۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
واردات گندم با هیچ منطقی سازگار نیست
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

واردات گندم با هیچ منطقی سازگار نیست

شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: اینکه ظرفیت تولید گندم در مملکت وجود دارد، عین واقعیت است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «محمد شفیع ملک زاده» افزود: حتی امکان صادرات گندم از ایران به سایر کشورهای دنیا به شرط برخورداری از مدیریت کار آمد، حمایت مناسب و در عین حال سیاست گذاری درست در رابطه با تعیین قیمت گندم و مسائل دیگر وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واردات گندم به کشور با عقل و منطق سازو گار نیست، اظهارداشت: نیاز مملکت به گندم کمتر از ۱۱ میلیون تن در سال است در حالی که بیش از نیاز داخلی به همت کشاورزان گندم در کشور تولید می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: نرخی که برای خرید تضمینی گندم در کشور تعیین می‌شود خیلی پائین تر از نرخ گندم در سایر کشورها یا میانگین بازارهای جهانی است.

وی در ادامه افزود: حال سئوال اینکه بدین شکل واردات گندم برای چه کسی صرفه اقتصادی دارد!؟

ملک زاده تصریح کرد: کشور از سال ۹۳ به این طرف هر ساله در زمینه تولید گندم خودکفا بوده و مشکلی نداشته است.

وی ادامه داد: گندم در حال حاضر به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان در حال خریداری است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: اکنون یک وارد کننده با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هم نمی‌تواند گندم را کمتر از سه و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان وارد کند.

وی افزود: محاسبات نشان می‌دهد وادات گندم با ارز آزاد بالای ۵ تا ۶ هزار تومان تمام می‌شود.

ملک زاده بیان داشت: هنوز هیچ کس نمی‌تواند بطور دقیق اعلام کند که واردات گندم واقعیت دارد و همه این حرف و حدیث‌ها در هاله‌ای از ابهام است.

وی ادامه داد: تولید گندم با وجود هزینه های سرسام آور و نرخی که برای خرید تضمینی تعیین شده از سوی دولت به هیچ عنوان برای تولیدکنندگان مقرون به صرف نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یادآورشد: برای پایداری تولید و صیانت از خودکفایی گندم باید به معنای واقعی گندمکاران مورد حمایت قرار گیرند.

کد خبر: ۳۱٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha