۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
سهم تجارت جهانی عراق؛ ایران یک پله بالاتر از چین
سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت تشریح کرد

سهم تجارت جهانی عراق؛ ایران یک پله بالاتر از چین

موسویان، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت سهم صادرات ایران به عراق را نسبت به چین بالاتر گزارش کرد.

به گزارش بازار سید مجتبی موسویان سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت در برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع «تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی کشور نیازمند تغییر راهبردی و نوسازی» با اشاره به اینکه پیشران توسعه کشور مسائل اقتصادی است و در مسائل اقتصادی هم پیشران توسعه تجارت خارجی است، از اهمیت تجارت خارجی ایران با توجه به تعدد همسایگان ایران صحبت کرد و ایران را سومین کشور دنیا که بیشترین تعداد همسایگان را دارد معرفی کرد.

استعداد بالای ایران برای صادرات
وی همچنین گفت: دارای استعداد در صنایع، معادن و کشاورزی هستیم. به دلیل اختلاف دما در نقاط شمال و جنوب کشور امکان کشت خارج از فصل داریم. همچنین تولیدات و بازار داریم اما اینها کفایت نمی کند، در کشور شرایط مهیا نیست و شرکت های بزرگ دنیا در داخل حضور ندارند. به عنوان مثال امکانات برای جوابگویی به نیازهای وارداتی روسیه نداریم. [اشاره به اینکه کشور روسیه بزرگ است]

موسویان همچنین با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط کرونا و تحریم نمی توان از ۱۰۰ درصد ظرفیتی که داریم، استفاده کنیم، گفت: اگر ایران تحت شرایط جنگ جهانی دوم توانسته دوام بیاورد به خاطر موقعیت ژئوپلیتیکی کشور است.

کشورهای هدف صادرات متفاوت هستند
وی با اشاره به تفاوت های اقتصادی میان کشورهای مختلف همسایه ایران همچون قطر که درآمد سرانه بالایی دارد، پاکستان جمعیتش بالاست و روسیه یک قاره کشور محسوب می شود به طرح این موضوع پرداخت که تعدد بازارها را داریم.

در ادامه سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گزاره ای قریب به این مضمون را گفت: معنی صادرات فروش مازاد تولید جذب نشده نیست بلکه جذب توسط مصرف کننده خارجی است.

در بخش دیگری موسویان گفت: تحت فشار مضاعفی هستیم، بعد از اینکه فروشنده عمده نفت در جهان بودیم –به واسطه تحریم ها- سهم مان از فروش نفت کاسته شده است. این موضوع توسط آمریکا صورت گرفته تا ما را در اعتقادات مان شکست دهد؛ وقتی شرایط این گونه است باید بر ظرفیت های دیگر –اقتصادی- تمرکز کنیم.

صادرکنندگان سربازان اقتصاد کشور
وی با اشاره به رشادت جوانان در دوران دفاع مقدس و جان نثاری دانشمندان هسته ای و همین طور فداکاری و تقدیم شهیدان کادر درمان در برابر کرونا گفت: امروز روزی است که صادرکننده ها باید به میدان بیایند. صادرکننده را سرباز اقتصادی کشور می دانیم.

موسویان صادرکنندگان را فرهیخته توصیف کرد و فعالان اقتصادی که تولید و صادرات می کنند و واردکننده هایی که قطعات و مواد اولیه مورد نیاز کشور را تامین می کنند قابل احترام دانست و گفت: با کمال احترامی که نسبت به صادرکنندگان قائل هستیم انتظار داریم نقش حساس شان را درک کنند.

عملکرد انقباضی بازارهای جهان
وی با اشاره به آمارهایی از بخش صادرات محصولات کشاورزی گفت: در شرایط عادی قرار نداریم، الان هزینه تبادل خارجی مان افزایش پیدا کرده است. مساله برگشت ارز، تحریم ها، تحریم بیمه و... مطرح است. همچنین بازارهای جهان انقباضی شده است، در همین خصوص، درخواست کشورها از صندوق بین المللی پول برای درخواست اخذ وام مطرح است. خیلی کشورها برای حفاظت از منابع ارزی شان در رابطه با بازارها انقباضی عمل می کنند.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بانک مرکزی شرایط را برای بازگشت ارز صادرکننده ها و انجام تعهدات ارزی فراهم کرده است یکی دو کانال انجام این تعهدات را برشمرد و ادامه داد: آماری هست که نشان می دهد برخی صادرکننده ها ۱۰۰ درصد ارزشان را برگرداندند. تعدادی شان بیش از ۷۰ درصد ارز را در موعد مقرر با قیمتی که پایین تر از الان بوده است به سیستم بانکی کشور برگردانده اند، برخی از صادرکنندگان هم شاید منتظر افزایش قیمت هستند.

تلاش برای حل و فصل مشکلات ارزی
وی با اشاره به تشکیل یک کمیسیون در سازمان توسعه تجارت برای حل و فصل مشکلات ارزی گفت: می خواهیم با تفاهم این موضوع را حل کنیم. صادرکننده ها را هم دعوت می کنیم و به عنوان یک سازمان دولتی باید هوای بخش خصوصی را داشته باشیم.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت در انتقاد دیگر مهمانان برنامه به خاطر موضوع تدوین قوانین خلق الساعه در بخش صادرات گفت: تغییر این قوانین را انعطاف قوانین می دانم؛ تحریم ها هر روز بخش خاصی از کشور را تحریک می کند. اینها حالت ژله ای دارد و با تغییر قوانین باید مقابل آن بایستیم.

اهمیت کشت محصولات استراتژیک
وی با اشاره به آمارهایی از صادرات گوجه فرنگی و هندوانه در سه ماهه اول سال جاری که در میان ۱۰ محصول کشاورزی قرار گرفته است، به طرح این موضوع پرداخت که وزارت کشاورزی معتقد است این بخش از نظر اشتغال مهم است و ادامه داد: الان حجم بالای ذرت، کنجاله و... را وارد می کنیم. برای چنین محصولات استراتژیکی می توانیم کشت و صنعت های بزرگ ایجاد کنیم. [اشاره به اهمیت کشت محصولات استراتژیک]

وی با اشاره به اینکه به ۵ محصول همچون جو، ذرت و... ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهیم کشت این محصولات در داخل را مستلزم ایجاد زیرساخت های بزرگ عنوان کرد و گفت: وقتی بازار عرضه هندوانه را می طلبد نمی توان جلوی آن را گرفت، این محصولات در بازارهای روسیه و امارات مشتری دارد. [واکنش موسویان به نقدی درباره صادرات آب مجازی]

قراردادی با اهمیت در اقتصاد ایران
در بخش دیگری موسویان درباره وضعیت صادراتی ایران این طور توضیح داد: بعد از انقلاب اسلامی برای اولین بار با مجمع اقتصادی اوراسیا قرارداد بستیم. همچنین در بخش صادرات با کشورهای روسیه، قزاقستان و امارات رشد داشتیم. این موضوع علی رغم فشارها، قرنطینه و کرونا رخ داده است. همچنین برنامه ریزی کردیم که موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا را تبدیل به موافقتنامه تجارت آزاد کنیم.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: برای توسعه صادرات در کشورهای مختلف برنامه ای داریم. این برنامه ها برای کشورها متفاوت است به عنوان مثال برنامه افزایش صادرات بین افغانستان با روسیه متفاوت است. ستادهای ویژه ای برای توسعه صادرات با کشورها به وجود آمده است.

وضعیت صادرات ایران خیلی هم بد نیست
وی همچنین به طرح این موضوع پرداخت که وضعیت صادراتی مان آنقدر هم بد نیست و در اینباره گفت: تا ۳۳ درصد بازار افغانستان را در اختیار داریم. در عراق هم سهم مان بالاست و جلوتر از صادرات چین به این کشور هستیم. [اشاره به اینکه روند صادرات هم در مسیر رشد است.]

موسویان تامین ارز برای کالاهای اساسی را یک رسالت و وظیفه عنوان کرد و آن را متوجه صادرکنندگان دانست و گفت: در سازمان توسعه تجارت هم که نقش حمایتی دارد تلاش می کنیم مشکلات حل شود.

تلاش برای کاهش تاثیرات منفی کرونا بر صادرات
وی همچنین از بازگشایی بخش عمده ای از مرزها که به خاطر کرونا بسته شده بود خبر داد و گفت: تلاش می کنیم روند رو به کاهش صادرات به خاطر کرونا را بهبود بخشیم و از تاثیرات این بخش کم کنیم. از صادرکنندگان هم می خواهیم با ارائه ارزها رسالت شان را انجام دهند.

وی با اعلام اینکه کانال های گفت و گو با صادرکنندگان داریم که بازخوردهایی از آن می گیریم، ادامه داد: تشکیل کنسرسیوم برای دستیابی به بازارهای روسیه نیاز است و لازم است شرکت های بزرگی وجود داشته باشد. شرکت ها باید در قالب تشکل، انجمن، اتحادیه باشد که بتوانند به نیاز بازارهای بزرگ پاسخگویی کنند. یک تجدید ساختار نیاز است.

شباهت مدیریت صادرات به سیستم عامل رایانه
وی در پایان مدیریت صادرات را تشبیه به سیستم عامل کامپیوتر دانست که اجزای یک رایانه را به هم پیوند می دهد و به طرح این موضوع پرداخت که این مدیریت صادرات یک مدیریت تخصصی است و ادامه داد: افراد باهوشی داریم که می توانند شرکت های تخصصی را شکل دهند و یکسری خدمات تخصصی انجام دهند. شاید یک تولید کننده برای انعقاد قرارداد نیاز به حمایت دارد، یا یک شریک و فروشنده بتواند به او کمک کند که برای این حمایت ها شرکت های تخصصی فوق می توانند به او کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از خلاهایی که داریم با توجه به نیروهای جوان و تحصلیکرده این است که اینها می توانند شرکت های دانش بنیان راه اندازی کنند و به کمک تولیدکننده های سنتی یا افراد نابلدی که با صادرات آشنا نیستند، بیایند. برای این منظور افراد تحصیلکرده که مایل به راه اندازی چنین فعالیت هایی هستند را می توانند به ما مراجعه کنند.

کد خبر: ۳۱٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha