرد مناسب و تسلط آن ها بر امور است. در صورتی که میزان صادرات و واردات کشور به اندازه ای بالا  است که نمی توان با رمزارزها آن را انجام داد و لذا رمزارز فقط می تواند در تجارت خرد کاربرد داشته باشد.

وی در رابطه با مخالفت برخی از نهادهای دولتی با استخراج رمز ارز گفت:  بسیاری از نهادها از جمله وزارت نیرو، بانک مرکزی و برخی نهادهای دیگر با استخراج قانونی رمزارز مخالفند و وزارت نیرو تعرفه برق استخراج رمزارز را به شدت افزایش داده است اما کاشف به عمل می آید که برخی از وزارتخانه ها و دستگاه ها  خودشان درگیر ماینینگ شده اند. یعنی در این کار هم رقبای قدر دولتی و شبه دولتی وجود دارد که از مواهب  برق ارزان و نظارت کم و... برخوردارند.

یک مزرعه دار ارز رمز  با چهار  مشکل عمده مواجه است: رقبای غیر قانونی که از برق های کشاورزی و ... سوء استفاده می کنند،  رقبای قدر قدرتی که  کمتر نهادهای نظارتی  از آنها سئوال می کنند، مشکل سوم ناآگاهی دستگاه های نظارتی  و مشکل چهارم  نبود وحدت رویه و موافقت درباره این کار در بین وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط است

چهار مشکل عمده  استخراج ارز رمز 
این منبع آگاه گفت:شروع استفاده از ارز رمزها در فضای تاریک مجازی ( dark web)  بوده و بسیاری از مجرمان و قاچاقچیان در سراسر دنیا از بیت کوین و دیگر رمزارزها برای پول شویی و اعمال خلاف خود استفاده می کردند . اکنون نیز همین طور است  به همین دلیل دولت ها به طور علنی از رمزارزها حمایت نمی کنند . ضمن این که استفاده از ارز رمزها حاکمیت  بر بازار پول  کشورها نیز زیر سئوال می رود . با این حال  با توجه به شرایط کشور استخراج  ارز رمز  تا حدودی می تواند بخش بسیار کوچکی از  نیاز های  اقتصادی را  تامین کند. 

او ادامه می دهد: به عبارت دیگر یک مزرعه دار ارز رمز  با چهار  مشکل عمده مواجه است: رقبای غیر قانونی که از برق های کشاورزی و ... سوء استفاده می کنند،  رقبای قدر قدرتی که  کمتر نهادهای نظارتی  از آنها سئوال می کنند، مشکل سوم ناآگاهی دستگاه های نظارتی  و مشکل چهارم  نبود وحدت رویه و موافقت درباره این کار در بین وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط است. 

این دارنده مزرعه ماینر افزود: به طور کلی با افزایش قیمت دستگاه ها دیگر استخراج رمزارز  با شیوه قانونی و زیر چتر قانون مقرون به صرفه نیست. تعرفه برق نیز برای ماینینگ به شدت افزایش یافته است. از طرفی دیگر هنوز هیچ ارزی به واردات دستگاه های ماینر تعلق نمی گیرد و هنوز مشخص نیست واردات این دستگاه ها قاچاق محسوب می شود یا خیر و مسئولان گمرک می توانند دستگاه های ماینر را به عنوان دستگاه مربوط به فناوری اطلاعات بپذیرند یا خیر.

چه مقدار بیت کوین حمل می کنید؟
به گفته این فعال پول دیجیتال، مزرعه های استخراج ارز رمز ، معمولا دستگاه های خود را با کانتینر وارد مزرعه می کنند که البته  یکی از همکاران مجوز دارش توسط نیروهای انتظامی دستگیر شدند. از آن ها پرسیده شد: چه میزان بیت کوین در کانتینر حمل می کنید؟ 

این موضوع از یک سو ناآگاهی  دستگاه های نظارتی را بیان می کند که نمی دانند  ارز رمز  فیزیکی نبوده و چیزی در دستگاه ها ته نشین و یا قابل پنهان شدن نیست و از سوی دیگر این نوع برخوردهای قهری از عدم شناخت و آگاهی درست دستگاه های مختلف با رمزارزها نشات می گیرد. حتی  بسیاری از دارندگان مزارع استخراج رمزارز مدت ها در بازداشت بودند.

او در رابطه با استخراج رمزارز در مساجد بیان کرد: این ادعا که در مساجد استخراج ارز رمز  صورت گرفته تنها استفاده از جهل مردم است. دستگاه های ماینر صدای بسیار بلندی دارند و نمی توان در یک مکان عادی از آن ها استفاده کرد. گرمای وحشتناکی نیز تولید می کنند که البته برخی از کشورها مانند هلند از گرمای تولید شده استفاده می کنند.

این دارنده مزرعه استخراج رمزارز گفت: اگر تعاملی بین وزارت نیرو و فعالان ماینینگ ایجاد شود می توان استخراج رمزارز را در زمانی که پیک مصرف نیست، انجام داد. اما جالب است که استخراج ارز رمزها مانند  دیگر  بخش های تولیدی  با برخوردها و تعارضات چندگانه و نبود وحدت رویه بین دستگاه ها و سایر مشکلات  مواجه است که خیلی نمی توان به آن  پرداخت.

این ادعا که در مساجد استخراج ارز رمز  صورت گرفته تنها استفاده از جهل مردم است. دستگاه های ماینر صدای بسیار بلندی دارند و نمی توان در یک مکان عادی از آن ها استفاده کرد. گرمای وحشتناکی نیز تولید می کنند که البته برخی از کشورها مانند هلند از گرمای تولید شده استفاده می کنند

چوپان ماینر
او افزود: در سفری که  به منطقه غرب کشور  داشتم  چوپانی را دیدم که  به من گفته بود زمین کشاورزی، آب و برق  برای من و بیا با هم شریکی  رمزارز استخراج کنیم. دلیل این امر آن است که بسیاری در مزارع کشاورزی  با استفاده از رانت های قیمتی برق  برای زمین های کشاورزی این اقدام را انجام می دهند. برق زمین های کشاورزی قیمتی  زیادی ندارد و مقرون به صرفه است.

به گفته او استخراج رمزارز هیچ زحمتی ندارد و فقط باید از تجهیزات نگهداری شود اما دستگاه های ماینر طی کمتر از یک سال مستهلک می شوند. اکنون هم قیمت دستگاه ها به شدت افزایش یافته است. هر چند که دستگاه های جدید با سرعت بیشتر و انرژی بیشتری  ارز رمز استخراج می کنند. 

سرمایه گذاری در این حوزه  از راه قانونی ودر شرایط کنونی کشور مناسب نیست. نظم حاکم بر صنعت استخراج رمزارز را نمی پذیرد و ورود به این حوزه به قبول مخاطرات آن نمی ارزد

این فعال استخراج رمزارز گفت: به طور کلی استخراج رمزارز و بهره برداری از تکنولوژی های روز دنیا اقدام خوبی است اما سرمایه گذاری در این حوزه  از راه قانونی ودر شرایط کنونی کشور مناسب نیست. نظم حاکم بر صنعت، استخراج رمزارز را نمی پذیرد و ورود به این حوزه به قبول مخاطرات آن نمی ارزد.

به گفته او دولت همواره عقب تر از فعالان بخش خصوصی است اما باید تمامی نهادهای دولتی توافق کنند که ماینینگ یک صنعت پذیرفته شده است. بیشتر فعالان استخراج رمزارز به صورت زیرپله ای آن را انجام می دهند و تعداد دارندگان مجوز فعالیت در این حوزه به سختی به ۱۰ نفر می رسد. بر اساس مصوبه دولت، ارزش دستگاه های داخلی صفر ریال اما دستگاه های خارجی ۹۹ هزار یورو است. مساحت زمین هم باید هزار متر مربع باشد هرکسی امکان دریافت مجوز با چنین شرایطی را ندارد.

کد خبر: ۳۱٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha