۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
بی آبی پاشنه آشیل آینده اقتصاد کرمان؛ آب از خلیج فارس می‌آید
ادامه خشکسالی در پهناورترین استان کشور

بی آبی پاشنه آشیل آینده اقتصاد کرمان؛ آب از خلیج فارس می‌آید

کرمان- بدون شک آب مهمترین چالش پیش روی بزرگترین استان کشور طی دهه آینده خواهد بود، چالشی که بی‌توجهی گذشتگان نقش عمده‌ای در ایجاد آن دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کرمان متوسط بارندگی ۱۲۸ میلیمتر در سال را به خود اختصاص داده است اما جالب است بدانید طی پنج سال گذشته تقویم سالهایی در این استان ورق خورده است که در بهترین حالت ۵۰ میلیمتر بارندگی هم در این استان پهناور روی نداده است.

در مقابل، برداشت آب از منابع آب عمدتا زیر زمینی این استان متوقف نشده و حالا دشت های استان کرمان اکثرا در معرض خشکیدگی قرار گرفته است.

سدهای بزرگ در حال بهره برداری کرمان که فقط سه سد است یکی سد بافت، سد جیرفت و دیگری سد نساء در بم که البته سد نساء از فقر تجهیز در راستای انتقال آب به پایین دست رنج می برد، سایر سدهای کرمان در حال ساخت می باشد که عمده ترین آنها سد صفار رود می باشد و که قرار است آب از این سد به شهر کرمان منتقل شود.

۱.۱ میلیارد مترمکعب برداشت منفی آب در کرمان انجام می شود
پروژه استحصال آب در ابعاد پروژه های بزرگ و قابل توجه در کرمان کمتر مورد توجه قرار گرفته که همیشه از فقر بودجه رنج می برند و به همین دلیل هم در استان کرمان آب اکثرا از منابع زیر زمینی تامین شده و نتیجه آن نابودی آبخوان هایی است که آیندگان نیز برای ادامه حیات به آن ها وابسته هستند.

در حالیکه در اکثر استان ها پروژه های انتقال آب با تمام مشکلات و تعارضاتی که ایجاد می کنند اجرا شده و کمتر به منابع استراتژیک دست برده شده اما در کرمان سخاوتمندانه از این تنها موجودی استان استفاده شده و بی برنامگی در مدیریت اکثر استانداران موج می زند.

محمد اقبالی، کارشناس و محقق منابع آب استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: برداشت سالانه ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب از منابع این استان در حالی هر سال تکرار می شود که آب بسیاری از دشت ها شور شده و از سختی بسیار بالایی برخوردار است، تحقیقات علمی نشان می دهد سطح آبهای زیر زمینی به صورت فعال و چشمگیر در دشتهای کرمان، سیرجان، کهنوج، جیرفت، رفسنجان شاهد افت است و دلیل آن نیز تخریب لایه های زمین بر اثر خالی شدن از آب و فرو نشست زمین است.

وی گفت: این پدیده در حاشیه شهر کرمان و در دشت اختیار آباد موجب نشست چندین هکتار زمین و  ایجاد فروچاله های عظیم شده است با این وجود کرمانی ها همچنان برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی را متوقف نکرده اند و حتی برای برداشت تنها منابع موجود دست به احداث آب شیرین کن بر روی موتور پمپ ها زده اند.

در حالیکه در دشت های یزد تعداد چاههای غیر مجاز به زحمت به ۱۰۰ مورد می رسد اما در کرمان عدد این چاه های به ۱۳ هزار مورد می رسد

این استاد دانشگاه بیان کرد: در حالی در دشت های یزد تعداد چاههای غیر مجاز به زحمت به ۱۰۰ مورد می رسد که در کرمان عدد این چاه های به ۱۳ هزار مورد می رسد که اکثرا در جنوب استان حفر شده اند، برداشت بی رویه از این چاه ها در حالی روی می دهد که زندگی هزاران نفر در مناطق روستایی و عمدتا محروم استان به وجود این چاه های غیر مجاز وابسته است و دولت برای جلوگیری از تبعات اقتصادی در کوتاه مدت چشم خود را به روی این برداشتهای غیر مجاز بسته است.

در این شرایط سه شرکت چادر ملو یزد، گل گهر سیرجان و سرچشمه رفسنجان در یک سرمایه گذاری مشترک کار احداث خط لوله انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و یزد را کلید زده اند.

نکته قابل توجه قرار گرفتن نام یزد در این پروژه است و نشان می دهد فعال بودن مدیران استان و استفاده از تمام فرصتها چگونه می تواند به خلق ثروت منتهی شود.

اما زمانی که در استان یزد کار انتقال آب از بهشت آباد کلید خورد و عملیاتی شد مسئولان استان کرمان فقط نظاره گر بودند.

به هر صورت قرار است کار شیرین کردن آب برای استفاده محدود در زمینه آب شرب و استفاده عمده در بخش صنعت تا انتهای سال جاری اجرایی می شود.

آب خلیج فارس به کرمان می رسد
انتقال آب به برخی از روستاهای بحرانی در مسیر لوله کشی، انتقال آب سیرجان و رفسنجان برای استفاده در بخش کشاورزی و استفاده آب در برخی از استانهای محروم هرمزگان از جمله دستاوردهای این طرح بزرگ انتقال است که می تواند اقتصاد آبی استان کرمان را تحت تاثیر عمده قرار دهد.

این در حالیست که اگر مسئولان استان کرمان برای سایر بخشها به خصوص شرب برنامه ریزی ویژه انجام ندهند در آینده بسیار نزدیک تامین آب شرب در شهرهای بزرگ استان کرمان با چالشی جدی مواجه می شود.

هم اکنون نیز بررسی های در شهر کرمان نشان می دهد در برخی از محله های این شهر برای تامین آب اقدام به توزیع آب سیار می شود که نشان دهنده نخستین چالشهای جدی کمبود آب در استان کرمان است.

اما نکته نگران کننده این است که علیرغم تمام هشدارهای کارشناسان و مجامع دانشگاهی محققان در حوزه آب، متاسفانه عمده بودجه ها در بخش مطالعه هزینه می شود و به حل مشکل ختم نمی شود، در این مسیر استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی آینده استان کرمان را با چالشی جدی مواجه کرده است که گویا مسئولان نمی خواهند راه حلی برای آن پیدا کنند و از مجموع آب های استحصالی ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می شود که ۷۵ درصد از این منابع نیز در حال تبخیر و یا فرو رفت به زمین هستند و برنامه ای برای استحصال آنها وجود ندارد.

هدر رفت آب در بخش کشاورزی
محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهار کرد: استان کرمان منابع آبی بسیار محدودی دارد و همه مسئولان کرمان می دانند مهمترین چالش استان تامین آب مورد نیاز است و به همین دلیل نیز طرحی مانند انتقال آب از خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با پیگیریهای صورت گرفته طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان در سال جاری به نتیجه خواهد رسید.

بیشترین حجم آب در کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود و صرف تولید محصولاتی می شود که بسیار آب بر هستند

وی افزود: بیشترین حجم آب در کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود و صرف تولید محصولاتی می شود که بسیار آب بر هستند به همین دلیل اصلاح الگوی کشت به خصوص در مناطقی مانند شرق و جنوب کرمان که به شدت با خشکسالی درگیر هستند باید اجرا شود.

پور ابراهیمی گفت: مشکل عمده این است که آب بدون هزینه در اختیار کشاورز قرار می گیرد و همین امر سبب می شود برای استفاده بهینه از آب برنامه ریزی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: باید کشاورزی علمی و آبیاری مکانیزه در راستای تولید محصولات صادرات محور در دستور کار باشد و در این راستا نباید کوتاهی انجام شود.

در اینکه آینده منابع آبی کرمان به سمت بحرانی شدن پیش می رود هیچ شکی نیست و در این میان همکاری مردم و مسئولان برای استفاده بهینه از منابع باقیمانده آب بسیار مهم است.

کد خبر: ۳۱٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 0
      شمانگران اب بهشت ابادنباشید...تنهاراه مدیریت مصرف.استفاده ازاب تصفیه شده فاضلاب واب دریاست وگرنه اب چهارمحال وخوزستان دیگرانتقال پیدانمیکند...