۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
 خروج موقت سهم‌های بازارساز  شاخص ها را نزولی کرده بود
گزارش «بازار» از علل سیر نزولی شاخص ها در هفته گذشته؛

خروج موقت سهم‌های بازارساز شاخص ها را نزولی کرده بود

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ این بازار به دلیل شفافیت معاملات و ریسک کم سرمایه گذاری نسبت به سایر بازارها، شرایط بسیار مطلوبی دارد و افق روشنی را پیش روی سرمایه گذاران گذاشته است.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار سرمایه که مدتهاست محلی امن و پرسود برای سرمایه گذاران خرد و کلان، نوپا و خبره تبدیل شده سودهای رضایت بخشی را نصیب آنها کرده است تا جایی که طی ۲ سال اخیر به تعداد سرمایه گذاران ورودی به این بازار حدود ۲ میلیون اضافه شده است.
حمایت دولت از بازار سرمایه و تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس از یک طرف و وجود ریسک بالا و رکود در سایر بازارهای موازی در کنار سود اندک بانکی موجب شده تا بورس مامنی مناسب برای سرمایه گذاران شود. بازاری رسمی که نبض اقتصاد هر کشوری محسوب می شود و جذب نقدینگی در این بازار خون تازه ای را بر پیکر نیمه جان اقتصاد کشور می داوند.
آشنایی خیلی ها با بازار سرمایه و مشارکت آنها در فعالیت های اقتصادی در بستر الکترونیک طوری است که طی یکی دو سال اخیر معدود کسی اوقات فراقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کند بلکه چشم و گوش مردم برای کسب سود ولو با سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار تومانی در بازار سرمایه بازشده است وآنها به جای وقت کشی و پرسه در فضای مجازی بدنبال سود و دادو ستد سهام هستند.


سرمایه گذاران ارزی به بورس نمی روند!
اخیرا با کاهش قیمت ها در بازار ارز خیلی ها فکر می کردند که سرمایه گذاران ارزی به بازار سرمایه کوچ کنند اما از آنجایی که سرمایه گذاران در بورس با برنامه ریزی بلند مدت و برای کسب سود مستمر وارد این بازار شده اند تفکری کاملا موازی با سرمایه گذاران بازار ارز دارند چرا که سفته بازانی که خواهان سود های آنی کلان در بازارهای موازی هستند کمتر در بورس سرمایه گذاری می کنند.
البته هم زمان با سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز، بازار سرمایه نیز مدتی است در استراحت مقطعی به سر می برد و شاخص ها روندی منفی را سپری می کنند. به عقیده کارشناسان علت ریزش شاخص ها در این بازار رفتن سهام شاخص ساز به مجمع سالانه و از طرفی نیاز بازار به اصلاح برای سلامت بازار سرمایه است. جذابیت بازار سرمایه در چنین روزهایی تا جایی است که با وجود ریزش شاخص ها، سرمایه گذاران از این بازار خارج نشده چرا که بازار فعال سوده و مطمئن دیگر در کشور وجود ندارد تا سرمایه گذاران در آن بازار سرمایه گذارای کنند.
 

خروج سهام بازار ساز از بورس شاخص ها را نزولی کرد
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت کنونی بورس و آینده این بازار گفت: طی ۲ هفته اخیر بازار سرمایه به دلیل رفتن شاخص های بازار ساز به مجمع سالانه، شاخص ها نزولی شده که این روندی طبیعی و البته مقطعی است چرا که بازار نیاز به تنفس دارد و به زودی با بازگشت سهام شاخص ساز فعالیت این بازار از سر گرفته می شود.
وی با بیان اینکه بسته شدن نمادها در یکی دو هفته اخیر به معنای ضعیف شدن بازار سرمایه نیست، اضافه کرد: بازار پس از مدتها فعالیت در پی عرضه های سنگین و تقاضا برای سهام، مستعد یک استراحت کوتاه مدت است به همین خاطر در هفته های گذشته شاهد منفی شدن بازار بودیم.
دارابی خاطر نشان کرد: بازار اکنون در یک دوره اصلاح و استراحت به سر می برد و طبیعی است که شاخص بورس همیشه مثبت نیست پس در چنین شرایطی نباید ریزش شاخص ها را دلیلی برای ضعف بازار سرمایه عنوان کرد.
وی در پاسخ به اینکه با ریزش قیمت ها در بازار ارز آیا سرمایه ها و یا نقدینگی این بازار به سمت بورس روانه می شود یا خیر؟ افزود: بازار ارز معمولا ریسک بالایی دارد و سرمایه گذاران این بازار انگیزه آنچنانی برای ورود به بازار سرمایه ندارند چرا فعالان بورس بر خلاف فعالان بازار ارز با دید بلند مدت به این بازار می نگرند و هیجان دستیابی به سود های کلان آنی را ندارند.


تازه وارد ها بدون آگاهی وارد بازار سرمایه نشوند
دارابی اظهار داشت: البته با سیر صعودی شاخص ها در بازار سرمایه و جذابیت این بازار خیلی ها برای سرمایه گذاری به این بازار هجوم آورده اند که تجربه تخصص آنچنانی در این بازار را ندارند در چنین شرایطی به نظر می رسد افرادی باید در بازار سرمایه فعالیت کنند که علم و آگاهی لازم معامله و هیجان بازار را داشته باشند و با بهره گیری از تخصص خبرگان وارد چنین بازاری شوند.
وی به تازه واردهای بورسی توصیه کرد؛ به نظر می رسد افراد ناشی باید جوانب لازم را در معاملات در نظر گیرند چرا که با خرید و فروش های بسیار زیاد امکان زیان نیز برای آنها وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه آینده چنین بازاری را مثبت پیش بینی کرد و افزود: چشم انداز بازار سرمایه با توجه به ظرفیت بالایی که این بازار دارد با افق روشنی همراه است. امید است دولت نیز از این فضا مناسب استفاده کند و با عرضه سهام شرکت های مطرح نظیر پتروشیمی ها، شرکتها نفتی، مواد معدنی و...اجازه دهد بازاری که اکنون مورد توجه مردم است بیش از پیش غنی تر شود.
 

کاهش قیمت ارز به نفع بازار سرمایه است
سید محمدعلی شهدایی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با «بازار» در باره تبعات کاهش نرخ ارز و تاثیر گذاری آن بر بازار سرمایه، گفت: کاهش قیمت ارز به نفع بازار سرمایه است چرا که بخش عمده ای از مواد اولیه کارخانه ها و مراکز تولید از خارج تامین می شود که هزینه های تولید برای این شرکت های ارزبر تا حدی کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: البته قیمت ارز باید با ثبات خاصی همراه یاشد چرا که نوسان قیمتی در این کالا برنامه ریزی فعالان اقتصادی را به هم می زند و مشکلات زیادی را متوجه بخش تولید می کند.
شهدایی با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد که با تغییر نرخ ارز تغییراتی در همه بازارهای موازی و معاملات سرمایه گذاران (سود و زیان)  ایجاد می شود، افزود: در چنین شرایطی  بازدهی بازار سرمایه در چنین مواقعی از همه بازارهای موازی بیشتر بوده است و بیشترین بازدهی را کسانی کسب کرده اند که با افق دید بلند مدتی به بازار سرمایه نگریسته و همیشه در بازار حضور داشته اند.
وی افزود: با کاهش قیمت ارز سرمایه گذاران آنچنانی از بازار خارج نشده اند و افرادی که در زمان سیر نزولی شاخص ها از بازار سرمایه خارج می شوند هیچ وقت سرمایه های خود را به دیگر بازارهای موازی نمی برند. و پس از مدت کوتاهی همان سهامی که فروخته اند خریدار آن می شوند. بنابراین این گروه معامله گران با چنین رفتاری فقط اسم نوسان گیری را روی خودشان می گذارند
 

دائمی های بازار سرمایه همیشه برنده اند
این کارشناس بازار سرمایه افزود: معمولا بازدهی اصلی از بازار سرمایه را کسانی می برند که دائم در بازار حضور دارند و با ریزش شاخص ها این بازار را ترک نمی کنند بلکه صبر می کنند و در آن شرایط حتی خریدار سهام می شوند.
شهدایی به استواری و انسجام  بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها موازی اشاره کرد و گفت: فعالان خبره بازار سرمایه حتی در شرایطی که سکه و ارز در بازار با کاهش قیمت همراه می شود خیلی کم  سرمایه های خود را از بورس خارج و برای خرید این کالاها وارد بازارهای موازی می شوند چرا که به خوبی می دانند این بازارها از شاکله و اساس خاصی برخوردار نیستند و احتمال ریش قیمت ها در آن وجود دارد.
 

کد خبر: ۳۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha