۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
قدرت نمایی اژدهای زرد پشت دیوار تعرفه‌ها
حمایت ترامپ از شرکت های دانش بنیان امریکایی

قدرت نمایی اژدهای زرد پشت دیوار تعرفه‌ها

حمایت ترامپ از شرکت های سازنده تراشه های نیمه هادی نشان داد که باید تا چه اندازه اقتصاد بازار را جدی گرفت و چینی ها در مواجهه با این نوع استانداردهای دوگانه چگونه برنامه ریزی کردند.

بازار، فاطمه محمدی پور: اسامی چند شرکت امریکایی هفته گذشته توسط رئیس جمهور ترامپ در طی مراسم امضای معامله تجاری  با چین اعلام شد که یکی از آنها شرکت میکرون بود، شرکتی نیمه هادی که در قلب جنگ تجاری آقای ترامپ قرار دارد.

این شرکت که تراشه های حافظه را برای رایانه ها و تلفن های هوشمند تولید می کند ،  شرکتی با فناوری پیشرفته است که برای دولت ترامپ جهت رقابت با چین بسیار مهم است. بعد از اینکه میکرون فروش محصولات خود را به شرکتی موردحمایت چین رد نمود، این شرکت چینی توانست فناوری‌های سرّی متعلق به تراشه‌های حافظه‌ی تصادفی پویا را سرقت کند. این تراشه‌ها به شرکت آمریکایی میکرون تعلق داشته است. باید گفت این سرقت در نوع خود بی‌نظیر است، چراکه چینی‌ها توانسته‌اند فناوری‌هایی به ارزش ۸.۷۵میلیارد دلار را به‌سرقت ببرند.

رفتار چین با شرکت های آمریکایی مانند میکرون به تصمیم آقای ترامپ مبنی بر آغاز جنگ تجاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان ، دامن زد اما ممکن است این اختلافات دو ساله باعث خسارت بیشتر شرکت های فناوری آمریکایی شود. درست است که توافق تجاری اولیه که هفته گذشته اعلام شد ، عملکرد در چین را برای شرکتهایی مانند میکرون آسانتر می کند زیرا این معامله شامل مقرراتی برای محافظت از فن آوری و اسرار تجاری آمریکا است و به شرکتها اجازه می دهد چین را به اتهام سرقت به چالش بکشند. اما رویکرد تجاری تهاجمی آقای ترامپ باعث تسریع مسابقه تکنولوژی تسلیحات بین دو کشور  شده است و شرکت های آمریکایی مانند میکرون را در معرض خطر قرار می دهد زیرا دو کشور سعی در جدا کردن اقتصاد خود دارند.

جنگ تجاری و بیدار شدن اژدهای زرد از خواب

در تلاش برای کاهش اعتماد به شرکت های آمریکایی ،چین تلاش هایی را برای تولید نیمه هادی های خود ، اتومبیل های بدون راننده ، هوش مصنوعی و سایر فناوری ها تسریع کرده است. این تلاش ها ، به همراه تمایل دولت ترامپ برای محدود کردن فروش محصولات فنی آمریکایی به چین ، می تواند به همان شرکت هایی که آقای ترامپ برای حمایت از آنها تصمیم گرفته صدمه بزند. «رابرت اتکینسون»، رئیس بنیاد فناوری و نوآوری آمریکا در این ارتباط گفت: باید واضح صحبت کنیم، جنگ تجاری با چین برای صنعت نیمه هادی بسیار بد بوده است. این جنگ باعث شد چین از خواب بیدار شود و ما بیش از حد به ایالات متحده امریکا اعتماد کرده ایم.

در واقع این توافق نامه تجاری هیچ طرحی برای محدود کردن استفاده چین از یارانه ها ، برنامه های صنعتی و شرکت های دولتی که به امریکا در ساخت صنایع بزرگ در فولاد ، توربین های بادی و پنل های خورشیدی کمک کرده است ، ندارد.

 دولت ترامپ در حال ساخت دیوارهای خاص در اطراف فن آوری آمریکایی است و دسترسی به بازار پرسود چین را به علت نگرانی های امنیتی کاهش می دهد. این امر صادرات فن آوری های حساس را محدود می کند ، مانع فروش برخی شرکت های چینی و جلوگیری از سرمایه گذاری اشخاص چینی در ایالات متحده امریکا می شود.

دولت ترامپ در نظر دارد محدودیت بیشتری برای فروش هواوی در نظر بگیرد - شرکت مخابراتی چینی که متکی به قطعات میکرون و سایر تولید کنندگان آمریکایی است-. طبق این توافق تعرفه واردات ۳۶۰ میلیارد دلار کالای چینی حذف نمی‌شود و آقای ترامپ سعی می کند شرکت های آمریکایی را وادار کند که تولید را در خانه به فروش رسانند. فروش قطعات شرکت نیمه هادی به چین، کشوری که نیمی از تقاضای تراشه در جهان را دارد، کاهش یافته است و با جنگ تجاری سهام نیمه هادی ها رو به زوال است. آقای ترامپ و حامیان وی می گویند که دیگر درگیری قابل اجتناب نیست و رویکرد غیر متعارف رئیس جمهور برای تهدید فزاینده چین ضروری است.

مقامات رسمی دولت با شک و تردید به برنامه های صنعتی چین نگاه می کنند و نگران این هستند که به دست آوردن مزیت در نیمه هادی ها به چین هم از نظر تجاری و هم از نظر نظامی وجه دهد. تراشه ها ، که به عنوان سنسورهای کوچک و مغزهای همه دستگاه های با تکنولوژی پیشرفته عمل می کنند ، برای شبکه های مخابراتی نسل بعدی، ابر رایانه ها ، هوش مصنوعی و ماشین های بدون راننده و همچنین کشتی های نظامی ، ماهواره و هواپیما بسیار مهم هستند. آنها همچنین یکی از بزرگترین صادرات ایالات متحده امریکا به همراه هواپیما و اتومبیل هستند.

درست است که توانایی چین در ساخت تراشه هنوز از ایالات متحده عقب مانده است ، اما دولت چین ، شرکت های دولتی و خصوصی آن میلیاردها دلار در این صنعت و به خصوص نوع تراشه های حافظه ای که میکرون تولید می کند، سرمایه گذاری کرده اند. شرکت های آمریکایی می گویند، در حوزه هایی که شرکت های چینی قادر به توسعه یا خرید فناوری نیستند، به سادگی مالکیت معنوی را دزدی می کنند.

برای دولت ترامپ که به دنبال جنگ با چین بود داستان میکرون اثری سازنده بود. بنابر ادعای متخصصان امنیتی و برخی از مقام‌های آمریکایی، درحالی‌که با رهبری دونالد ترامپ روابط میان چین و ایالات متحده‌ی آمریکا روبه‌وخامت رفته است، چینی‌ها تلاش‌های خود برای سرقت اسرار تجاری و علمی و فنی را افزایش داده‌اند. از زمان به سرقت رفتن اطلاعات شرکت میکرون، در سال 2017 و 2018 ، کارمندان میکرون بارها با مقامات دولت ، گاه با شورای امنیت ملی و شورای اقتصادی ملی ملاقات می کردند. پرونده این شرکت در جلسات برنامه ریزی داخلی با مقامات ارشد تجاری و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ماه ژوئیه سال گذشته ، آقای ترامپ در کاخ سفید جهت بحث در مورد درگیری تجاری با چین و سیاست های دولت در مورد هواوی با آقای مهروترا، رئیس شرکت میکرون، و همچنین روسای اینتل ، گوگل و برادکام ملاقات کرد. دو ماه بعد آقای ترامپ سرقت شرکت چینی از میکرون را دلیلی برای جنگ تجاری توصیف کرد.

آسیب توافق تجاری به شرکت های فناوری آمریکایی

سازندگان تراشه در ابتدا از تمایل دولت ترامپ برای جنگ تجاری با چین حمایت کردند زیرا شرکت ها مدت هاست که از سرقت املاک معنوی و رفتار ناعادلانه در بازار چین گلایه می کنند. در آوریل 2018 ، دولت ترامپ 50 میلیارد دلار تعرفه اعلام کرد که با افزایش قیمت تجهیزات و مواد وارداتی مستقیماً به شرکتهای نیمه هادی ضربه می زند. تراشه های تولید شده در چین مشمول تعرفه 25 درصدی خواهند بود، حتی اگر اجزای آن در آمریکا ساخته شده باشند. اعمال این تعرفه ها باعث تعجب مدیران بخش صنعت شد. انجمن صنعت نیمه هادی امریکا از اظهارات خود عقب نشینی کرد و در ژوئیه 2018 به نماینده تجارت ایالات متحده آمریکا گفت: تعرفه ها رهبری ایالات متحده امریکا در زمینه فناوری را تضعیف می کند، تأثیر منفی بر مصرف کنندگان آمریکایی محصولات نیمه هادی و تولید کنندگان آن در ایالات متحده دارد.

با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و چشم انداز جدایی اقتصادی بین این دو کشور، مدیران شرکت های فناوری عصبی تر شدند. مشتریان چینی خریدهای خود را از تولید کنندگان کره جنوبی، تایوان و جاهای دیگر انجام دادند.

 پیمان تجاری آقای ترامپ با پکن، پیروزی هایی را برای شرکت های فناوری به ارمغان آورد، از جمله قرارهای مقدماتی و گسترش منابع قانونی برای عدم سرقت اسرار تجاری، گرفتن تعهد  از چین مبنی بر جلوگیری از فشار بر مشاغل آمریکایی برای انتقال فناوری خود به شرکت های چینی و ارائه مجوز شکایت به شرکت های آمریکایی در صورت سرقت ماکیت معنوی از آنها.  

میکرون در بیانیه ای اظهار داشت که این قرارداد را تحسین می کند. «جان هوگانانس»، مدیر امور میکرون گفت: ما مشتاقانه منتظر بحث های اضافی بین کشورها در مورد موضوعات مهمی هستیم که برای میکرون و صنعت نیمه هادی مانند حفاظت از مالکیت معنوی و یارانه ها ضروری است.

سال گذشته وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد: شرکت «هوآوی» و ۷۰ زیرمجموعه آن را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. این اقدام باعث می‌شود این شرکت نتواند بدون تائیدیه‌های دولتی، هیچ تجهیز یا تکنولوژی را از آمریکا به دست آورد. سایر شرکت های فن آوری چینی به این لیست اضافه شدند.

اما قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه  به طور بالقوه ویران کننده است زیرا 13 درصد از فروش تراشه های میکرون مربوط به این شرکت چینی است. به همین دلیل در سپتامبر گذشته میکرون هشدار داد  جنگ تجاری میان امریکا و چین می تواند به آن آسیب جدی برساند.

تلاش هواوی جهت عدم وابستگی به بازارهای امریکا

هواوی مانند سایر شرکت های چینی برای کاهش وابستگی خود به آمریکا تلاش کرده است. با جایگزین کردن قطعات از ژاپن و کشورهای دیگر ،این شرکت اخیراً گوشی و تجهیزات مخابراتی تولید کرده است که هیچ کدام از اجزای آن آمریکایی نیستند. هواوی همچنین اظهار داشت فروش سال 2019 آن به 120 میلیارد دلار رسیده است که 18 درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. شرکت های آمریکایی می گویند که آنها دلیل شکایات دولت از چین را درک می کنند اما آنها باید در سطح جهانی رقابت کنند لذا مایل نیستند دسترسی به چین، قطب زنجیره تأمین الکترونیک جهانی و احتمالاً یکی از سریعترین بازارهای رو به رشد در جهان در طی چند دهه دیگر، را از دست بدهند.

کد خبر: ۳٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha