۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
گلایه‌های گندم‌کاران از سختی تهیه سوخت تا بهانه‌های سیلوداران
بازار از نوبران گزارش می‌دهد؛

گلایه‌های گندم‌کاران از سختی تهیه سوخت تا بهانه‌های سیلوداران

ساوه- فصل برداشت گندم از منطقه زرخیز نوبران در حالی رو به پایان می رود که کشاورزان گلایه‌مند از عدم حمایت مسئولان هستند و از تامین سوخت ماشین آلات تا نارضایتی از سیلوداران برای تحویل محصول، همگی مواردی است که نیاز به توجه دارد تا این قشر زحمتکش بیش از پیش به «جهش تولید» بپردازند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال در این روزها فصل برداشت گندم در اکثر مناطق کشور می‌رسد و با توجه به فصل برداشت گندم، شاهد یک جنب جوش خاص در دشت‌های وسیع و حاصل خیز منطقه از « نوبران» تا قلعه « گزل دره» و زمین‌های « گلازور» هستیم و خوشه‌های طلایی و نعمت الهی در کنار کمباین‌های بی‌شمار، کامیون‌های حمل گندم و کشاورزان و دهقانان زحمت‌کش که حاصل یک سال زحمت و هزینه خود را برداشت می‌کنند، به‌خوبی دیده می‌شود، مخصوصاً شب‌ها وقتی در مرتفع‌ترین قسمت روستا بین سی روستای «نوبران قارلق» به دشت‌ها و مزارع نگاه می‌کنی همه‌جا چراغانی و زیبا است.

منطقه «نوبران» با بیش از سی روستا نه‌تنها توسعه‌نیافته که در محرومیت کامل به سر می‌برد، اما باکیفیت‌ترین گندم سراسر استان مرکزی از همین منطقه برداشت می‌شود، اما کشاورزان و گندم کاران زحمتکش این منطقه از نبود و سختی تهیه گازوئیل و نیز بی‌مهری سیلو داران که گندم‌ها را دریافت می‌کنند، گلایه‌مند هستند.

خبری از کارت سوخت مختص کشاورزان نیست
یکی از کشاورزان به خبرنگار بازار گفت: ما باید ماهانه برای دریافت سوخت در سامانه‌ای که معرفی کردند، ثبت‌نام کنیم، که این امر برای ما که اطلاعات کافی از سامانه و اینترنت نداریم، مقدور نیست و مجبوریم ماهیانه هزینه‌ای برای ثبت‌نام در سامانه پرداخت کنیم و برای انجام آن به شهر برویم.

سوخت تحویلی را در زمین‌هایمان تحویل نمی‌دهند و برای انتقال آن به محل موردنیاز نیز باید هزینه حمل بدهیم، چراکه اغلب ماشین‌آلات مورداستفاده ما از گازوئیل استفاده می‌کنند، ولی خبری از کارت سوخت مختص کشاورزان نیست، گازوئیل تخصیص داده‌شده هم برای ما کفایت نمی‌کند

محمد اضافه کرد: از سویی دیگر سوخت تحویلی را در زمین‌هایمان تحویل نمی‌دهند و برای انتقال آن به محل موردنیاز نیز باید هزینه حمل بدهیم، چراکه اغلب ماشین‌آلات مورداستفاده ما از گازوئیل استفاده می‌کنند، ولی خبری از کارت سوخت مختص کشاورزان نیست، گازوئیل تخصیص داده‌شده هم برای ما کفایت نمی‌کند.

هیچ‌گاه شاهد اجرای دقیق و عملی قانون خرید تضمینی گندم نبودیم
کشاورز دیگری که از نحوه تخصیص و تأمین سوخت گلایه دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خیلی جالب است، زمانی که گازوئیل سوخت اصلی موردنیاز کشاورزان است، اما جایگاه گازوئیل در این نزدیکی‌ها دیده نمی‌شود، عملاً هیچ زیرساخت مناسبی برای کشاورزان نداریم.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه شاهد اجرای دقیق و عملی قانون خرید تضمینی گندم نبودیم، عملاً با دلهره گندم‌های خود را تحویل سیلو داران می‌دهیم، چراکه واقعاً نمی‌دانیم، چه زمانی پول می‌گیریم، البته امسال بخشی از پول را پرداخت کرده‌اند و گویا قصد تسویه‌حساب زودهنگام گندم‌های خریداری‌شده را دارند، اما بهانه درصد رطوبت گندم توسط سیلو داران گرفته می‌شود، عملاً هم تعیین درصد رطوبت، آن‌هم در این هوای گرم را به‌طور غیردقیق انجام می‌دهند.

نباید مشکل تأمین سوخت به تمام مشکلات یک کشاورز افزوده شود و می‌بایست، طوری برنامه‌ریزی کنیم، که کشاورز نه دغدغه بازار داشته باشد و نه تأمین سوخت و نبود ادوات کشاورزی

این گندم‌کار نوبرانی افزود: یک سیلو دار برای یکی از کشاورزان درصد رطوبت را ۱۲ درصد زده بود، اما وقتی‌که اعتراض می‌کند، بدون آزمایش و تست مجدد درصد رطوبت را هشت ثبت می‌کند، که این عملکرد سلیقه‌ای به اعتماد کشاورزان ضربه می‌زند.

نباید مشکل تأمین سوخت به تمام مشکلات یک کشاورز افزوده شود
عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار خواستار رفع مشکل تأمین ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در داخل شد و افزود: باید بااهمیت دادن به تولید داخل و حمایت از تولیدکننده موجبات خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی را فراهم کرد.

محمد سبزی همچنین از هدر رفتن ۳۰ درصد از گندم در پروسه طبخ نان به‌عنوان امری ناپسند اشاره کرد و گفت: باید معضلات تولید رفع شود و از سویی دیگر از هدر رفتن محصول جلوگیری کنیم و نیز از کشاورزان و تولیدکنندگان حمایت شود.

وی گفت: نباید مشکل تأمین سوخت به تمام مشکلات یک کشاورز افزوده شود و می‌بایست، طوری برنامه‌ریزی کنیم، که کشاورز نه دغدغه بازار داشته باشد و نه تأمین سوخت و نبود ادوات کشاورزی، بلکه باید تمام توان وی برای تولید بیشتر و باکیفیت‌تر صرف شود.

کشاورزان باید محصول باکیفیت را تحویل دهند
اما مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در خصوص نحوه خرید گندم تضمینی در استان مرکزی نظری متفاوت با کشاورزان دارد و در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: تا هفته پیش بیش از ۲۲۵ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان در خصوص فروش تضمینی گندم پرداخت شد و امسال ۸۵۰ میلیارد تومان برای این منظور به استان اختصاص پیدا کرده است.

تا هفته پیش بیش از ۲۲۵ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان در خصوص فروش تضمینی گندم پرداخت شد و امسال ۸۵۰ میلیارد تومان برای این منظور به استان اختصاص پیدا کرده است

غلامرضا ملکی همچنین افزود: ساوه، نخستین شهرستان استان مرکزی در برداشت و خرید گندم از کشاورزان است و در حال حاضر به پایان برداشت گندم در این منطقه می‌رسیم.

وی گفت: پیش‌بینی خرید ۳۵۰ هزار تُن گندم در استان مرکزی را داریم، درحالی‌که در سال گذشته ۳۰۴ هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری کردیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در مورد مشکلات سوخت کشاورزان نیز اظهار داشت: تأمین سوخت کشاورزان یکی از دغدغه‌های آن‌ها است، که البته مربوط به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نمی‌شود و تصمیم‌گیری در مورد آن بر عهده ما نیست.

ملکی در خصوص گلایه‌های کشاورزان مبنی بر بهانه‌گیری سیلو داران هنگام خرید تضمینی نیز گفت: به‌هرحال انتظار ما و مصرف‌کنندگان این است، که گندم باکیفیت برداشت و تحویل شود و به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهیم، از افزوده شدن مواد زائد به گندم ممانعت کنند و همچنین مراقب باشند محصول شکسته و بی‌کیفیت نشود.

وی قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد.

به‌هرحال به نظر می‌رسد، که باید با فراهم کردن سازوکار حداکثری برای تسهیل فعالیت کشاورزان و نیز خرید راحت‌تر محصولات آن‌ها و نیز تأمین نیازهای این قشر مولد و زحمت‌کش، شرایط را برای ایجاد انگیزه بیشتر در آن‌ها فراهم کرد.

کد خبر: ۳۱٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha