۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
نکات ارزنده اصناف و بازار کمتر دیده می شود
یادداشت؛

نکات ارزنده اصناف و بازار کمتر دیده می شود

کرج- ساختار اجتماعی و فرهنگی بازار و قابلیت های منحصر به فرد آن، به عنوان یکی از شاخص ها و ظرفیت های مهم اقتصادی مورد توجه دولت و دیگر بخش های جامعه قرار داشته است، بخشی از یادداشت اختصاصی ناصر کاویانی نایب رئیس اتاق اصناف البرز برای بازار است.

ناصر کاویانی؛ نگاه سنتی به بازار و فعالیت های صنفی و نبود برنامه ریزی علمی و کاربردی در این حوزه ، افزایش بی ضابطه و غیر اصولی واحد های صنفی و مراکز تجاری سطح شهرهای کشور را رقم زده است و به گونه ای که آمار ها حکایت می کنند، در اغلب شهرهای ایران تعداد واحد های صنفی نسبت به جمعیت شهری، بیشتر است.

موقعیت جغرافیایی استان البرز به لحاظ همجواری با پایتخت، شرایط آب و هوایی معتدل و قیمت مناسب زمین و املاک تجاری نسبت به تهران، باعث شد تا این منطقه مورد توجه اقوام مهاجر و جویای کار قرار گیرد. بر همین اساس جمعیت شهرهای استان بویژه شهر کرج، طی سالهای گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده است. شکل گیری اجتماعات کوچک و بزرگ اقوام مختلف ایرانی در مناطق مختلف شهر کرج، تنوع قومیتی و فرهنگی منحصر به فردی را ایجاد کرده که خود می تواند به یکی از پتانسیل های ارزنده و استراتژیک البرز تبدیل شود.

در بکارگیری نیروهای جوان البرز هیچ برنامه ای وجود ندارد
تنوع جمعیتی در استان البرز می تواند به یک امتیاز و موقعیت استثنایی مبدل شود که ضمن تعامل و پیوند فرهنگی، زمینه ساز رونق و شکوفایی اقتصادی در استان نیز باشد. اما متاسفانه در جذب، بکارگیری نیروهای جوان و اتحاد و هم افزایی فرهنگی ساکنان استان البرز هیچ برنامه ای وجود ندارد.  

تلاشهایی هم که توسط موسسات و بنیاد های فرهنگی به طور جسته و گریخته انجام می شود، در میان موجی از بی توجهی ها بی نتیجه مانده و به فراموشی سپرده می شود.

شاید برخی اعتقاد نداشته باشند، اما واقعیت این است که بخش اعظمی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی استان البرز، توسط اصناف و در درون تشکیلات ساختاری بازار برطرف شده است. در هر صورت، یافتن شغل مناسب و راه اندازی کسب و کاری مستقل یکی از انگیزه های اصلی همه افراد است و بازار یکی از مراکز و پایگاه های مهمی است که با جذب نیروهای آماده به کار در تامین و پاسخ به انگیزه های اقتصادی و فرهنگی جویندگان شغل  نقشی کلیدی بر عهده دارد.

قابلیت و وظیفه اجتماعی اصناف کمتر دیده می شود
فضای بازارهای کشورمان متاثر از تعلیمات و آموزه های دینی، همواره در تعلیم و تربیت نیروهای مستعد و جویای موفقیت در کسب و کار، کوشا و فعال بوده است و فعالان صنفی بعنوان اهرم های اجرایی بازار نقشی سازنده و کارگشا در این عرصه ایفا کرده اند. این قابلیت و وظیفه اجتماعی از نکات ارزنده اصناف و بازار است که متاسفانه کمتر دیده می شود. مشکلاتی که در این میان، متوجه صاحبان مشاغل و کارآفرینان می شود، گاه آنقدر آزار دهنده می شوند که انگیزه های فرد کارآفرین را برای ادامه فعالیت اقتصادی از بین می برند.

قوانین حوزه کارگر و کارفرما، افزایش نرخ خدمات ادارات دولتی آب، برق، گاز)،افزایش مالیات، افزایش هزینه های عوارض مرتبط با «شهرداری، افزایش اجاره واحد های صنفی، افزایش حقوق و دیگر تعرفه ها» از جمله نکاتیست که امروز به دغدغه های اصلی بازار و فعالان صنفی تبدیل شده است.

حمایت بدور از شعار؛ لازمه برون رفت از مشکلات اقتصادی
از سویی دیگر فشارهای ناشی از تحریم های اقتصادی، نوسان نرخ ارز، کمبود مواد اولیه و دهها مسئله ریز و درشت دیگر، فضای بازارهای ما را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از بنگاه های اقتصادی را تا مرحله تعطیلی یا ورشکستگی پیش برده است.

در این مقطع زمانی که همه فعالیت های اقتصادی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و تحریم های اقتصادی نیز روند عادی کسب و کار را در سطح بازار با چالش مواجه کرده است، می طلبد تا دست اندر کاران و سیاست گذاران کلان اقتصادی کشور، با مشورت و استفاده از نظرات کارشناسان صنفی، تدابیر و برنامه های جامعی را با هدف برون رفت از مشکلات اقتصادی اتخاذ کرده و برنامه های حمایتی را بدور از هر گونه وعده و شعار در دستور کار و اولویت های خود قرار دهند.

کد خبر: ۳۱٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha